leef groen en goedkoop

Water moet je niet te lang bewaren


Collega las mijn stukje waarin ik uitleg hoe ik een restant kokend water bewaar in een thermosfles om na een paar uur nogmaals koffie mee te maken (of thee). Hij wijst me erop dat water niet lang houdbaar is, en zeker geen warm water. Hij verwijst naar een artikel van Vitens. Ongekoeld water uit de kraan  is dus hoogstens een dag houdbaar. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat er veel bacteriën overleven in een schone thermosfles waarin je kokend water giet, is het uiteraard wel zo dat als dat water afkoelt, elke bacterie geniet en zich razendsnel voortplant.

Gelukkig kon ik hem vertellen dat ik mijn gewoonte inmiddels heb gewijzigd. Ik begon steeds meer te balen van die liters water die hier in huis werden gekookt ook als er maar een beetje werd gebruikt. En om daar nou elke keer iets van te zeggen vind ik vervelend want ik leef nou eenmaal niet in mijn eentje. Bovendien was het deels mijn eigen fout: ik had een oude elektrische waterketel waarin je voor de halve straat water kon zetten, maar het minimum was een halve liter. Ik, zuunige vrek, wilde die niet weggooien want hij was nog goed immers? En intussen liep ik te stressen als iemand weer drie liter water had gezet voor een kopje thee.

Weg ermee. Ik heb al eens geschreven over mijn nieuwe waterkoker waarin je gemakkelijk een kopje water kookt, met driekwart liter als maximum. De thermosfles staat weer in de kast te wachten tot hij met me meemag op een mooie wandeling, vol koffie in het zijvak van mijn dagrugzak  .

Dus: als jij wel warm of koud water bewaart in een thermosfles: wel elke dag verversen.

Hmm, ik moet wel oppassen hoe ik mijn linkjes plaats. Ik beloof jullie, trouwe lezers: een woord zoals artikel, stukje of geschreven linkt altijd naar een artikel, stukje of iets dat getypt is. Want ik schrijf helemaal niets, ik typ alles.

19 gedachten over “Water moet je niet te lang bewaren

  1. Je kan het water dat in de waterkoker achterblijft natuurlijk ook in een emmer gooien en dat dan weer gebruiken om de wc mee door te spoelen na een kleine boodschap. Verspil je ook geen water.

    Liked by 1 persoon

  2. Het hergebruiken van waterflesjes is eigenlijk het kweken van ziektekiemen.
    Een wegwerpflesje is niet goed schoon te maken.
    En een hergebruik waterflesje heeft ook altijd de kans op bewaarde ziektekiemen.

    Ons Nederlandse kraanwater is van perfecte kwaliteit!

    Voor veel landen is juist de watervoorziening de zwakke schakel in de gezondheidszorg ….

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

    1. aanvulling op net: op een dagtocht neem ik een metalen drinkflesje mee met koud water. Daar zitten vast wel bacterien in, maar ik ben er nog niet ziek van geworden. In Den Tropen kochten we flesjes water (en cola) die ik dicht aangeleverd wilde krijgen om zeker te weten dat het goed water was in schone flesjes. Maar hier wil ik geen wegwerp. Betjesonnetje suggereert om water te wecken. Dat kan! En dan in glazen flessen met zo’n Grolsch-dop erop. Geen gek idee voor wie bang is voor ziektekiemen.

      Liked by 1 persoon

  3. Voor mensen die graag een voorraadje water voor onbeperkte tijd willen bewaren, bijvoorbeeld om te gebruiken op de boot, of bij bevroren waterleiding, of bij problemen bij het waterleidingbedrijf, bestaat er nog een mogelijkheid. Je kunt water in gesloten flessen of potten steriliseren. Gewoon wecken. Op die manier heb je altijd een reservevoorraad gezond water.

    Liked by 2 people

      1. Tja, dat is ook weer wat, een glazen weckfles mee op de wandeling … Ik gebruik trouwens wel glazen weckflesjes met drinken onderweg. Je moet wat beter opletten, omdat ze breekbaar zijn. En natuurlijk wegen ze meer dan plastic. Ik gebruik van die flesjes van Weck. Daar doe ik voor de kleinkinderen iets in wat ze lusten en wat gezond voor ze is (smoothie). Rietje erbij en drinken maar. Die flesjes zijn heel makkelijk vast te houden door een kinderhand.

        Liked by 1 persoon

      1. Die flesjes van Weck zijn ook mooi, ik heb ze nooit gekocht omdat ik niet weet wat ermee te doen. de Hema heeft ook zoiets overigens. Kleine flesjes met een Grolschdop erop (die heten anders, maar ik ben even dat woord kwijt).
        rietjes: gisteren las ik nog een Amerikaans blog over plastic rietjes. Maar glazen rietjes lijkt me niets, en engelwortel vind je niet overal. Welke plant kun je als rietje gebruiken? Riet?

        Like

  4. Ik ben het eens met Zuinigaan. Nederlands kraanwater is praktisch steriel. Na koken, nog sterieler. Dan gaat het in de thermosfles, die door het kokende water wordt gesteriliseerd. Misschien niet helemaal 100%, maar het komt heel dicht in de buurt. Vervolgens vallen er een paar bacteriën in uit de lucht in de fles. Als jij enigszins gezond bent, kan jouw immuunsysteem die anderhalve bacterie makkelijk aan. Zoals Zuinigaan ook zegt: die bacteriën hebben in je water geen voedingsbodem om zich te ontwikkelen.

    Dus niet te veel zorgen over bacteriën in bewaard kraanwater. Evengoed is het natuurlijk handiger om een waterkoker te hebben waarin je niet een te grote hoeveelheid kookt.

    Liked by 2 people

  5. Het lijkt mij onzin dat je gekookt kraanwater niet een tijdje zou kunnen bewaren. Als zich daar bacteriën razendsnel in zouden kunnen voortplanten, waar komen die bacteriën dan vandaan? Nederlands kraanwater is veilig en schoon, zeker als je dat kookt. Bacteriën hebben een voedingsbodem nodig, voedsel dus. Als dat in gekookt water zit, dan is er iets heel raars aan de hand!

    Liked by 2 people

    1. Net wat ik wou zeggen.
      Zo lang je niet met je mond direct aan die thermos of dat flesje zit, komt er ook geen speeksel met bij behorende bacterien in. Voeding zit er al niet in want bacterien hebben een energie bron nodig, de zogenaamde C-bron, meestal een suiker. En dat zit niet in water.

      Liked by 1 persoon

    2. Ik denk dat je in theorie gelijk hebt. Maar als erveen fliebertje koffierest in die thermosfles zit, heb je al een voedingsbodem. Als het water gaat afkoelen,kan die ene bacterie zich vermenigvuldigen. Het is natuurlijk wel vitens zelf die fat artikel schreef

      Like

reageer

