thuis

Kijk naar je huis door andermans ogen


Ik las net een blog (ik zit ergens achter een laptop maar kan hier niet weg en kan hier geen gmail openen en kan eigenlijk alleen een beetje googelen) van een Amerikaanse supermom die voorstelt dat je zo nu en dan een huiswandeling maakt door je eigen huis. Daarvoor heeft ze een stapel formulieren gemaakt, die je uiteraard bij haar kunt kopen, en daarop vul je in wat allemaal gefixt moet worden. Peertjes, een gebroken deurklink, een hoek die telkens weer volstroomt met rotzooi. Schrijf alles op en ga aan de slag.

Ik weet het niet, ik weet het niet. Die kapotte deurklink en dat peertje dat al weken stuk is en dode hoeken die volstromen heb ik ook, maar alles opschrijven op een lange lijst is niet mijn oplossing.

Wat voor mij helpt: iemand te logeren uitnodigen en naar mijn huis kijken door de ogen van Gast. Deze weken heb ik vrij veel Gasten via Vriendenopdefiets, en die mensen ken ik niet en ik wil ze gastvrij en schoon ontvangen. Ik orden de route van de voordeur tot aan de logeerkamer, de logeerkamer zelf uiteraard, badkamer, keuken en eetkamer.  Ik ruim alles op, maak schoon, vervang een peertje, koop wat nieuwe plantjes op de markt, voeg wat andere frutsels toe en dit openbare deel van het huis ziet er weer goed uit. Al rommelend wordt het steeds beter: ik vervang kruidenpotjes en maak nieuwe etiketten, ik wit het plafond van de douche, ik zoek mijn serviesgoed uit en gooi bekers met rafelige randen weg. Ik kijk door de ogen van een onbekende naar mijn huis en dat helpt echt.

De ruimtes waar Gast niets te zoeken heeft, laat ik zitten, zoals de zolder, kelder, mijn eigen slaapkamer en die van Huisgenoten. Alleen: Gast vergist zich in een deur en loopt mijn slaapkamer in. Maar daar staat het zolang Gast er is een beetje vol.

 

11 gedachten over “Kijk naar je huis door andermans ogen

  1. Vroeger zei onze zoon altijd als ik drastisch opruimde we krijgen zeker visite. Daar wou ik van af want het kan anders weet ik inmiddels. Ik krijg ieder dag een berichtje in mijn agenda en maak dat schoon, zo komt alles op zijn tijd aan de beurt. Vandaag staat de douche op het programma en het kastje wat er in staat. Echt niet teveel op 1 dag. Wel hier en daar wat opruimen zoals afval, kleding e,d en de normale dingen zoals bed opmaken was wegwerken.

    Liked by 1 persoon

    1. ook een goed idee. Het punt is dat ik er voor mezelf vaak geen zin in heb, er zijn zoveel leukere dingen om te doen en dan is welk lijstje dan ook niet zinvol. Ik moet zin maken, en die krijg ik altijd vanzelf als ik bezoek krijg. Maar de dagelijkse hap houd ik ook wel bij hoor inderdaad elke dag een kwartiertje schoonmaken en het huis blijft redelijk op orde.

      Liked by 1 persoon

  2. Eens in de paar jaar loop ik door mijn huis alsof ik ga verhuizen. Wat kan er mee, wat wil ik vervangen en als “dit” mijn nieuwe huis was, zou ik dan verven of een nieuw badkamerkleedje kopen, zou ik dat verschoten gordijn meenemen of toch luxaflex kopen.
    Vervolgens pak ik het per ruimte aan. Met meer tijd dan ik zou hebben bij een verhuizing, en zonder adreswijziging. Ik heb wel het geluk dat ik klein woon, een slaapkamer en een studeerkamer, en kleine keuken. In drie maanden tijd heb ik dan weer een helemaal opgefrist huis.

    Liked by 1 persoon

reageer

