Verdienen met bloggen


Ik heb gruwelijke hekel aan blogs van Amerikaanse lifestyle blogsters die zo vol staan met reclame dat de tekst nauwelijks meer te lezen valt. Waar na vijf seconden lezen een groot pop-up scherm verschijnt dwars over de tekst. Of waar de linkjes naar reclame zo slim zijn neergezet dat ik er telkens weer per ongeluk op klik terwijl ik gewoon het stukje verder wil lezen. Die blogsters willen niet gelezen worden, ze willen dat je op hun reclame klikt want daarmee verdienen ze geld.

Bah, maar zo moet het volgens Google.

Ze zullen meer geld verdienen dan ik met Sprokkelen. Ik kom net aan een euro per maand; ik las vanmorgen een Amerikaanse blogster die meer dan een ton per jaar verdient aan advertenties.

Goed, ik heb me dus net geprobeerd bij Zanox aan te melden. Ik ga niet uitleggen wat het is: of je weet het, of de uitleg neemt teveel tekst. Laat maar zitten, het is niet gelukt (ik denk dat het niet kan binnen wordpress).

Wel ga ik consequenter naar bol.com linken. Daar ben ik dubbel over, want ik wil dat je op de fiets stapt en bij een echte winkel dingen koopt. Maar tja, zelfs ik kan niet rondkomen van een euro per maand. Tekstlinkjes dus. Maar wees niet bang: ik breng alleen links aan bij oude berichten. Trouwe lezers, die steeds het nieuwste bericht lezen, komen ze niet tegen, behalve als ik een boek bespreek. Linkjes in nieuwe stukjes verwijzen naar andere sites.

Nou, laat de miljoenen maar binnenkomen.

 

 

 

26 gedachten over “Verdienen met bloggen

  1. Ja die popups zijn verschrikkelijk! Ikzelf heb nooit een gesponserde post geschreven naar zou het wel doen als ik benaderd wordt en het goed bij mij en mijn nog past. Wel ben ik aangesloten bij bol en booking en dat vind je ook terug op mijn site in de vorm van linkjes en in de sidebar. Ook gebruik ik heel soms en linkje van tradetracker. Ik vind het geen probleem om geld te verdienen met bloggen, jammer dat daar zo een taboe op rust. Ik schrijf omdat het mijn passie is maar dat betekent niet dat ik er niets mee zou mogen verdienen. Ik steek er tenslotte veel tijd en ook geld in (mijn site is immers niet gratis en die camera kost ook een hoop). Overigens ben ik pas net begonnen met reclame dus heb er pas een paar euro mee verdiend. Ik hoef er ook geen miljonair mee te worden Haha

    Liked by 1 persoon

    1. Och, miljonair worden lijkt me best leuk. 🙂 Bedankt voor deze reactie. Goed gezegd: er rust een taboe op geld verdienen met bloggen. Omdat je niet weet of iets eerlijk gemeend is of een advertorial. Ik heb lang gewerkt in ontwikkelingssamenwerking en noodhulp. Er lag in Nederland ook een taboe op dat je daar geld mee verdient. Alsof ik niet moest eten en leven. Blijkbaar mag je in Nederland geen geld verdienen met dingen die je leuk vindt. In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen.

      +

      Liked by 2 people

      1. Ik denk dat je zelf al de vinger op de zere plek legt, je weet niet of iets wel of niet gemeend is. Om het nou een taboe te noemen lijkt me wat overdreven er wordt op diverse plekken grof geld verdiend aan blogs, dat zijn echter niet de plekken waar ik graag kom. Natuurlijk mag je wat verdienen aan je blog maar de vraag is of het publiek wat je overhoudt het publiek is wat je wenst…. Bij veel reclame en dat soort zaken ben ik weg, ga ik wel een sterblok kijken als ik dat zou wensen. 😉

        Liked by 1 persoon

      2. Ik ben het met je eens hoor, ik zelf ben met het volgen van verschillende blogs gestopt omdat het alleen verkooppraatjes waren. Houd me maar scherp, vind je teveel reclame op dit blog, meld dat dan meteen en eerlijk.

        Liked by 1 persoon

  2. Ik doe niet aan advertorials of andere gesponsorde schrijfsels om de doodeenvoudige reden dat ik zoiets niet leuk vind om te schrijven.

    Wel heb ik reclames op mijn blog. Ik hoop dat ze jullie niet in de weg zitten, ik verdien er een leuk zakcentje mee.

    Liked by 1 persoon

  3. Waarom wil je zo graag verdienen aan je blog dan? Eerst gingen mensen bloggen omdat ze het leuk vonden en nu moet er opeens een verdienmodel aan hangen? Echt begrijpen doe ik het niet. Ik mijd ook inderdaad blogs met veel reclame en veel gesponserde posten.

    Liked by 3 people

    1. Ja daar zit ik ineens te piekeren. Waarom wil ik wat verdienen met mijn blog? Ik blog omdat ik het leuk vind, ik blog ook omdat jullie reacties me scherp houden. Zoals deze reactie van jou (en van mariimma). Ik blog ook omdat ik al schrijvende mijn gedachten orden. En ik blog ook omdat ik iets wil vertellen: hoe kun je eenvoudig duurzaam leven, welke hobbels kom ik daarbij tegen en hoe ga ik steeds weer twee stapjes vooruit en dan weer eentje terug.
      Geld verdienen? Tja, ik verdien geen vetpot, en elke euro is meegenomen. Dus als ik een graantje mee kan pikken van de giga mogelijkheden om via internet wat euros te verdienen, zonder dat het mijn blog aantast, dan vind ik dat fijn. Maar ik ga geen gesponsorde posts schrijven, het lezen daarvan vind ik supervervelend. Het schrijven ervan lijkt me ook vervelend.
      In elk geval: missie geslaagd, jullie reacties dwingen me ertoe nog duidelijker te krijgen wat ik wel en wat ik niet wil. Ik ga alleen op oude (veelgelezen) blogposts linkjes aanbrengen.

      Liked by 1 persoon

  4. Ik geniet van je schrijfsels. Ik waardeer het dat ze eerlijk geschreven zijn, gewoon jouw eigen mening en niet iemand naar de mond praten. Fijn dat je geen gesponsorde teksten schrijft.

    Groet,Greet

    Liked by 2 people

  5. Verschrikkelijk… toen ik uit de (dagblad)journalistiek stapte heeft mij later nog wel eens iemand benaderd voor bedrijfsjournalistiek-achtige dingen. Dat je dus ook alleen maar joechei en halleluja schrijft over bepaalde diensten, producten, bedrijven… dat wilde ik toen al niet, en dus zal ik ook in de toekomst nooit gesponsord gaan bloggen. Ik bedenk me nu trouwens dat ik wel een grappige schrijfcarrière heb: ooit verdiende ik veel met wat ik schreef (oké, geen miljoenen, maar toch… journalist was een best betaald baantje) en nu leg ik er op toe 😉

    Liked by 2 people

    1. Ik heb ook nog nooit een gesponsord stukje geschreven, en dat ben ik ook niet van plan. Als ik een boek aanprijs, betekent dat ik het goed vind. En dat geldt ook voor eventuele andere dingen die ik aanprijs. Dat zal niet veel zijn, want ik koop nooit wat.

      Liked by 2 people

  6. Een bevriende blogster probeert ook met haar bloggen rond te komen.
    Een andere blogvriendin schrijft alleen maar gesponsorde blogposts.

    Ik ben al blij met lezers en leuke reacties.
    Schrijven doe ik met plezier, datzelfde plezier gun ik mijn lezers met mijn schrijfsels.

    Zonnige groet,

    Liked by 2 people

reageer

