DIY

Schrijfwaren opleuken


Ik heb genoeg schrijfpapier voor de rest van mijn leven: schriften, notitieblokjes, memoblokjes, printpapier, opschrijfboekjes. Veel is nog van de schooltijd van Zoons123, maar die is al jaren voorbij. Ook komt veel gratis binnen: vorige week griste ik nog een fluerescerend memoblokje mee wat gratis lag te liggen.

Ik denk dat dat komt omdat ik lange tijd met schaarste heb geleefd. In Afrika had ik altijd overal tekort aan, zeker aan schrijfwaren en knutselspullen. Ik bewaarde alles wat van pas kon komen, en het meeste kwam ook van pas. En daarom begrijp ik Moeder zo goed, die elastiekjes en knopen en veters en paperclips en cadeaupapier en eigenlijk alles bewaart. Typisch voor haar generatie die in schaarste is opgegroeid en de oorlog heeft meegemaakt. Mijn gedrag is blijkbaar ook nog steeds gebaseerd op schaarste, terwijl ik in werkelijkheid leef in overvloed.

Intussen gebruik ik steeds minder papier. Hoogstens wat boodschappenbriefjes en handige ringbandjes van Windows 2000, waarvan ik een hele stapel heb, maar die niet fraai zijn met die reclame voorop. Ik zou graag overstappen op schrijfwaren die er niet armoedig uitzien naast de leren map van mijn collega. In de Hema loop ik vaak verlekkerd door de afdeling kantoorspullen, maar ik mag niets kopen van mezelf tot mijn voorraad op is. Het lijkt vrekkigheid maar goed spul weggooien past niet bij mij.

En vanmiddag is het zover: ik verzamel alles op tafel. Het oudste is een oude multoband van mijn eigen schooltijd, het nieuwste het gratis memoblokje van vorige week. En dan begin ik. Ik kies wat ik het komend jaar denk te gebruiken, en daaromheen maak ik nieuwe kaften. Ik pruts met zwart kaftpapier, stof, en nog veel meer knutselspul en heb een heerlijke middag. De komende tijd heb ook ik schrijfwaren, en als deze voorraad op is, mag ik weer een middag knutselen.

 

14 gedachten over “Schrijfwaren opleuken

  1. Ha, dat heb jij dus ook dat je dingen meeneemt waar je eigenlijk al genoeg van hebt. Ik kan ook geen pennen of blokjes laten liggen terwijl ik thuis al meer dan genoeg heb. Rare gewoonte die ik nodig af moet leren. Groetjes, Anne-Marie

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben net als Rob bezig met proberen zoveel mogelijk digitaal te doen. Alle papieren waar ik niks meer mee wil of kan, gaan naar familie/vrienden/bekenden die er nog wel meteen een nieuwe bestemming voor weten. Boodschappenbriefjes maak ik in mijn telefoon. Gratis papieren dingen sla ik af. Het enige wat ik zelf nog doe met oude tijdschriften is collages maken… 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ben dol op mooi papier, schriften, blokjes, boekjes. Net als op mooie stofjes. Daar heb ik ook veel van. Maar dat is een ander verhaal.
      In de keuken hangt een blok met boodschappenbriefjes (zelfgemaakt van oud papier) en pen. Zoon en ik schrijven daar allebei de dingen op die gekocht moeten worden. In mijn telefoon, dat zou niet werken hier…

      Like

  3. Zo herkenbaar. Ik heb hier nog kantoormaterialen met namen van bedrijven die al lang niet meer bestaan en de pennenvoorraad groeit alleen maar, neemt nooit af. En natuurlijk worden de meeste papierwaren ook nog eens hergebruikt als boodschappenlijstje.

    Liked by 1 persoon

    1. en gooi je dan oude schriften, printpappier, memoblokjes en de hele reutemeteut weg? en laat je gratis blokjes (die je krijgt als je op bezoek gaat bij een bedrijf of zo) liggen? en je boodschappenbriefje, dat maak je toch niet in je i-pad?

      Like

reageer

