Afstoffen met een zelfgemaakte stoffer is wel leuk


In mijn zoektocht om al het wegwerpspul uit huis te bannen, ben ik nu aangeland bij mijn stofdoek.

Vroeger waren stofdoeken geel met een rood randje. Waar waren die eigenlijk van gemaakt? Kun je die nog kopen? ja hoor, maar ik heb ze niet. Ik wil iets dat stof aantrekt en vasthoudt, niet iets dat stof verplaatst. Afstoffen is niet mijn hobby (ik ben meer van het stofzuigen), dus als het dan ook nog niets uithaalt…. Ik gebruik een swiffer met wegwerpstoffertjes. Erg hard gaat het niet met dit wegwerpspul, want ik stof niet zo heel vaak af, gebruik ze vaker en was ze uit, dus volgens mij heb ik dit eerste proefpakketje al een jaar of drie, maar toch maar toch.

Op pinterest zie ik ingewikkelde brei- en haakpatronen langskomen vol franjes en uitsteeksels zodat je eigen kunstwerk lijkt op een wegwerpstoffertje, maar ik krijg een idee: tricot krult helemaal vanzelf om aan de zijkanten, en daar zou ik best gebruik van kunnen maken.

En dan van acryl: want wie wel eens een acryltrui heeft aangehad (vooral een zwarte kan ik je aanbevelen) en een poes op schoot, weet dat acryl supergoed stof en haren aantrekt en vasthoudt. Is die ellende toch ergens goed voor.

Simpele beschrijving: half uurtje breien, vijf minuutjes prutsen met een borduurnaald en de plastic houder. Het resultaat is super: zingend stof ik mijn huis. Het is nog nooit zo stofvrij geweest. Zelfs waar ik vanmorgen nog heb gezogen verzamelt de knalroze acryl nog stof. Wow!

Het enige waar ik me nu nog zorgen om maak: microfiberdoekjes en fleecevesten zijn veroorzakers van veel microplastic in de oceanen. Daarom wil ik geen microfiberdoekjes meer in huis. Nou is microfiber een mengsel van polyester en polyamide, fleece is gemaakt van polyester, en ik gebruik acryl. Maar toch: zouden mijn stofdingen wel veilig zijn?

 

12 gedachten over “Afstoffen met een zelfgemaakte stoffer is wel leuk

  1. Wow, wat een uitvinding!
    Ik stof zeer weinig af, maar als ik het doe, gebruik ik een iets natte lap. Houdt het stof uitstekend vast en kun je weer uitspoelen onder de kraan. Zo heb ik het geleerd toen ik een heel stuk jonger was en zo doe ik het nog steeds – zie niet waarom ik het anders zou gaan doen. Maar misschien trekt acryl kattenharen beter aan, zou zomaar kunnen. Ik haal graag een kam langs de kat, vind ik makkelijker dan de haren overal vandaan halen. En de vlooien gaan er zo ook meteen uit.

    Liked by 1 persoon

  2. Ja, door jouw zit ik weer in een stofdoekjescrisis joh. Wat nu, nu ik geen microvezel meer mag? Heb van een oude handdoek vaatdoekjes gemaakt, die doen het prima als ze net uit de was zijn. Hydrofieldoeken werken ook best goed. Och ja, ik zet wel een paar ramen tegen mekaar open als het te erg is 🙂

    Liked by 1 persoon

      1. Ik heb een wijze moeder, ze wordt zaterdag 87 jaar en over een paar weken gaan we samen naar Zwitserland. Wandelen en genieten.

        Een beetje goed kunnen zien als je rijdt is wel handig, zeker met kostbare lading zoals vier kinderen die jou volledig vertrouwen achterin.

        En nog steeds verdwijnt jouw nieuwe site steeds van mijn I-pad. Ik mis mijn verhaaltje voor het slapen gaan.

        Like

      2. Oh, ik dacht nog je moeder leefde toch nog las ik pasgeleden geleden maar omdat je ze schreef van ‘ had niet als hobby’ dacht ik oh, vast verkeerd onthouden…. Fijn van je moeder! En van Zwitserland! En niet fijn van de ipad. Ik heb geen idee waarom!

        Liked by 1 persoon

      3. klopt, verwarrende manier van schrijven heb ik toch. Ze is nu 86 (overmorgen 87) en heeft als hobby nog steeds niet afstoffen of iets anders huishoudelijks, zoals koken of opruimen. Toen ik kind was en ze het huis bestierde, werkte ze ook al liever in de tuin dan dat ze haar huis op orde bracht. We hadden een prachtige tuin en een stoffig huis.

        Like

reageer

