leef groen en goedkoop

Wc licht aan uit aan uit


Dertien dagen geleden schreef ik over mijn poging deze zomer te leven met de zon. Vroeg op en vroeg naar bed dus. Niet gewoontegetrouw op lichtknopjes drukken. Immers, het is fantastisch mooi dat we kunstlicht hebben, maar zolang de energie daarvoor nog niet 100% hernieuwbaar is, gebruiken we dat alleen voor nood. Althans, dat is het doel. Net zoals ik op mijn fiets stap als ik ergens heen wil, een trui aandoe als ik het koud krijg, zo kan ik ook gaan slapen als het donker wordt. Zeker in de zomer wanneer het hoogstens 6 uur echt donker is, wat doe ik dan nog met kunstlicht. Uit die hap. Gewoon mijn slaap plannen in de 6 uur donkerte en daar een beetje omheen. Alles voor mijn kleinkinderen toch?

Mijn wc heeft een raam die uitkomt op de keuken (nee, dat kan niet open, de ventilatie zit in de schoorsteen), en zonder kunstlicht is het daar binnen altijd een beetje schemerig. Waarom moet ik in het volle licht zitten? Lekker mijmeren in het halfduister.

Maar ik ben een gewoontedier. Dus elke keer weer trek ik aan de schakelaar (ja, heel ouderwets, in de slaapkamer van je oma zit zoiets boven haar bed; aan de doortrekker zit ook een trekkoord en nieuwe gasten trekken regelmatig aan het verkeerde koord). O ja, het licht zou ik uit laten en ik trek het weer uit. En dan, als ik klaar ben, trek ik weer aan het koord om het licht uit te doen. O ja, dat was al uit, nu is het weer aan, dus trek ik voor de vierde keer om het licht weer uit te doen. En dat nu al dertien dagen….

 

 

 

12 gedachten over “Wc licht aan uit aan uit

  1. Je kan ook de lamp eruit draaien.
    Ik heb zelf in de slaapkamer en badkamer een lampje met bewegingsmelder en op batterijen. Die batterijen moeten af en toe opgeladen, maar dat doe ik dan met een Goal Zero zonnepaneeltje. Eigenlijk wil ik op de bovenverdieping helemaal van de elektriciteit af, maar helaas staat er nog een wasmachine die ik af en toe gebruik.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat dacht je ervan om je lamp (bolletje) er uit te halen, dan trek je aan je touwtje maar dan gaat het licht alsnog niet aan.

    Ik heb geen licht in mijn toilet, ja er zit wel een aansluiting maar er zit geen lamp in. En nee ik heb geen raampje in mijn wc, ik zit gewoon in het donker met een beetje de deur op een kier. Werkt prima, overigens doe ik dit ook gewoon in de winter.

    Groetjes Sas

    Liked by 1 persoon

  3. Ja we zijn gewoontedieren. Door werkzaamheden aan plafond in komende nieuwe keuken en daardoor open verbinding met badkamer moest licht daar aanblijven omdat eraan gewerkt werd. 9 van de 10 keer vergat ik het aan te laten en moest ik wer terug.

    Liked by 1 persoon

reageer

