denk mee

Is directe participatie meer of minder democratisch?


Ik word geinterviewd over directe participatie. Nou niet meteen afhaken, dit is best interessant, denk ik :).

Als ik hierover schrijf wat ik zou willen schrijven, gaat deze post een beetje lang worden. Een boek of zo. Het interview was ook lang. Maar ik wil graag weten of jij wel eens te maken hebt gehad met directe participatie (onder welke naam dan ook) en wat je ervaring en je mening is.

Bij directe participatie betrekt de gemeente de burgers rechtstreeks, zonder tussenkomst van de gemeenteraad. Bijvoorbeeld bij een nieuw bouwplan, waarbij de buurt tekent en beslist. Of bij het Sociale Domein waarbij de deelnemers aan het proces aangeven wat prioriteit heeft en wat niet. Het is meer dan een informatieavond, waar je je hart mag luchten en ideeen mag opperen waar je dan niets meer van hoort.

En dat klinkt allemaal heel mooi en direct en democratisch en participatief maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij. Ik maak me bijvoorbeeld zorgen of dan wel het belang van iedereen wordt gediend, of alleen van de mensen die toevallig aan tafel zijn geschoven. Of van de mensen die beter gebekt zijn. In hoeveel buurten waar buurtbewoners zelf tekenen en beslissen, zouden sociale huurwoningen worden gebouwd? Of komen die allemaal bij elkaar in verweggistan te liggen?

En het is natuurlijk onvermijdelijk dat er verschillende meningen zijn. Ik vraag me af wie in dat geval de verschillende meningen afweegt: de ambtenaar in zijn eentje, waar nu een gekozen gemeenteraad dat doet? Gemeenteraadsleden horen bij politieke partijen, en daarop wordt gestemd. Elk lid vertegenwoordigt dus een groep kiezers. Een debat in de gemeenteraad is een debat tussen visies op de samenleving.

Een debat tussen deelnemers aan een direct participatief proces gaat tussen individuen. Zij doen dat uit eigen beweging en in hun eigen vrije tijd. Ze hoeven niet voor anderen te denken, belangen af te wegen, een achterban te vertegenwoordigen. Het is logisch dat er dan een heel ander gesprek ontstaat dan in de gemeenteraad. Laagdrempeliger, maar zie je nog meer voordelen? Heb jij er wel eens mee te maken gehad? Heb je hier een mening over? Ik lees het graag.

 

7 gedachten over “Is directe participatie meer of minder democratisch?

  1. In Leiden ben ik een paar maal naar bijeenkomsten geweest die door de gemeente werden georganiseerd over het Singelpark en daarbij een brug bij Molen de Valk. Door de ligging van die brug zou heel veel autoverkeer mogelijk recht op een straat in ons woonwijkje komen. (Een wijk met bijna uitsluitend hoogopgeleide, goed gebekte tweeverdieners die de klappen van de bestuurlijke zweep kennen.) De buurt stond op zijn kop, de zeer actieve buurtvereniging organiseerde een gang naar het stadhuis en de aansluiting op die straat werd schielijk in de ijskast gezet. De gemeenteraad had nog nooit zo’n opkomst meegemaakt.
    Bij die bijeenkomsten over het Singelpark viel mij op dat er vooral een incrowd aanwezig was: architecten, stadsplanners, allerlei representanten van stedenbouwkundige adviesbureaus. Ik heb er weinig ‘gewone’ burgers gezien en gehoord.

    Like

  2. Ik woon in de polder. De grond is eigendom van de bewoners, die hem moeten onderhouden. Zo is het lang geweest: na de storm gingen ze samen de dijk repareren. Er hoort al een poos ook een hoogheemraadschap bij, waar we voor stemmen. Daar moet je voor betalenen en dan repareren zij de dijk, strooien in de winter de wegen, maaien in de zomer de wegkanten, zorgen voor het waterpeil e.d. Maar we moeten nog steeds zelf onze sloten baggeren. En als het hoogheemsraadschap of de gemeente of wie het nu moet doen, er niet snel bij is om na sneeuw de weg schoon te maken, dan doet een buurman met een trekker het even. Dan kunnen we weer verder. Het zijn heel praktische mensen.

    Jaren geleden, maar terwijl ik hier al woonde, was hier een herverkaveling. Ik ben ook eigenaar van een stukje polder, heb ook een stukje sloot te onderhouden. Klein stukje maar, maar toch. Er zijn toen een heleboel bijeenkomsten geweest. Ik ben daar ook voor uitgenodigd. Ik ben niet gegaan, had het druk met andere dingen en heb ook niet veel belang. Niet te vergelijken met het belang van mijn buren.

    Maar dat zou je dus een vorm van directe participatie kunnen noemen, waar wij in de polder aan gewend zijn.

    De dorpen hier hebben zich lang verzet tegen fusie met de stad in de buurt. Uiteindelijk hebben ze er niet aan kunnen ontkomen. Wij hebben hier naar verhouding veel grond, maar weinig inwoners. We worden vertegenwoordigd op basis van aantal inwoners, niet meters grond.

    Onze belangen worden nu bekeken door een stadse bril. De nieuwe gemeente rekent in aantallen mensen, niet in ruimte. Zo zijn kort na de fusie bibliotheken in de dorpen gesloten. Met een pennenstreek. Onze kinderen en bejaarden moeten maar naar de stad komen als ze boeken willen lezen. Ai. Maar de meerderheid beslist. Dat is democratisch, toch? Maar zo voelen wij het niet.

    Hier in de polder zijn we van oudsher gewend om samen te beslissen. Je zou het directe participatie kunnen noemen. Het beviel ons wel.

    Liked by 2 people

    1. Wat je beschrijft is de meest oorspronkelijke vorm van participatie en democratie. Uniek in de hele wereld.

      De verandering van grondbezit naar bewoners is voor polderbewoners inderdaad een verslechtering.

      Vriendelijke groet,

      Liked by 2 people

  3. Ik woon in een Centraal Wonen wat opgezet is door bewoners zelf. Dus ja ook met contacten met de architect, en met de woningbouwvereniging. Het is een vrij unieke woonvorm geworden want het zijn huurhuizen, nu niet meer haalbaar vanwege de kosten zegt men.

    Liked by 2 people

reageer

