Kokosmelk bevat maar 12% kokos


Kokosmelk is voor mij al jaren een favoriete lekkernij, maar nu ik vegan kook (dus geen vlees en vis maar ook geen ei en kaas en melk), kan ik helemaal niet meer zonder. Heerlijk, een fantastische vervanger van zuivel.

Meestal koop ik kokosmelk bij de Toko, maar soms bij de suup. Maarre: moet je die ingredientenlijst zien van de kokosmelk bij de suup, merk Inproba, het zit in plastic flesjes met veel geel en een rode dop: Water, 12% kokospoeder (kokosmelk, maltodextrine, natriumcaseïnaat (melk)), suiker, gemodificeerd maïszetmeel, voedingszuur: citroenzuur, conserveermiddel: kaliumsorbaat. Vetgehalte 7,9 g per 100 g

Dat is dus geeneens vegan. En er zit maar 12% kokospoeder in, wat als ik het goed lees, deels bestaat uit andere dingen (zie de haakjes in de lijst)

En dat zal allemaal wel toegelaten en goedgekeurd en supergezond zijn, maar ik had er niet om gevraagd. Ik wil kokosmelk. Ik kijk op de ingrediëntenlijst van een groen pakje merk Aroy-D: 60% kokos, water. Dat lijkt er meer op.  19 gram vet per 100 g, bijna kokosroom!

Kokosmelk is geen melk uit een kokosnoot. Wat je uit zo’n noot giet, is kokoswater. Kokosmelk maak je door kokosvlees uit te persen met water, het liefst met kokoswater. Er zijn twee kwaliteiten: de eerste persing is dik en heet kokosroom. Als je de droge pulp die na die persing overblijft vermengt met water, krijg je kokosmelk.

Nog wat gegoogel naar andere merken die ik wel eens koop:

Go-Tan: paarse pakjes: Kokosnoot extract (75%), water en 17,8 g vet per 100 g

Fair-Trade, lichtblauw blik: kokosmelk , stabilisatoren (E466, E412) en 17,2 g vet per 100 g

Nutco: oranje blik: kokosmelk, conserveermiddel (E224) en 5 g vet per 100 g.

Ik wist niet dat er zo’n groot verschil tussen die merken zat. Nuttig hoor, om eens de bril mee te nemen naar de winkel. Moet ik vaker doen.

12 gedachten over “Kokosmelk bevat maar 12% kokos

  1. Ik kijk sinds een jaar naar de ingrediënten. Alles met meer dan vier lettergrepen wekt mijn argwaan, net als “gerehydrateerde, gehydroliseerde en gedehydrateerde” ingrediënten. Hoe halen ze dat vocht eruit en hoe voegen ze het weer toe, vraag ik me dan altijd af….

    Like

  2. Ik bekijk altijd de ingrediëntenlijstjes. Dat spaart meteen een boel boodschappen 😉
    Sojamelk gebruik ik niet; ik heb daar niet speciaal iets mee. Als ik behoefte heb aan een melkvervanger, maak ik hem even zelf. Het makkelijkst en het lekkerst vind ik notenmelk van cashewnoten of amandelen. Maar het kan ook van sojabonen – dat is iets meer werk, want die moeten eerst gestoomd worden, en de noten kunnen meteen in de superblender. Sojamelk is wel een stuk goedkoper dan notenmelk.
    Je kunt ook een melkvervanger maken gewoon van gekookte rijst. Met een beetje sojamelken een klein beetje gember erbij, vind ik hem nog lekkerder. Maar deze ‘melk’ is niet zo geschikt om mee te koken, hij verliest dan zijn witte kleur.
    Al deze melkvervangers zonder rare ingrediënten of plastic verpakkingen die er maanden- of jarenlang omheen zitten.
    Maar ik beken dat ik ook nog steeds wat koemelk gebruik.

    Liked by 1 persoon

    1. Je noemt sojamelk, rijstemelk, havermelk, amandelmelk, notenmelk: het assortiment wordt steeds groter. Ik gebruik bij de warme hap het liefst kokosmelk, die is dik romig. Heel anders dan al die andere melken. En verder op d dag gebruik ik karnemelk. Ik eet zelf immers niet perse vegan, dus gebruik wel kaas, karnemelk, kefir en eieren. Maar Zoon3 eet vegan, en daarom kook ik de warme hap vegan.

      Ik vind al die soja ook niets. Wel tempeh, heerlijk.

      Maar al die melken die jij noemt, zijn van een ander type dan kokosmelk.

      Liked by 1 persoon

      1. Je hebt gelijk, kokosmelk smaakt heel anders, een delicatesse. Bij kokos ben ik een beetje beducht voor het verzadigde vet. Ik besef dat daar discussie over is; sinds ik problemen bleek te krijgen van zelfs kleine hoeveelheden verzadigd vet, ben ik er erg voorzichtig mee.

        Die melken die ik noem, zijn natuurlijk ook geen melken. Ze lijken er een beetje op. Als je ze zelf maakt, kun je ze ook dik romig maken – gewoon minder water toevoegen. Vooral de notenmelken (amandel, cashew) zijn dan niet te versmaden.

        Wat voedingswaarde betreft, heeft koemelk vooral belang vanwege de kalk – maar ook daar is discussie over. Een kalkrijke ‘melk’ is sesammelk. Of sesamroom natuurlijk. Kun je maken door witte tahin te mixen met water en misschien een paar korrels zout en iets zoets. Ook lekker.

        Wat schrijf je toch altijd een inspirerende blogs.

        Like

  3. Ik koop kokosmelk bij Lidl tijdens de Aziatische weken. Die hebben ze twee keer per jaar. In die kokosmelk zit geen sulfiet, hij is lekker en werkt goed in gerechten.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik kom nooit bij de Lidl, maar op hun Duitse site staan de volgende ingredienten van hun Vitasia kokosmelk: Kokosmilch 82 %, Wasser, Stabilisator: Natriumcarboxymethylcellulose, Emulgator: Mono- und Diglyceride von Speisefettsäuren, Verdickungsmittel: Xanthan.

      Nou, en dat wou ik dus niet. Die van Aroy-D en Go-Tan bevat uitsluitend kokos en water en verder niets.

      Like

reageer

