Leven met de zon


Nu in de zomer moet het mogelijk zijn om alle lampen uit te laten tot zeg ergens in september. Helemaal niet duurzaam om een hele avond kunstlicht aan te hebben,  diep in de nacht naar bed te gaan, en dan tot half acht in mijn nest te blijven liggen met extra dikke gordijnen omdat het al uren licht is. Verspilling van fossiele brandstoffen, en daar moeten we zuinig mee om gaan vanwege de toekomst. Alleen gebruiken in hoognodige gevallen toch?

Leven met de zon dus. Eergisteren ben ik begonnen. Hier mijn eerste ervaringen.

Mijn dagritme moet verschuiven. Early to bed and early to rise makes a man healthy wealthy and wise, zei mijn vader vaak, maar dat moet hij van een ander hebben want hij kon verder geen Engels. Het zal voor een vrouw ook wel gelden. Maar politieke vergaderingen duren lang. Daarna lig ik laat in bed, sta later op en ga dan weer later naar bed. Hmm, die sleur kan ik best doorbreken door ook na een vergadering vroeg op te staan en dan lekker vroeg naar bed te gaan. Dat is een Goed Voornemen.

Om half zes ’s ochtends is het licht genoeg om de dag te beginnen. Om tien uur ’s avonds zou ik wel gewoontegetrouw een lampje willen aandoen, maar dan ga ik dus naar bed. Alwaar ik toch even een leeslamp aandoe om op de Ipad mail, reacties op dit blog en facebook te checken en wat te lezen. Maar om half elf gaat dat lampje dus uit. Dat is wennen!

In mijn wc komt weinig daglicht binnen. Maar waarom wil ik vol in het licht zitten op de wc? Beetje mijmeren kan ik ook wel in de schemer. Louter gewoonte merk ik: deur open, licht aan etc, ik bespaar je de rest.

De kelder dan. Die heeft een raampje dat uitkomt onder een rooster en daar ligt een deurmat op. Weg deurmat: wow dat scheelt!  Bij het fornuis is echt te weinig licht. Ik wil in de pannetjes kunnen kijken. Oke, dat sta ik mezelf toe, een half jaar aangebrande chili is ook niets. En ik sta mezelf een lampje toe voor precisiewerk: bij naaien, viool studeren en nog zo wat.

En zo zat ik vanmorgen om zes uur al met een boek (Mismatch) aan de koffie.

Sta jij in de zomer vroeg op (op een vrije dag dan he, dus vanuit je eigen vrije wil)?

 

 

16 gedachten over “Leven met de zon

  1. Ik word automatisch al wakker als de kamer te licht wordt. Dat is in Nederland best wel fijn, maar hier is dat altijd al rond 5.45. En dat is in het weekend wel iets te vroeg. In Nederland vond ik dat heerlijk, die lange dagen.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik lig er vroeg in en sta vroeg op. Vijf uur ben ik wakker. Door het langzaam lichter worden en de vogels. Ik doe dat al jaren. Vroeger waren de uurtjes voor zeven uur mijn vrije tijd, na zeven uur namen het gezin en werk veel tijd in beslag.
    Voor snachts heb ik twee lampjes op batterijen die aangaan bij beweging…als ik naar de wc moet hoef ik geen lampen aan te doe en de batterijen laad ik op met zonne-energie.

    Groet,Greet

    Liked by 2 people

    1. Slim, batterijen opladen met zonne-energie. Wel knap dat jij zo vroeg opstaat. Maar inderdaad, vroeger deed ik dat ook. Het is heerlijk. Maar net zoiets als koud douchen: heerlijk, maar die drempel om het echt te doen….

      Like

  3. 🙂 Ik sta altijd vroeg op zomer en winter ik vindt het heerlijk .
    Lekker rustig buiten de tuin water geven voordat het te warm is en daarna lekker gaan werken .
    Ik lig dan ook wel altijd vroeg op bed maar hey dat is een gewenning.
    en een tip voor het toiletlicht wij hebben een bewegingsensor …. echt ideaal , je kan het licht ook nooit meer per ongeluk aan laten
    xxx philomene xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Leuk is dat he, als er is nagedacht over de inrichting van een huis. Rob geeft hier een hele mooie wending aan jouw blog Mathilde! Van vroeg opstaan tot (zon)licht op je pannen. Om eerst op jouw vraag te antwoorden: vroeg op, uit vrije wil? Ik wou dat het mij lukte… maar dan zal ik nóg vroeger dan ik nu al doe naar bed moeten (heb helaas erg veel slaap nodig) en tja… da’s ook zo ongezellig! Het licht aandoen terwijl dat niet nodig is: ja, rare gewoonte. Onze badkamer (in NL) heeft geen daglicht, maar als ik de deur naar de slaapkamer op het zuiden opendoe, heb ik over het algemeen genoeg licht om te doen wat ik moet doen in de badkamer. En zolang we met z’n tweetjes zijn is het niet bepaald nodig de badkamerdeur dicht te doen…
    Toen in 1802 ons huisje in DK werd gebouwd, werd daar ook al rekening gehouden met lichtinval en windrichting. Hier is de (later gebouwde) keuken ook op het noorden met 1 klein raam plus een ieniemie klein extra zijraampje waardoor de laatste zonnestralen uit het westen binnenkomen (zodat als je in de zomer staat te koken, je de zon nog in je pannen hebt), de slaapkamer en de badkamer op het oosten (als ik ergens ga leren met de zon op te staan is het daar wel!). De woonkamer is in het midden en op het westen, en centraal in het huis de kachel… We denken wel eens over verbouwen en de boel omgooien, maar komen eigenlijk steeds weer tot de conclusie: nee, hier is over nagedacht, laten zo! 🙂
    Je hebt me wel geïnspireerd hoor, met leven met de zon… Ga toch ook weer eens een serieuze poging wagen… 😉

    Liked by 2 people

    1. Fantastisch, daar is over nagedacht, door een architect in een tijd dat licht en warmte schaars goed was, duur en moeilijk aan te komen. dat je gebruik moet maken van het zonlicht en zonnewarmte. Daar kunnen we nu weer van leren.

      Ik woon in een rijtjeshuis. Voorkant ZW, achterkant dus NO.

      Wat me doet denken aan IJsland. Daar heb ik een paar jaar geleden doorheen gereisd. Alle oude huizen lagen met de ramen naar het zuiden. Ja duh. Een parallel stratenpatroon. Alleen bij een nieuwbouwwijk hadden ze van die vierkante flats gebouwd, en waren er pechvogels met een balkon op het noorden. Nou vraag ik je, in Nederland is dat al twee keer niks, maar in Ijsland….

      Liked by 2 people

      1. Oh IJsland… staat nog op mijn wensenlijst! Ben ik ooit eens drie dagen geweest met een persreis, maar wil er ooit nog eens minstens 3 maanden rondreizen… En inderdaad: wie verzint daar nu toch een balkon op het noorden??? 😀

        Liked by 1 persoon

  5. Ik heb zo’n nepafzuigkap met filters.
    Mijn huis is van 1975. Mijn buitenmuur aan het einde van het rijtje is jammer genoeg de koude kant. Maar de zuidkant is de tuinkant met mijn woonkamer. De noordkant is de keukenkant met avondlicht.
    Jouw schouw zit vast middenin om de warmte optimaal in het huis te benutten?

    Vriendelijke groet,

    Liked by 2 people

    1. Ja dat zou best zo ontworpen kunnen zijn. dit huis heeft twee schoorstenen en die zitten beide middenin het huis. Op elke schoorsteen komen een stuk of zes rookkanalen uit: open haard, schouw in keuken, wc, douche, nog een haard, nog een (ongebruikte) haard (al eens gezegd dat dit huis wat teveel kamers heeft?). sommige buren hebben de schoorstenen weggebroken, want die zijn op zolder zo’n vierkante meter dik, en dat twee keer. Scheelt ruimte, zeggen ze. Maar ik heb alles nog en gebruik alles.
      Maar ik voel nergens boven de warmte van de kachels en schouw beneden. Raar eigenlijk.

      Liked by 1 persoon

      1. Een schoorsteen mag geen warmte afgeven. Maar met de schoorsteen middenin je huis hen je dus ook alle warmtebronnen centraal in huis.

        Warme groet,

        Like

  6. Oneindige gesprekken had ik met mijn ex over de renovatie van onze keuken.
    Uiteindelijk heb ik zelf mogen beslissen.
    Een werkblad, aanrecht en gootsteen met extra spoelbak langs het raam en half in het raamlicht mijn fornuis. De oven zit op ooghoogte aan de donkere kant. De keuken is aan de koude noordkant van het huis. Tenslotte wordt het daar vanzelf warm als je daar bezig bent. De radiator heb ik dus al lang geleden verwijderd. Maar met deze indeling maak ik optimaal gebruik van het zonlicht.

    Met de kippen op stok en met het kraaien van een haan opstaan is een mooie levenswijze. Ik ga kijken of ik dat van jou over kan nemen.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 2 people

    1. wow, jij hebt bij de inrichting van je huis rekening gehouden met het licht. Aanrecht en kraan bij het raam zie je vrij vaak, maar dat je ook over de plaatsing van fornuis en oven hebt nagedacht, klasse! Nou, ik niet. Het aanrecht wilde ik bij het raam, maar het fornuis en de oven staan onder de oude schouw die origineel is in dit huis uit 1941.

      Liked by 2 people

reageer

