leef groen en goedkoop

Wat doe je met weggegooide spullen?


Weggeruimde spullen geef ik graag weg via de lokale Weggeefhoek op facebook. Zo krijgt alles snel een blije nieuwe eigenaar.

Ik vind het fijn als goede spullen  die ik zelf met plezier heb gebruikt, een goede plek krijgen. Ik vind dat de verantwoordelijkheid van de opruimer. Alles in een kliko donderen geeft wel lucht in mijn huis, maar mindert niet het Grote Consumeren. Goede bestemmingen zoeken voor mijn afgeschreven spullen hoort er bij en draagt ook bij aan bewust aankopen. Want eens wil ik er weer vanaf en dat kost tijd en moeite. Als ik niets koop, hoef ik ook niets weg te gooien. In theorie dan he, want voorlopig ligt hier nog wel een voorraadje.

Lelijke spullen die er niet hadden moeten zijn, gooi ik weg. Zoals felgekleurde plastic afwasteiltjes, wasmanden en emmers. Gekregen van Moeder waarschijnlijk, die er ook een keer vanaf wou. Jammer dat dit soort plastic niet bij het plastic afval kan, dan had ik echt met plezier al deze troep uit mijn huis verwijderd.

Maar mooie spullen die hier een goede tijd gehad hebben maar nu niets liggen te doen? Het zou fijn zijn als ze bij een ander weer mee mogen doen met de samenleving.

Vaak breng ik spullen naar de Emmaus: een tweedehandswinkel die goede doelen steunt. Prima, maar ik weet niet wat ze met mijn spullen doen en wie het koopt. Daarom vind ik de Weggeefhoek op facebook leuker. Een besloten lokale groep waar je lid van moet worden. Hier in Wageningen met 37000 inwoners zijn 5000 mensen lid. Dat is veel!!!   Alles wat ik erop zet, krijgt diezelfde dag nog een nieuwe eigenaar. Een blije eigenaar. Bijzettafeltjes. Skateboard. Tijdschriftbakken. Bionicles. Kniebeschermers. Zij blij, spullen blij, ik blij.

 

20 gedachten over “Wat doe je met weggegooide spullen?

  1. Vrijwel alle spullen die te goed waren om bij het grof vuil te doen, heb ik verkocht of weggegeven via Marktplaats.nl. Vanwege het grote bereik, lukt dat bijna altijd.
    Lelijke emmers kun je eventueel van fleurig plakplastic voorzien. Ik had een emmer met mooie bloemenprint gekocht, maar daar brak het hardplastic hengsel al snel van af. Hier heb ik een restant stukje elektriciteitskabel aan bevestigd en dat werkt goed.

    Liked by 1 persoon

  2. Waarschijnlijk kun je ook nog wel een boel mensen blij maken met jouw felgekleurde (lelijke) plastic spullen hoor! Als ik soms – in een minimalismegroep, nota bene! – op Facebook lees hoeveel mensen de Action leegkopen – of proberen van die verslaving af te komen, geïnspireerd door de minimalisme groep… genoeg mensen die van felgekleurd plastic houden volgens mij! 😉

    Like

  3. Goed idee! Ik heb toen alles of weggegeven aan het goede doel of verkocht voor weinig via Facebook of Marktplaats. Ik heb bijna niets weggegooid, vind ik zo zonde. Op Facebook verkocht ik echt dingen waarvan ik nooit had gedacht ze kwijt te raken, bijvoorbeeld schriften en pennen, plantenbakken of placemats. Echt zo handig!

    Liked by 1 persoon

  4. Er was gisteren een heel leuk programma op de BBC over hergebruik van spullen. Ik weet de naam even niet meer en kan die ook zo snel niet terugvinden…. Er werd een jaren 60 bankje opnieuw bekleed en van oude rode leren kussens van een andere bank werden 2 hele mooie tassen gemaakt. Een 3e project vond ik wat minder: tl-balken werden beplakt met stof aan een kroonluchter gehangen. De presentatrice gaat naar de milieustraat en vraagt mensen of ze de spullen mee mag nemen waarna ze ze professioneel laat vermaken en de meerwaarde krijgt degene waar de spullen van waren. Ik vond het echt superleuk maar voor mij word de drempel om iets weg te doen nog groter…. Ik hoop dat er meer afleveringen komen ! Groetjes, Anne-Marie

    Liked by 1 persoon

      1. Ja, ’t klopt gewoon niet dat er zo massaal goede spullen afgedankt worden, of spullen die als grondstof gebruikt kunnen worden….. “Money for nothing” heet het programma.

        Like

  5. Ik gooi het alleen weg als het echt kapot is, anders geef ik het weg of breng het naar de kringloop. Ben echt tegen verspilling. ( wat maakt het uit wie het koopt als iemand er maar blij mee is )

    Liked by 1 persoon

  6. Wat doe jij trouwens met je weggegooide spullen? Ik gooi dus praktisch nooit iets weg. Er is altijd wel iemand mee blij te maken of ik hergebruik apullen. Weggooien is de laatste optie!

    Liked by 1 persoon

  7. In mijn gemeente is een Stichting die mensen met weinig financiele middelen moeten rondkomen en ook uitgebreid gescreend zijn steunen en ook van supermarkten overschotten krijgen en uitdelen. Daar geef ik ook veel aan weg.

    Liked by 1 persoon

  8. Er was hier in de buurt een geefkast, maar die was regelmatig slachtoffer van vandalisme en is uiteindelijk in brand gestoken 😦 Mijn babyspullen heb ik aan Moeders voor moeders gegeven, ergens wel jammer dat ik nu niet weet waar ze terecht komen, maar het zal wel bij iemand die het kan gebruiken zijn, neem ik aan. Heb zelf geen facebook, maar heb via een mamaforum ook al wel dingen weggegeven, verkocht of geruild.

    Liked by 1 persoon

reageer

