Salaris per vier weken ontvangen


Mijn salaris wordt per vier weken uitbetaald. De meesten van mijn kennissen krijgen hun salaris aan het eind van de maand, ergens tussen de 20ste en 25ste van de maand. Maar in mijn branche, facilitaire dienst, is het uitbetalen per vier weken vrij gewoon.

Maar mijn vaste uitgaven worden wel maandelijks afgeschreven. Dat maakt de maandelijkse planning van inkomsten en uitgaven lastig. Ik lees over dit probleem eigenlijk nooit in publicaties en op websites over financiele planning in het huishouden, en dat vind ik vreemd. Bij het Nibud kan ik hierover niets vinden. Ik vind dat raar, want zeker bij de lagere inkomensgroepen hebben veel mensen te maken met dit fenomeen. Tips zoals ‘houd een kasboek bij met de maandelijkse inkomsten en uitgaven’ gaan in ons geval niet op of zijn in elk geval veel lastiger op orde te houden dan wanneer inkomsten en uitgaven hetzelfde ritme aanhouden.

Zelf merk ik het bij de planning van de afschrijving van de maandelijkse vaste lasten. Ik zou graag bepaalde grotere uitgaven, zoals de hypotheek, laten afschrijven vlak nadat mijn salaris is bijgeschreven, maar dat kan dus niet. Zeker aan het eind van het jaar hoop ik er dan maar het beste van. Gelukkig komt dan begin Januari de verrassing: de dertiende periode van vier weken komt dan binnen.

Wie heeft hier ervaring mee, en zie je dit ook als een probleem?

 

24 gedachten over “Salaris per vier weken ontvangen

  1. Mijn tip maar niet zo 1,2,3 uitvoerbaar. Bouw een ruime reserve op. Bij voorkeur voldoende voor 3 maanden vaste lasten. Dit laatst voor mocht je het pech hebben om je baan te verliezen, uitkerende instanties er geen been in zien om je 3 maanden te laten wachten op hopelijk een positief besluit. Vandaar deze tip.

    Liked by 2 people

    1. Ja, ik doe het in mijn hoofd, zonder excel, maar wel zon soort betekening. Het blijft dat het systeem lastig is, en dat veel mensen met wat lagere salarissen hier mee te maken hebben. Het kan, maar het is niet het meest klantvriendelijke systeem.

      Like

      1. Doe je dat liever op papier of heb je geen excel? Ik gebruik (gratis) open office, dat is fijn. Heb je word, excel en nog wat van die programma’s.

        Liked by 2 people

  2. Slim systeem, maar je gaat er wel vanuit dat mensen een hele maand over hebben. Ik ken nogal wat mensen die moeilijk rondkomen, waar elke maand de laatste centen gebudgetteerd moeten worden. En die groep groeit. En dan is budgetteren heel lastig als je per vier weken betaald krijgt

    Like

  3. Hier ook een 4 wekelijks salaris. Ik doe het als volgt:
    – op de dag dat het salaris gestort wordt tel ik 4 weken vooruit en tel
    ik alle vaste lasten tussen de twee datums op, dit bedrag zijn de
    vaste lasten. Verder kijk ik wat er aan variabele kosten aankomen
    (bv. kapper, hondentrimsalon en andere rekeningen).
    – Ik haal voor 4 weken geld van de bank voor de boodschappen en
    de rest gaat naar de spaarbank.

    Groetjes, Irene.

    Liked by 2 people

  4. Als je minimaal één maand aan uitgaven op je spaarrekening hebt staan, kun je meteen het volgende doen:

    1. Boek je inkomsten altijd meteen over naar de spaarrekening.
    2. Kies zelf één vaste dag in de maand waarop je jezelf “salaris” uit gaat keren, van je spaarrekening. Dit bedrag moet je uitgaven dekken.
    3. Het maakt niet meer uit op welke dagen je betaald krijgt. Het binnenkomende geld gaat altijd naar de spaarrekening. En bijvoorbeeld op de 20e boek je het juiste bedrag over van de spaar- naar de betaalrekening voor de volgende maand aan uitgaven en kosten.

    Liked by 2 people

  5. Ik ben het helemaal met je eens want mijn man zijn salaris
    Komt ook per 4 weken en ik vind het ook erg lastig.
    Misschien kunnen mensen die de blogs lezen hier iets op verzinnen
    Wat ik wel heb is dat alles er bijna automatisch afgehaald word.
    Wat ik nooit heb begrepen dat we een dertiende maand hebben
    Maar dat is niet extra bij ons want het is gewoon een nieuwe maand wat weer begint.
    Dan word er gezegd jullie hoeven niet zo lang met het geld te doen
    Maar het scheelt maar 2 of 3 dagen voor een volle maand
    Dus als je per maand gestort krijgt heb je die dertiende maand extra.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb altijd salaris ontvangen per maand. Maar mn uitkering kwam destijds per vier weken. Ik vond het echt heel lastig. Zover vooruitplannen steeds. Echt onhandig. Langzaamaan zouden instanties dat toch wel moeten kunnen veranderen vind ik!

    Liked by 2 people

  7. Ik vind het een voordeel dat mijn loon eens in de 4 weken word gestort!
    Want dat loon krijg je dus 13x terwijl je vaste lasten maar 12x worden afgeschreven, als je dan iedere maand rekent met 1 loon van 4 weken houd je aan het eind van het jaar een heel loon over! 😉
    Alleen de uiteenlopende data zijn iets lastiger, want dan moet je soms wel geld ‘bewaren’ je vaste lasten, maar als je gewoon budgetteerd moet dat toch geen probleem zijn?

    Liked by 1 persoon

  8. Ik had onregelmatige diensten en daarmee ook onregelmatig inkomen.
    Ik heb twee rekeningen, een bankrekening waar alles op komt en de rekeningen afgaan, hiervan heb ik wel een pasje maar ik gebruik het alleen om de rekening te checken…en een tweede bankrekenning waar ik van die eerste bankrekening het huishoudgeld naartoe stort. Hiervan heb ik een bankpasje in mijn portemonnee zodat ik ook boodschappen zou kunnen pinnen(doe ik zelden) en geld uit de muur kan pinnen(doe ik elke week)

    In principe is het huishoudgeld het enige wat ik opmaak…dus er staat altijd genoeg op voor de vaste lasten, het hele jaar door.
    De manier om goed overzicht te houden is met de Jaarplanner van de Vrekkenpagina. Ergens in de winter, op een sombere zondag ofzo, vul ik daar de eventueel veranderingen in en weet ik hoe het er het volgend jaar voor staat.

    Liked by 2 people

  9. Ik krijg zelf een maandelijkse betaling maar snap heel goed dat per vier weken betaald worden best lastig is. Waarom doen ze dat nog? Is toch niet meer echt van deze tijd he?

    Liked by 2 people

      1. Wat apart dan, niet echt goed over nagedacht dus. Het klinkt leuk 13 keer per jaar salaris maar je moet inderdaad wel in staat zijn dit financieel goed op te lossen. Dit lukt voor sommigen alleen denk ik als een vierweeks salaris al genoeg is voor alle maandelijkse kosten.

        Liked by 2 people

  10. Bij binnenkomst gooi ik 95% van mijn inkomsten op een spaarrekening.
    1 dag voor het afschrijven van de vast lasten stort ik het benodigde bedrag terug op mijn betaalrekening.
    Voor lopende uitgaven controleer ik dagelijks of mijn saldo toereikend is en vul ik zo nodig aan.
    Met de digitale mogelijkheden is dat een kleine moeite.

    Het sparen wordt zo makkelijker en mooier.

    Spaarzame groet,

    Liked by 1 persoon

reageer

