Minihuisje van zandzakken


 

that I built, so I could follow my dream of writing I built my own earthbag home in Turkey, and now run The Mud website for earthbag and sustainable living from there. I’d love to be featured on tinyhouseblog.com. I had little money and almost no building experience when I started my project. But making my own…

via My Tiny Earthbag House — Tiny House Blog
Tinyhouseblog.com verrast me telkens weer. Nu weer deze mensen die zelf een huisje van zandzakken hebben gebouwd in Turkije. Maar mag je in Nederland een huis bouwen van zandzakken? Ik geloof er niets van. Hier moet een keuken minimale afmetingen hebben, moet de wc door minimaal 2 deuren van de keuken afgescheiden zijn, en zijn er nog 100 regels. Ik blijf voorlopig nog even dromen.

11 gedachten over “Minihuisje van zandzakken

  1. Wij hebben vier slaapkamers, maar mijn twee dochters wìllen geen aparte kamers, die slapen samen in een tweepersoonsbed.
    Voordat ik mijn man leerde kennen woonde ik in een huisje van 42m2, op twee verdiepingen, met twee slaapkamers. Superhandig ingedeeld, jaren-50 snelbouw. Ik heb daar tien jaar met veel plezier gewoond, veel gasten en logées gehad.

    Liked by 2 people

  2. Ik woon in een huisje dat klein is, en dat ook klein mag zijn, gewoon omdat het in een tijd gebouwd is waarin dit nog mocht. Op een bepaald moment wilden we een stukje aanbouwen. We wilden de wc graag binnen hebben, de keuken wat groter en handiger, en een slaapkamer erbij. Mijn vader, die bouwkundige was, maakte een tekening die aan de eisen voldeed. Maar volgens dat plan ging een derde van de ruimte op aan onhandige gangetjes waarvan het enige nut was dat ze de vereiste aantallen deuren opleverden.

    Ik vroeg mijn vader om het opnieuw te tekenen, maar nu met de slaapkamer direct naast de keuken – wat volgens de regels niet mocht. Dat deed hij en we dienden de tekening in. Natuurlijk werd het plan afgewezen. Na ons protest kwamen er twee mannen helemaal uit Haarlem om de situatie te bekijken. Nee, wat wij wilden, dat mocht echt niet. Direct naast de keuken mocht je een bijkeuken hebben, maar geen slaapkamer.

    Mijn echtgenoot pakte daarop de bouwtekening en een pen. Hij streepte het woord ‘slaapkamer’ op de tekening door, en schreef er ‘bijkeuken’ voor in de plaats. Toen gaf hij het document terug aan de toezichthouders.

    Ze waren met stomheid geslagen. Het was ze volkomen duidelijk wat wij in die ‘bijkeuken’ zouden gaan doen. Maar ze moesten de tekening nu goedkeuren. Als er maar geaarde stopcontacten in die ruimte zouden komen.

    En zo kregen we een slaapkamer met geaarde stopcontacten.

    Liked by 1 persoon

      1. Dank je voor de correctie. Hier was maar één slaapkamer, en daar zat een stopcontact met lichtschakelaar. Die was later aangebracht. In die kamer sliepen de inwonende grootouders. De ouders/hoofdbewoners sliepen op een dubbel divanbed in de huiskamer van 4×4 meter. Op zolder sliepen de kinderen. Daar was helemaal geen elektriciteit. Geen deuren ook. De wc was buiten, de keuken in de gang. Zo woonden ze hier met 10 mensen. Was dat erg of was dat niet erg? Ik weet het niet.

        Liked by 1 persoon

      2. Nee, dat was niet erg, zolang de groep waar je bij hoort ook zo woont. Als jij als enige van de klas/ buurt zo woont, zie je het verschil.
        Daar zijn leuke onderzoekjes naar gedaan: de grootte van je huis: als ze kleiner wonen dan de buren, beschouwen ze zichzelf als arm. Als hun eigen huis groter is dan dat van de buren, vinden ze zichzelf rijk. Ja, hetzelfde huis uiteraard.
        Mooi verhaal: in Zambia hadden we een huis met drie slaapkamers, en drie kinderen. Vanwege de kinderen, vonden wij een studeerkamer waarvan de deur dicht kon wel handig. De drie kinderen sliepen bij elkaar. Geen centje pijn uiteraard, bij de buren was het natuurlijk net zo (bijzonder weinig expats daar). ‘Hebben jullie een groot huis’, werd mij eens gevraagd door lokale collega’s in een andere stad. ‘Nou nee, niet elk kind heeft een eigen slaapkamer.’ Bevreemde blikken alom. ‘je bedoelt, geen eigen bed?

        Liked by 1 persoon

reageer

