lees mee

Boek: Zitten is het nieuwe roken


Kun je 190 pagina’s vol schrijven over de nadelen van veel zitten? Katja de Bruin wel, en ze haalt er van alles bij. Het boek is een pleidooi om veel en veel meer te staan. En ze heeft me te pakken, want ik heb de bar tussen keuken en eetkamer meteen tot stabureau omgebouwd. En daar sta ik nu dit blogje te schrijven. Wiebelend van been op been. Na de eerste dag had ik spierpijn in mijn kuiten. Uren achtereen staand typen is geen optie en lijkt me ook niet gezond. Maar e-mails lezen en een kort blogje schrijven wel.

Hoeveel woorden waren dit? 100 denk ik. Katja de Bruin haalt 190 pagina’s. Over de geschiedenis van het zitten, over op de hurken zitten in andere landen, over kantoortuinen, over de sfeer op een statribune, over brevieren: lopend lezen. Over mensen die de hele dag staan zoals winkelpersoneel, over oude huiskamers waar geen lekkere stoel te vinden was; over staan als marteling in Guantanamo Bay, over de onmogelijkheid om staand te slapen.

Het boek leest lekker weg en is verluchtigd met vele korte interviews. Echt een boek van een journaliste die gemakkelijk en snel schrijft.

Hoeveel zit ik op een dag? Ha, leuk lijstje:

  • slapen: 8 uur liggen
  • krant lezen, lezen en schrijven en typen en nadenken, eten en koffie drinken, breien en andere hobby’s: 9 uur zitten
  • dat maakt 17. Ik loop en sta elke dag 7 uur. Wat doe ik dan? douchen en aankleden; stofzuigen, opruimen, de was verzorgen en andere huishoudelijke klusjes;  boodschappen en de stad in; koken en afwassen. Ooh, en drie kwartier viool spelen!

Ik vermoed, als ik dit lijstje zo bezie, dat ik meer dan de ingeschatte 9 uur zit. Want ik doe vast geen 6 uur huishoudelijke klusjes op een dag. 10 of 11 uur zitten op een dag, wow, dat is inderdaad wel veel. Maar nu met dit stabureau zal dat snel beter worden. Moet ik alleen niet een vrije dag (gisteren) invullen met lezen en breien omdat ik geen zin heb om achter mijn bureau te staan 🙂

Goed, is het boek een aanrader? Het is een prachtcadeautje voor iemand die elk jaar op 1 januari grootse plannen heeft om vaker naar de sportschool te gaan, maar elk jaar op 1 februari dat voornemen laat varen.Want in plaats van te zwoegen in de sportschool, kun je ook minder zitten. Je kunt fietsend TV kijken, lopend telefoneren, staand eten. En vaker stofzuigen.

Voordat je het weggeeft, lees je het eerst zelf. Brevierend uiteraard.

 

 

 

12 gedachten over “Boek: Zitten is het nieuwe roken

  1. Interessant! Volg ook al een hele tijd het blog van Katy Bowman. Heel interessant. Doe ook altijd netjes hurken / squats, ook toen ik zwanger was. Ik denk dat het daardoor komt dat ik met drie kinderen en net bevallen van de vierde als een idioot op de trampoline kan springen zonder in mijn broek te pissen. Zitten doe ik nu meer, als ik de baby eten geef. En ik probeer regelmatig op de grond te zitten.

    Liked by 1 persoon

  2. Sinds ik weer werk (een week of drie nu) merk ik dat (veel) zitten niet meer in mijn systeem “zit”. Voorheen wandelde ik (met hond), deed veel in huis, en zat ik vooral achter de harp… Nu zit ik weer 8 uur per dag achter een beeldscherm en mijn lichaam is het daar nog niet/ niet meer mee eens! Overigens: de collega die tegenover me ‘zit’, heeft een beweegbaar bureau en staat dus af en toe ook. Ideaal! 🙂

    Liked by 1 persoon

      1. Ik denk niet dat ze dat voor tijdelijke krachten doen… dus ik loop gewoon vaak even weg… (de dames-wc is ook een best eind wandelen, dus dat komt goed…) 😉

        Liked by 1 persoon

      1. Haha ik zou op mijn werk eerst een tafel willen die überhaupt verstelbaar is. We zitten met zijn 4-en in een klein oud hokje… gaat niet gebeuren helaas. Thuis hebben we trouwens wel een statafel!!

        Liked by 1 persoon

  3. Mijn vorige blogje gaat over dit onderwerp, waar ik me al jaren mee bezighoud. Vandaag zal ik er weer een plaatsen.
    Langdurig stil zitten is niet goed – maar langdurig stil staan heeft ook bezwaren. Daar kun je bijvoorbeeld spataderen ven krijgen. En staan op zichzelf beschermt je niet tegen slijtage aan je halswervels.
    Beter is om te lopen – brevieren dus. Maar dan moet je wel je boek of apparaat zo hoog houden dat je recht vooruit kunt kijken, met je oren boven je schouders. Dat valt dan weer niet mee als je ook nog wilt zien waar je heengaat. En je armen worden er behoorlijk moe van.
    Het blijft lastig.
    Op dit moment zit ik op een hard krukje. Mijn scherm staat zo hoog dat ik recht vooruit kijk, oren boven de schouders. Ik typ op een los toetsenbord, dichtbij mijn middel. Ik wiebel heel wat af, net als vroeger op de harde stoeltjes op school. Dit is de beste opstelling die ik tot nu toe in elkaar heb kunnen knutselen. Maar er zijn ook tijden dat ik dit bijvoorbeeld hurkend doe, of in een quasi-meditatiehouding. Je moet toch wat. Afwisselen dan maar.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik heb ook een tijdje een los toetsenbord gebruikt, zodat ik het scherm hoger kon plaatsen. Het ongemakkelijke werken is toch echt erger geworden sinds de PC is vervangen door een laptop. Eens kijken of ik dat systeem weer eens in kan voeren: scherm hoog, toetsenbord en muis laag.

      Liked by 1 persoon

reageer

