Kas opruimen


Moeder is niet zo van het opruimen en wegdoen. Moeder is groot geworden met schaarste, en nog altijd bewaart ze elk elastiekje, elk plastic bakje en en elk bloempotje. Want je weet maar nooit. Maar ze komt wel een beetje om in de elastiekjes, bakjes en bloempotjes, en Moeder houdt niet zo van kamerplanten. Wel van haar kasje en haar tuin, zie foto van haar paradijs. Maar de laatste jaren gebruikt ze haar kasje niet meer zoveel.

Ik besluit haar te laten zien dat opruimen nieuwe inspiratie geeft. Zondag was het een prachtige dag. ‘Wanneer heb je voor het laatst je kasje opgeruimd, mam?’ ‘Nou, minstens tien jaar geleden misschien, maar dat hoeft niet, het is wel goed zo.’

Ze schrikt als ik alles, echt alles naar buiten sleep. Samen maken we de ruiten schoon, zij van binnen en ik tegelijkertijd van buiten. We lachen samen om vlekken die eerst binnen, dan buiten, dan weer binnen en uiteindelijk toch buiten blijken te zitten. We soppen de planken en vegen de vloer. Ik dompel alle bloempotten en schotels in emmers water.

En dan gaan we weggooien. Hoeveel schoteltjes heeft ze? Minstens 20 prachtige oude plantenschotels waarop ik direct jaloers ben en minstens 20 schoteltjes uit de keuken die ze zonde vindt om weg te gooien maar die ze nooit zou gebruiken onder een plantenpot. Ik zet alles wat ze mooi vindt terug in de kas, de rest breng ik weg. Bij de afvalplek wordt het voller en voller. In het begin wil ze beslist de mand met oude veters terugzetten, maar een uurtje later brengt ze die zelf weg.

De kas wordt een paradijsje. Potten met gat, sierpotten zonder gat, schotels, gereedschap, grond, emmers, klompen: alles krijgt een mooi plekje. Moeder wordt steeds enthousiaster.

We kletsen over de herkomst van al die potten (veel heeft ze zelf gepottenbakt) en over het kasje: een oud bushokje, dat ze voor 20 gulden had gekocht en dat met een hijskraan over het huis de tuin is getild. De middag vliegt om.

Maandagmorgen schijnt het zonnetje. We zitten aan het ontbijt en Moeder kan niet wachten. Even later, als ik op mijn werkplek zit en door het raam bijgaande foto maak (waarop het kasje niet is te zien) zie ik haar rommelen in haar kasje. Yes, gelukt.

 

6 gedachten over “Kas opruimen

reageer

