Tri Pham moet zijn land uit


Staatssecretaris Dijkhoff heeft besloten dat Tri terug moet naar Vietnam. Terug? Zijn ouders komen uit Vietnam, Tri zelf is 13 jaar geleden hier in Nederland geboren en woont met zijn ouders in Wageningen. Hij is hier altijd naar school gegaan.  Tri dreigt nu door het land waar hij geboren is uitgezet te worden naar een land waar hij nog nooit is geweest.

Tri komt niet in aanmerking voor het kinderpardon, omdat hij niet voortdurend in beeld zou zijn geweest bij het Rijk. Zijn ouders hadden zich elke week moeten melden. Dat hebben ze wel eens nagelaten. Staatssecretaris Dijkhoff wil geen gebruik maken van zijn bevoegdheid om Tri toch onder het kinderpardon te scharen.

Waarom niet, is mij onduidelijk. Terecht is onze burgemeester verbijsterd. Tri is hier altijd gewoon naar school gegaan dus hij was wel in beeld bij de gemeente. Die toch ook een onderdeel is van de overheid.

Teken de petitie!

19 gedachten over “Tri Pham moet zijn land uit

  1. Het is goed dat je hier aandacht voor vraagt. Ik begrijp wel de opmerkingen hierboven: als iedereen zich niet aan de regels houdt en toch het voordeel krijgt dan is de controle natuurlijk zoek. Maar in dit geval kan het kind zelf hier niets aan doen, alleen de ouders. Ik ga wel tekenen dus.

    Liked by 1 persoon

    1. eens, dat is ook mijn insteek. Tri voelt zich een Nederlandse jongen (met buitenlandse ouders, maar die zijn er zoveel hier in Wageningen), en is hier altijd naar school gegaan. Dat zijn ouders zich niet altijd hebben gemeld, is Tri niet te verwijten. Het is wel de reden dat hij niet voldoet aan de regels van het kinderpardon. Maar voor dit soort gevallen bestaat de discretionaire bevoegdheid en daar doen we beroep op.

      Liked by 1 persoon

      1. Bij de bevestiging van ondertekening bij een petitie wordt vaak een bijdrage gevraagd voor meer publiciteit. Dit is simpel weg te klikken.
        De petitiesite vraagt voor deze bijdrage het heeft verder niets met Tri te maken.

        Vriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

      2. Om de petitie meer bekendheid te geven, zeggen ze. Ik wordt een beetje blah van dat gebedel om geld overal, ben ik daar nou de enige in?

        En dat ze op dat moment om geld vragen is niet toevallig. Je hebt net getekend voor Tri en bent dan ontvankelijk voor meer van dat soort zaken dus zal eerder geld geven. (dus het heeft wel degelijk verband) Lees het boek ‘invloed’ van Caldinie maar eens, je wordt genept waar je bij staat. 😉

        Bij mijn supermarkt staat een daklozenkrantverkoper die als je vriendelijk: ‘nee bedankt’ zegt er steevast achteraan zegt: ‘ach mevrouw….’ Op zo’n zeurderig huiltoontje. Ik ga er soms voor naar een andere supermarkt want eerlijk gezegd kan ik die vent niet meer zien.

        Like

      3. Invloed van Cialdini, eens kijken of ze dat hier in de bieb hebben.
        Ik word ook wel blah. Maar eigenlijk vind ik dat onterecht. Er zijn steeds meer mensen met zorgen, die tussen wal en schip zijn gevallen en geen uitweg meer zien in onze samenleving. Blah word ik dan van de mensen die daar een slaatje uit proberen te slaan.
        Ik neem aan dat het geld is om de website waar je petities op kunt aanmaken, in de lucht te houden. Nogmaals, ik heb het niet eens gezien, blind voor reclame blijkbaar. Maar ik betaal wel zo nu en dan aan bijv Wikipedia: die is gratis, en er staat geen reclame op. Dat wil ik graag zo houden, dus doneer ik 5 euro per jaar. Dat is misschien een cent per keer dat ik op Wikipedia iets opzoek. Of misschien 2 centen, in elk geval niet d emoeite.

        Like

      4. Sorry, de schrijver heet Cialdini. Echt het lezen waard vond ik. Sommige dingen wist ik en ander ben ik nu extra alert op. 😉

        Like

  2. De ouders hebben de regels overtreden. Dat is hetzelfde waarom mensen die in de WW zitten gekort worden als ze de regels overtreden. Ik merk hoe simpel het is om te solliciteren. Ongelofelijk dat mensen dat zelfs achterwege laten.
    Ook alle bijverdiensten geef ik nu prima op. Dat is irritant, omdat mensen die via airbnb gasten hebben dit niet bij de belasting aangeven. Om gratis geld te krijgen moet je aan regels voldoen. Zo simpel is het. Om ergens te blijven moet je aan regels voldoen.

    Like

    1. eens, de ouders hebben niet voldaan aan de regels. Daarom valt Tri niet onder het kinderpardon. De discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris gaat juist daarover, voor mensen als Tri die buiten zijn schuld niet binnen het kinderpardon valt. het is mij en onze burgemeester en de inmiddels 5000 ondertekenaars niet duidelijk waarom de staatssecretaris geen gebruik maakt van zijn discretionaire bevoegdheid voor Tri.

      Like

  3. Sorry, maar het is niet zijn land… Ik kan mij niet voorstellen dat hij een Nederlands paspoort/staatsburgerschap heeft.

    En waarom verbijsterd als zijn ouders zich niet hebben gemeld? Mensen die bij de reclassering onder toezicht staan of mensen die een uitkering ontvangen van het UWV dienen zich ook steeds op straffe van sancties te melden. Ga mij nou niet vertellen dat zijn ouders het niet wisten…

    Als heel Nederland een dergelijke instelling zou hebben kunnen we net zo goed de grenzen wagenwijd open zetten en wetboeken overboord gooien. Helaas vallen er mensen tussen wal en schip, maar dat is overal. Daarbij is Vietnam een veilig land, en vind ik een argument zoals “hij heeft daar niets aan zijn opleiding” kant nog wal slaan. Hij zal daar zeker iets hebben aan zijn opleiding, sterker nog ik weet zeker dat hij veel verder is dan leeftijdsgenoten aldaar. “Hij kent het land niet” is ook al zo´n non argument! Dat de eerste tijd moeilijk zal zijn staat vast, maar hoeveel mensen vertrekken er ook niet naar een onbekend land! Ik denk dat je daar zelf over kan meepraten.

    Tot slot: ik gun iedereen zijn politieke voorkeur, maar ga nu niet zitten huilen met krokodillentranen. Juist deze wet komt uit de koker van meneer Cohen oftewel van de PvdA!

    Like

    1. Het is zijn land omdat hij dat zelf zo voelt. Hij is hier geboren, voelt zich kind net zo als zijn klasgenoten. In zijn hoofd en hart is hij Nederlander.
      Voor dit soort situaties, kinderen die tussen wal en schip vallen omdat hun ouders niet helemaal precies in de vakjes passen van de wet, heeft de staatssecretaris discretionaire bevoegdheid. Het niet melden door de ouders, is de reden dat Tri niet valt onder de regels van het kinderpardon. Daarom doet Wageningen beroep op de discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris. Het is niet uit te leggen waarom hij daar in het ene geval wel en in het andere geval geen gebruik van maakt.

      Like

      1. Het niet melden blijft een vreemde regel bij de beoordeling.
        Wellicht zou er meer gekeken moeten worden naar de achtergrond van het niet melden.
        Een zoon als schoolgaand kind zegt toch wel iets over het hier openlijk en zichtbaar wonen.

        Vriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

reageer

