denk mee·thuis

Moeder doet online aangifte


Ook Moeder van 86 moet online aangifte doen. Ik ben benieuwd of dit voor 1 mei gaat lukken. Moeder is niet zo digitaal. Ze heeft een computer en kan e-mailtjes lezen, maar dan moet daar geen bijlage bij zitten.

Goed, ze zag zelf het probleem niet zo, en had netjes op tijd een afspraak gemaakt bij een hogeschool waar studenten helpen met de belastingaangifte. Haar aangifte is niet zo moeilijk: AOW, een pensioentje en eigenlijk is alles vooringevuld. Maar zelf doen is net een brug te ver. Bij aankomst daar werd haar gevraagd naar haar DigiD. ???

En sinds dat moment loods ik haar per telefoon door de hele procedure heen. We zijn zover dat er nu bij haar thuis een envelop ligt met de inlogcode voor haar DigiD, en die moet ze voor 6 april activeren. Vanmorgen las ze door de telefoon de brief voor. Die is dus voor haar net zo Chinees als voor mij een conversatie tussen twee huisgenoten over een game. Dan spreken ze Nederlands en ik versta er geen hol van.

Hoe had de regering gedacht dat digibeten, meest ouderen, dit jaar aangifte doen? Zou het koffiegesprek van onze ministers dit jaar gaan over de worsteling van hun ouders met de online aangifte? Ouders, die hun leven lang zelfstandig belastingaangifte hebben gedaan, en dat nu ineens niet meer kunnen?

Had dat nou niet anders gekund?

12 gedachten over “Moeder doet online aangifte

  1. Dat had best anders gekund, maar, ja, daar wordt liever niet over nagedacht. Zo heb ik geen smartphone, ook zoiets waarvan wordt uitgegaan dat iedereen zo’n ding heeft.
    Mijn oudste broer vult al jaren de belastingaangifte in van mijn ouders. En iemand van de ouderenbond doet dat bij mijn schoonmoeder.

    Liked by 1 persoon

    1. Gelukkig zijn er genoeg mensen en organisaties die anderen voor niets willen helpen bij de aangifte. Maar dat zou niet het uitgangspunt van de aangifte moeten zijn. In principe moet iedereen de techniek kunnen begrijpen, uitzonderingen daargelaten. Als veel mensen de techniek niet snappen, zou de staat zelf met een aangiftehulp moeten komen, en niet erop rekenen dat de samenleving het door hun gecreeerde probleem wel oplost.

      Like

  2. Mijn 81 jarige broer laat een broer altijd zijn aangifte verzorgen. Hij doet dat al jaren zo.
    Ontving afgelopen week dat mijn privé DEFINITIEVE aangifte eindelijk is goedgekeurd over 2014. Nu de aangifte over de BV nog.
    Kon gisteren niet eens inloggen in Mijn overheid.nl

    Liked by 1 persoon

  3. Niet alleen bij de Belasting werkt het alleen maar online.
    Ook in mijn gemeente, daar kan je de vrijstelling voor gemeentebelasting alleen maar online doen…dat kost mij (hardcore digibeet, maar dan vanuit de handicap autisme) dus nu al veel geld. Omdat het op papier niet meer kan.
    Ik kan dat niet, ik heb geen familie, en geen hulp…ik kom al maanden niet buiten, of in een winkel…Ik vind het te doorgeslagen allemaal.
    Ik word er moedeloos van. Eigenlijk, zie ik een toekomst niet eens meer zitten.

    Liked by 1 persoon

    1. Niet opgeven!
      Mijn moeder gaat elk jaar naar een hogeschool waar ze haar gratis helpen. Ook de FNV helpt gratis bij de aangifte. Hier in Wageningen zitten ze elk jaar een maand in het Volkshuis tientallen mensen te helpen met hun aangifte. Ook een mogelijkheid: studentaanhuis: dan komt een student bij je thuis die je met allerlei computerproblemen helpt, en vast ook wel wil helpen met de aangifte.
      Voor autisten is het inderdaad extra lastig, wat voor een ander een drempel is, is voor jou een onneembare muur. Ik begrijp het, succes met het oplossen van je probleem hiermee, want de tactiek van de struisvogel die bij gevaar zijn kop in het zand steekt (en daarbij zijn gigantische lichaam omhoog steekt) is niet slim

      Like

  4. Niet alleen ouderen maar ook mensen die (nog) niet de taal volledig machtig zijn kunnen dit nooit zelf doen.

    Ook de kreet dat kan ook bij de bibliotheek als je geen computer hebt is zo onzinnig want dan ben je ook niet in staat een computer te bedienen meestal.

    Liked by 1 persoon

  5. Ook een papieren aangifteformulier aanvragen gaat via een telefoongesprek met “toets….”Niet elke oudere snapt zoiets,als het zich een aantal keren herhaalt.

    Like

reageer

