Het Nivon, wat is dat ook alweer?


Ik ben lid van het Nivon: een fijne vereniging waar velen nooit van gehoord hebben, totdat ik vertel wat ze doen. Ooh, is dat het Nivon, nooit geweten.

Het Nivon zou je kunnen kennen van:

  • lange afstandspaden. de bekendste is het Pieterpad, maar er zijn er veel meer: het MaartenvanRossum-pad, het Zuiderzeepad, het Marskramerpad, het Trekvogelpad. Als je zo’n lange afstandswandeling loopt, volg je witrode balkjes die geschilderd zijn door vrijwilligers van het Nivon. Het bijbehorende boekje is uitgegeven door het Nivon. Je kunt je opgeven om ook een paar kilometer van zo’n pad bij te houden, en dan ga je dus zo nu en dan met twee verfbussen jouw deel bijwerken.
  • Natuurvriendenhuizen en natuurkampeerterreinen. Het bekendst is het Zeehuis in Bergen. Maar er zijn er zo’n 15: Den Broam, Morgenrood, ABK en Hallse Hull in Eerbeek, de Banjaert in Wijk aan Zee. Heerlijke plekken die worden beheerd en onderhouden door vrijwilligers.
  • vakantiereizen: kinderkampen, jongerenreizen, wandelreizen (oa naar Noorwegen, die groep die laatst door de hulpdienst werd gered, was een wandelgroep van het Nivon), kampen voor vluchtelingen, zeilkampen, muziekweken: en alles op een eenvoudige, goedkope manier.

Het Nivon is een club naar mijn hart: groen, milieuvriendelijk, eenvoudig, goedkoop en sociaal. Ken jij het Nivon?

17 gedachten over “Het Nivon, wat is dat ook alweer?

      1. Ik niet; mijn dochters wel. Dat kwam zo:
        Ik had er nog nooit van gehoord; van het NIVON ook niet. Maar mijn kinderen werden groot en ik had weinig geld. De oudste dochter wilde zelfstandig met vakantie. Ik zei dat ze een zo goedkoop mogelijk kamp uit mocht zoeken. Het werd een kamp van de NJN, waar ze vervolgens lang lid van is gebleven, gevolgd door mijn jongere dochter. Ze hebben daar een gelukkige tijd gehad en veel geleerd. Niet alleen over natuur, maar ook op sociaal gebied.

        Liked by 1 persoon

      2. Ja dat geldt ook voor mijn broer, een verwoed NJNner. Hij heeft er een fantastische tijd gehad. Maar voor ons vijftig-plussers, is er het Nivon. Jij woont toch in het Noorden? Het Nivon heeft een leuk kampeerterrein bij Lettelbert en huizen bij Noord-Laren en Allardsoog bij Een.

        Liked by 1 persoon

      3. Aha, West-Friesland, ja dan is Lettelbert de dijk over en dan nog een eindje rechtdoor.
        Het Zeehuis in Bergen is prachtig, meestal volgeboekt en erg groot. Een oud sanatorium in de schoone duinen. Een kleiner huis is in Wijk aan Zee, met camping erbij, maar dat zal op de step te ver zijn. Er bestaan zeker geen OV-steps?

        Liked by 1 persoon

  1. Mijn ouders waren lid van het Nivon. Wij gingen jarenlang met vakantie naar natuurvriendenhuizen. Het waren heerlijke vakanties, altijd waren er veel kinderen om mee te spelen.
    Later was ik lid van de jongerenafdeling. Er werden pinksterkampen georganiseerd, in Eerbeek. Het waren de beginjaren ’70. Concerten, toneel, creatieve dingen, er ging een wereld voor me open, ik was toen 15.
    Nog altijd is het nederlands instituut voor volksontwikkeling en natuurvriendenwerk een fantastische club !

    Liked by 1 persoon

reageer

