Boek: Biobudget van Natasja Oehlen


Natasja Oehlen laat zien dat je ook goedkoop biologisch kunt eten. Ze zit op dezelfde lijn als ik met mijn boek Sprokkelen!: gebruik voedsel van het seizoen, maak restjes op, eet goedkope bonen en dergelijke, kweek je eigen groente en kruiden, gooi niets weg, bewaar en conserveer. Alleen verzamel ik ook nog van alles uit natuur en tuin. Haar boek Biobudget: meer met minder staat vol tips.

Het verschil met mijn boek sprokkelen! is dat ik geen opsomming van tips geef, maar een andere kijk op leven en huishouden door het jaar heen. Lijstjes met tips zijn immers zelden bruikbaar in je eigen patroon. In Sprokkelen! probeer ik dat patroon te veranderen, door te laten zien wat het ritme van de seizoenen is, hoe je leeft volgens dat ritme en wat je in elk seizoen zou kunnen doen. Als je een eindje op weg bent met die nieuwe levensstijl, kun je steeds meer tips toepassen, ook uit dit boek van Oehlen, totdat je een nieuwe balans in jouw manier van leven gevonden hebt.

Toch ben ik positief over dit boek. Het is een vrolijk, vol boek met korte teksten en leuke plaatjes. Ik raak er super geinspireerd door: de lichte luchtige toon, de vrolijke zonnige plaatjes. Ik  vind het een goed cadeautje voor iemand die wel biologisch goedkoop wil leven, en niet overtuigd is dat die combinatie kan. Want dat biologisch en goedkoop samengaat, daarvan ben ik net als Natasja overtuigd.

2 gedachten over “Boek: Biobudget van Natasja Oehlen

reageer

