Opruimen 18: van 14 naar 9 tafels


Ik heb 14 tafels/tafeltjes. Schrik steun kreun, hoe kan het toch dat ik zoveel heb? Ik heb aan de reacties op mijn vorige blogjes allang gezien dat ik zilver gewonnen heb op het gebied van veel stoelen en nu weer bij het tellen van mijn tafels. Hier de lijst:

  • eetkamer: eettafel, naaitafel
  • zitkamer: set van 3 bijzettafeltjes, bureauwerktafel
  • logeerkamer1: bureautafel
  • logeerkamer2: eettafel
  • logeerkamer3: bijzettafel
  • zolder: behangtafel
  • tuin: 4 tafels, waarvan er een bijna in elkaar zakt en twee ijzeren onderstellen zijn zonder blad.

Mijn ideaal is uiteraard heel anders: een eettafel, bureauwerktafel, bijzettafeltje en buitentafeltje lijken me wel genoeg. Hoe kan dit toch?

Ten eerste is dit een vertrekhuis: ex vertrekt, neemt zijn spullen mee waarmee hij een nieuwe toekomst op gaat bouwen en laat mij met zijn verleden achter. Zoon1 vertrekt en laat zijn jeugd hier achter. Zoon2 zelfde verhaal. Maar ook een Franse studente die hier een half jaar gewoond heeft, heeft lokaal tweedehands meubels gekocht en die bij vertrek achtergelaten. En zo zijn er meer geweest. Ik heb maar twee van deze 14 tafels zelf uitgekozen en gekocht (tweedehands uiteraard).

Ten tweede is dit een beetje een te groot huis. Iemand reageerde dat het aantal stoelen en tafels niet zozeer afhangt van het aantal huisgenoten, maar van de functionaliteit van de kamers. Precies, ik heb drie logeerkamers met een bed, tafel en stoelen. Ik heb acht logeermatrassen, inclusief slaapmatjes. Soms is alles vol, en dat is gezellig. Maar in mijn ideale minihuisje slapen logees op een slaapbank.

Inmiddels heb ik geen 25 stoelen meer maar 24: gisteravond hebben we er een opgestookt. Ik heb net twee tuintafels en een set van drie bijzettafeltjes op de lokale facebookweggeefhoek gezet. Als die weg zijn, zet ik de Zambiaanse krukken ervoor in de plaats. Dan doe ik voortaan in de gang mijn schoenen uit op een oude hooikist die doelloos staat te wachten in  mijn slaapkamer.

Nou ja, helemaal niet interessant voor jullie, maar jullie reacties op mijn lijstjes zijn voor mij super inspirerend.

 

15 gedachten over “Opruimen 18: van 14 naar 9 tafels

  1. Ik vind het wel meevallen, als je idd bijzettafeltjes gaat meetellen. Hier zullen er denk ik veel meer staan. Begane vloer alleen al 2 eettafels, 1 salontafel, set van 2 bijzettafeltjes, los bijzettafeltje, oude salontafel waar nu het konijnenhok op staat, bureau/tafelblad als bureau in de logeerkamer, kruk/tafeltje als nachtkastje in slaapkamer, bijzettafel in logeerkamer en dan nog de tuintafels en campingtafels. Bovenverdiepingen vooral bureau’s en nachtkastjes maar toch ook nog 2 kleine eettafels en minstens 1 bijzettafeltje. Het is wel een groot huis en we zijn met veel (nog 6 thuiswonende kinderen)

    Liked by 1 persoon

    1. ik heb er nog een paar vergeten, 2 kindertafels, 1 ovalen salontafeltje en het bijzettafeltje in de keuken waar oa het broodrooster op staat.
      We hebben wat moeite om dingen die bruikbaar zijn weg te doen en op 2 na (het ovale en 1 kinder-) worden ze allemaal gebruikt. Herkomst is van een aantal wel nieuw gekocht, van anderen tweedehands winkel/ erfenis/ van de straat/ gekregen

      Liked by 1 persoon

  2. Tafels, even nadenken.. Grote eettafel in de woonkeuken. 3 bijzettafels (waarvan 2 samen een salontafel vormen) in de woonkamer en een naaitafel in de logeerkamer.
    We hebben een bedrijf aan huis dus aan het bureau in de bedrijfsruimte doe ik ook mijn prive-administratie en ook de p.c. staat daar.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik vind het heel grappige lijstjes!

    Ik heb 2 eettafels een in de kamer en 1 in de keuken, 2 bijzettafeltjes en 2 kantoortafels die boven staan en 2 tuintafels.

    Verder nog een grote collectie krukjes en diverse vormen en maten een overblijfsel van de meubelzaak van mijn vader en ze worden vaak gebruikt, bv voor de wasmachine of als opstapje.

    Like

    1. Haha, nou, het is geen paleis hoor. Het is een rijtjeshuis in een binnenstad. Maar het heeft heel veel kleine kamertjes. Drie slaapkamers op zolder, vier slaapkamers op de eerste verdieping, en beneden een zitkamer van ongeveer 6 bij 4 meter en een eetkamer van 5 bij 3 gok ik, en een tuin van ongeveer 8 bij 10 meter. Dus het valt echt mee. en ik woon hier nu met 4 volwassenen dus: zoon3 en 2 losse huisgenoten. Vandaar de meerdere keukenblokken.

      Liked by 1 persoon

  4. Word ik zowaar nog een lijstjes-gek ook.. ik vind dit wel leuk hoor! En inderdaad functionaliteit bepaalt inhoud. Twee kamers hier die geen functie (meer) hebben, hebben ook geen tafels, want ik “doe” daar niks. Ja, was ophangen op de zolderkamer… Maar ben best wel verbaasd dat jij het verleden van je ex laat ‘zijn’ in je huis. Er zal een verhaal achter zitten, en dat ken ik niet. Maar mijn eerste reactie was toch wel: ik zou AL zijn spullen samen met hem hebben opgeruimd… (a la Marie Kondo dan misschien wel hoor: dank je wel zeggen… 😉 )

    Liked by 1 persoon

reageer

