Weekendje kind bij moeder


Dit weekend ben ik bij Moeder. Zij is 86 en woont al 52 jaar in dit huis. We drinken koffie, wandelen en kijken TV. Wat nog meer? Hoe verglijden de dagen hier?

Het is zondagochtend, ik werk een beetje op haar laptop aan het oude bureau van Vader. Ik kijk naar buiten, de tuin in. Het voelt zo vertrouwd, dit is zo mijn jeugd. Eens zal het allemaal voorbij zijn. Eens zal ik nooit meer kind van mijn moeder zijn. Nooit meer in dit dorp komen, nooit meer langs mijn school lopen, de kerk, de winkel. Nooit meer samen met mijn moeder wandelen over de essen en door de bossen.

Eens moet ik dit huis leegruimen, van alles afscheid nemen. Dat wordt de zoveelste zware periode.

Maar nu nog niet. Het is ochtend, ik hoor mijn moeder rommelen in de keuken. “Goedemorgen”, zegt ze terwijl ze me een kopje thee brengt, “heb je lekker geslapen? Wil je een kopje thee?”

 

13 gedachten over “Weekendje kind bij moeder

  1. Geniet ervan, inderdaad het is bijzonder. Het is zo moeilijk als het er niet meer is, niet meer iemands kind zijn.
    helaas is mijn moeder op 66 jarige leeftijd overleden, 1,5 jaar geleden. Nog steeds heel raar dat ze er niet meer is,… Voor jullie heerlijk van elkaar genieten.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi zeg.
    Mijn moeder leeft ook nog. Tussen haar en mij botert het helaas niet. Was ook al zo toen we allebei veel jonger waren. Heb van alles geprobeerd om er wat aan te doen, maar weinig succes daarmee gehad. Mijn moeder had liever een ander soort dochter gewild, of misschien wel helemaal geen dochter. Sommige moeders ervaren hun dochter als een bedreiging, of zoiets. Ik kan dat niet veranderen. Ik doe het er maar mee.
    Ondertussen geniet ik van verhalen zoals die van jullie. Dan stel ik me voor, hoe het kan zijn. Op een of andere manier troost dat.

    Liked by 1 persoon

    1. Tussen mij en mijn moeder botert het eigenlijk ook niet. Ik was vaderskindje, mijn broer was moeders kind. Maar vader is dood, mijn broer ook. Ik laat mijn moeder niet in de steek, ik doe mijn best, maar moet wel altijd een dagje bijkomen. En voor mijn moeder is dat hetzelfde. Het is moeizaam, maar het is ook waardevol. En het blijft mijn jeugd, met alle herinneringen. Het heeft me gevormd, ik ben wie ik ben mede en misschien wel vooral vanwege onze moeizame verhouding.

      Liked by 1 persoon

  3. Wat fijn dat het zo gezellig was. Ik was toevallig gisteren ook bij mijn moeder. Lekker gewandeld, ergens een kopje koffie gedaan en samen thuis lekker kaasfondue en vooral veel kletsen. Mijn moeder is niet zo van haar liefde tonen of zeggen maar gisteren wel twee keer gezegd hoe gezellig ze het wel vond dat ik er was. Vond ik ook dus ik geniet ervan want ze is ook al 78. Wie weet hoe oud de oude dames nog kunnen worden, er worden er steeds meer 100 tenslotte.

    Like

  4. Geniet er maar heel erg en bewust van, het kan zo voorbij zijn inderdaad.
    Mijn beide ouders zijn binnen 7 maanden overleden met hun 90 jaar een mooie leeftijd maar verdriet en gemis zijn er niet minder om natuurlijk, al is het wat makkelijker te accepteren omdat ze nog zelfstandig en goed bij de tijd zijn geweest en het geen lijdensweg is geworden.
    Huis opruimen ben ik mee bezig en dat is heftig. Het was gelukkig geen propvol huis en goed onderhouden.

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi…. en wat fijn dat je nog zo samen met je moeder kunt zijn! Eigenlijk zijn de rollen dan toch een beetje omgekeerd: ook al brengt ze jou je kopje thee, jij zorgt voor haar. Geniet ervan, zoveel als nog mogelijk is. Niet meer ‘kind’ zijn – niemand meer hebben die dat tegen je zegt – is heel erg wennen. En ook de eerste keer weer in je jeugdomgeving terug zijn zonder je moeder is raar. Ik weet nog dat ik de eerste keer in Zwolle (mijn geboorteplaats, en waar mijn moeder nog woonde) een andere afslag dan ‘normaal’ nam. Bij dat besef kwamen ineens de tranen. Heb de auto even in de berm gezet en al het verdriet maar even toegelaten… En ik begin nog steeds te brullen bij dat liedje van Karin Bloemen, ‘Geen kind meer’… ‘en niemand zal nog ooit je vroegste vroeger met je delen’. Pfff… Deel & geniet veel dus, nu! ❤

    Liked by 1 persoon

      1. Ik heb zelfs meerdere blogs… eentje over onze aanstaande emigratie en eenvoudige(r) leven in Denemarken (Levensjutters), en een wat persoonlijker blog over wat mij zoal bezighoudt (Kiwavi.me). Mijn meeste ‘moedermonologen’ staan denk ik in mijn eerste blog (niet meer actueel) Eilozelijf…. 😉 En dank voor je compliment!

        Liked by 1 persoon

reageer

