Zelf afwasmiddel maken van Marseillezeep (2)


Goed, ik zou nog vertellen hoe het gaat met mijn nieuwste duurzame project: afwassen met Marseillezeep.

Ik was daar nu een kleine week mee af en het valt me niet tegen. Na het lezen van de sceptische reacties vooraf, was mijn verwachting zo tot vriespunt gedaald. Maar het werkt. Het schuimt minder, het water wordt wat sneller vies, ik ververs vaker. Dus uit milieuoogpunt is het vast beter over te stappen op Dreft: dan kan je veel meer afwassen per liter warm water. Immers, de milieu-impact van verwarmen van water is groter dan van het afwasmiddel. Toch ga ik er voorlopig mee door.

Omdat ik mijn hele schoonmaakgebeuren wil verduurzamen, heb ik me voorgenomen telkens als er een fles van iets leeg is, op zoek te gaan naar iets puur natuur duurzaam. Vanmorgen was mijn douchegel op.

Ik vermoed dat er in de krochten van dit huis nog wel meer flessen douchegel liggen. En ja hoor: twee in de badkamer zelf, twee kleintjes in mijn toilettas voor op reis, twee in een laatje in mijn slaapkamer, en eentje in de voorraadkast in de kelder. Ik heb dus nog vijf flessen douchegel plus twee kleintjes. Hmm. Ik snap Marie Kondo helemaal: zij zegt dat je alles wat bij elkaar hoort ook bij elkaar moet opruimen. Ja Marie, ik weet het.

Hoe komt dit? Simpel: aanbiedingen bij de supermarkt. Twee flessen voor de prijs van een. Die ene maak ik op en de tweede vergeet ik. Of ik ben ergens waar ik niet zo vaak kom en zie iets bijzonders en koop er alvast twee. Pure kokosdouchegel of zo (toen ik mijn bril opzette bleek er niet meer dan kokosessence in te zitten. Pure misleiding dus).

Goed, de vijf flessen douchegel staan nu gezellig bij elkaar in de badkamer. Superhandige plek, veel handiger dan in de kelder, Marie Kondo zou tevreden zijn. Het duurt nog wel een jaartje voor ik me mag douchen met Marseillezeep. Eerst moet deze chemische troep op.

 

13 gedachten over “Zelf afwasmiddel maken van Marseillezeep (2)

  1. O war herkenbaar dat je overal wat hebt liggen en zo dus helemaal het overzicht kwijt raakt! (Story of my life… 😉 ) Ik ben sinds een jaartje, mede vanwege onze plannen om kleiner te gaan wonen in DK, fors aan het opruimen en minimaliseren. Ik heb wel drie kasten vol met heel vervelende schoonmaakmiddelen! Ik dacht eerst ook: die maak ik op voordat nieuw & verantwoord koop, maar inmiddels staat al die troep me zo tegen… Ik denk dat ik het maar weggeef… Naar het chemisch afval brengen vind ik dan ook weer zonde…

    Liked by 1 persoon

  2. Wat zal het heerlijjk zijn als het op is.
    In het verleden meende ik van alles nodig te hebben voor mijn persoonlijke verzorging, nu maar een paar dingen. Ik beken dat ik mijn collectie haarverstevigers niet heb opgebruikt. Nadat ik een tijd mijn haar met zeep had gewassen, en het daardoor stevig bleef, merkte ik dat ik geen enkele behoefte meer had aan dat spul.Toen dacht ik: of ik het nu weggooi via mijn haar, of meteen, wat maakt het uit? En toen verdween het hele zaakje in de grijze bak.

    Liked by 1 persoon

    1. Minder, minder. En het wordt minder, maar het gaat zo langzaam…

      Haartroep heb ik weggegeven aan vriendinnen van Huisgenoten. Die waren er (nog) blij mee. Over een paar jaar stappen ze waarschijnlijk ook over op puur natuur.

      Liked by 1 persoon

      1. precies. Zoals in mijn geval: make-up. Het lijkt wel dat ik van de dingen waarbij ik me het minst op mijn gemak voel, het meeste troep verzamel. Dat klopt ook wel (denk eens mee, dat kan jij zo goed): ik heb niets met make-up. Maar dan zo nu en dan zie ik foto’s van prachtig ouder wordende vrouwen met mooi opgemaakte ogen en een perfecte huid, en dan wil ik ook zoiets. Maar omdat het niet mijn ding is, blijft het niet kleven en dan ligt het er weer tot een volgende bui. Juist die spullen hopen zich op en staren me aan. Voedingssupplementen, crèmes, schoonmaakhandigheidjes, zulk spul.

        Like

    1. haha, herkenbaar. Soms is een laatje vol, of nog erger: past een flesje er niet rechtop in. En dan berg ik het ergens ander op. Nou, dan kan ik het net zo goed weggooien, want dan raakt het volledig in de vergetelheid.

      Like

reageer

