Flexende klusjesmannen


Hij doet het weer! In deze laptop zit een nieuwe harde schijf. En net zoals bij andere klussen: dat lijkt een werkje van een paar minuten maar er komen altijd dingetjes bij kijken. Het toetsenbord was ineens anders gedefinieerd, zodat als ik een @ typte er een ” op het scherm stond. Ik snap waar ik dat moet zoeken, maar het vinden zou me een dag kosten en Zoon3 fixt dat in een minuut. Dank je wel!

Net in de Volkskrant een lang artikel gelezen over klussers, die nu jobbers heten, want dat is Engels dus moderner. Mensen met geld en zonder tijd die voor van alles en nog wat een klusser inhuren. Deur smeren, lamp indraaien, poster ophangen, haakje fixen: al die klusjes die blijven liggen in een druk huishouden van mensen die zelf geen zin hebben daar hun mini-vrijetijd aan te besteden. Ik snap het volledig: Zoon2 en 3 doen hier allerlei klusjes waar ik geen zin in heb. Zoals ik hun broeken fix, kook en de wc schoonmaak. Ieder zijn ding.

Maar: hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden van die flexende klussers? Als ze ziek zijn, kunnen ze niet werken dus verdienen ze niets. Pensioen bouwen ze niet op. Als ze bij het fixen een vinger erafhakken, zijn ze dan verzekerd? (ik denk het niet) Dekt de inboedelverzekering de eventuele schade die deze klussers veroorzaken (ik denk het niet). Intussen zoeken de opdrachtgevers naar de allergoedkoopste, dus de prijzen per uur kelderen tot onder wat nog leuk is.

Voor een paar euro per uur onverzekerd klusjes fixen bij drukke tweeverdieners. En dan blij mogen zijn dat je wat hebt.

 

11 gedachten over “Flexende klusjesmannen

  1. Mijn onderhoudsman heeft het al lang heel erg druk. Ik las het artikel en dacht als het nog lang duurt ga ik naar mensen via dat bedrijf. Mijn onderhoudsman is zzp-er. Net zoveel baangarantie als de jobbers uit de Volkskrant.
    Bijzonder vond ik het te lezen dat zij het bedrag netto uitbetaald krijgen. Dan heeft de ZZP-er het beter. De eerste 7000 euro vrij en aftrekposten incl. Vervoer.

    Liked by 1 persoon

  2. Hierover heb ik ooit een blog geschreven… maar daarin was de ongelijkheid niet zover doorgevoerd als in het voorbeeld over de flexende klusjesmannen!
    Toen ik even terug zocht vond ik er niet 1 maar een hele serie. Zoals
    http://lonnekealsema.com/2014/06/25/een-varifocus-bril-kunnen-vrouwen-echt-multitasken-nieuw-economisch-model/
    en eerder http://lonnekealsema.com/2013/11/01/technisch-onvermogen-en-de-participatiemaatschappij/
    en als laatste: lees vooral het eind: http://lonnekealsema.com/2013/10/05/de-correspondent-over-luilekkerland-en-de-toekomst-van-werk/… nou ja, kortom… feest van herkenning!
    Opnieuw inregelen van de organisatie van werk en inkomen: bewustwording, regels die in de weg zitten moeten opgeruimd, interessante voorbeelden… mentale modellen omzetten.. …

    Liked by 1 persoon

reageer

