Links en rechts politiek voor de elite?


Wat ik bedacht: rechtsliberale politiek heeft van kinds af aan volledig buiten mijn blikveld gelegen. Ik vond dat rechtsliberale Politiek de belangen van de eigen groep voorop stelt en niet de samenleving voor iedereen. Vaak  gaat het daarbij om financieel kortetermijnbelang. Kortetermijnbelang, omdat in mijn overtuiging het uiteindelijk ook voor de kleinkinderen van Trump goed is dat de wereld nog bestaat en de aarde niet 2 graden warmer is geworden en er geen miljoenen paupers wonen rond het appartement van de familie Trump. Dat 3000 vierkante meters groot is wat mevrouw Trump deed verzuchten dat ze er wel tegenop zag om in Het Witte Huis zo klein te moeten wonen.

Inmiddels vraag ik me af in hoeverre dit bij linksliberale politiek anders is. Het lijkt anders, want linksliberale politici kijken wel verder dan hun eigen neus. Heel vaak ben ik het eens met de verre toekomstvisie. Maar ik vind dat je daarbij rekening moet houden met de gevolgen voor alle mensen, ook met de gevolgen op korte termijn en juist voor hen die de aansluiting bij de zich versnellend veranderende samenleving missen.

Het is anders en het is ook hetzelfde. Het is anders omdat linksliberaal wel denkt aan het algemeen belang en aan de verre toekomst die al zo snel komt. Maar het is ook hetzelfde omdat ze niet belangrijk vinden wat de gevolgen zijn van hun denken voor veel mensen op de korte termijn.

Het moet groen, het moet duurzaam en het moet zo snel mogelijk maar dat is nog niet nu. Ik zie het neveneffect dat mensen bij verduurzaming hun banen kwijtraken niet als collateral damage: het is inderdaad een tijdelijk probleem want op den duur lost zich dat op zodra er in de nieuwe groene economie banen bijkomen, maar dan zijn we een werkgeneratie verder. Andere banen voor nieuwe mensen. De hypotheekrente moet zo snel mogelijk afgeschaft, maar dat is niet morgen want dan raken overmorgen vele mensen in de problemen. Zware industrie moet zo snel mogelijk vervuilingsbelasting betalen maar niet zo snel dat velen hun baan kwijtraken. De gaswinning moet zo snel mogelijk omlaag zonder dat mensen vernikkelen in hun huis.

Ik blijf erbij dat de overheid, de staat en de politiek er moeten zijn voor het peloton. Niet voor de kopgroep. Niet voor de economische rijke kopgroep en niet voor de groene-gezonde-jonge-hoogopgeleide kopgroep. De kopgroep redt zich altijd en overal. De overheid zorgt dat het parcours zo is dat het peloton ook de finish haalt, en zorgt voor de bezemwagen voor uitvallers.

Overigens schaar ik de VVD niet onder rechtsliberaal; ook de VVD is overtuigd van de noodzaak tot bijvoorbeeld verduurzaming van ons energieverbruik, maar is overtuigd dat een andere weg ernaartoe beter werkt. Het gaat mij om de partijen die grootmachten en grootverdieners als hun achterban hebben.

Wat vind je van mijn idee? Klopt het of kun je me overtuigen van een andere visie? Ik lees het graag!

10 gedachten over “Links en rechts politiek voor de elite?

  1. Door overmorgen verduurzaming voorop te stellen komen wij er morgen wellicht achter dat dit te laat is.
    Vandaag stilstaan bij de belangrijkste normen en waarden is de oplossing!

    Met eerbied en respect omgaan met je eigen leven, lichaam en omgeving is de juiste oplossing.

    Het vuil dat wij in het verleden maakte zal ons altijd blijven achtervolgen. Voor ons vuil van vandaag moeten wij ons gewoon schamen!

    Bezorgde groet,

    Liked by 1 persoon

    1. Eens, maar de omslag moet in mijn mening, zo gebeuren dat er geen mensen slachtoffer van worden. Dat zou het draagvlak voor de omslag alleen maar verminderen, het proces vertragen en het uiteindelijke resultaat verslechteren. Ons aller toekomst is er gebaat bij dat alle mensen het tempo kunnen volgen, en niet alleen de kopgroep. Anders blijkt de bezemwagen te klein voor de afvallers.

      Like

      1. Ik ben bang dat het aantal slachtoffers van onze vervuilde wereld nu al niet meer te overzien is.
        Dan doel ik op huidige en toekomstige slachtoffers.

        Het bedrijfsleven teert nu nog steeds op de belastingbetaler voor het schoonmaken en opruimen van door hun gemaakte rommel. En elke consument blijft dat maar accepteren met de steeds weer gemaakte vergissing goedkoop is duurkoop.

        Bezorgde groet,

        Liked by 1 persoon

      2. Niet elke consument blijft dat accepteren, jij en ik niet en veel van mijn lezers ook niet, en veel van jouw lezers evenmin. En zo breidt de vlek van bewustwording zich langzaam uit.

        Ik ben het ermee eens dat de politiek vandaag aan de slag moet, maar ik wil geen maatregelen waarbij in de overgangsperiode slachtoffers vallen vanwege overhaaste invoering.

        Like

  2. Welke partijen hebben we het dan over die de grootmachten en grootverdieners als achterban hebben? Kan even niks bedenken.
    De VVD popt toch als eerste in mijn gedachten..
    Ik ben het verder helemaal met je eens. Solidariteit in een samenleving is een groot goed. In mijn beleving het allerbelangrijkste.
    Wel een gecontroleerde solidariteit overigens, misbruik heb ik een hekel aan.

    Liked by 1 persoon

    1. hoi Wilma, als kind zou ik beslist de VVD bedoelen. Maar inmiddels niet meer: ik denk niet dat de VVD het belang van grootmachten en grootverdieners nastreeft, maar ik denk dat ze een andere kijk hebben hoe het land voor iedereen vooruit te brengen. het druppeleffect: als het goed is voor de economie, is het goed voor de werknemers. Dus willen ze de bedrijven ter wille zijn, want die leveren werkgelegenheid op en geld in het laatje. Bij Ted Cruz en Trump en elke andere machtige Republikein (waarom stemmen gewone mensen op hen? echt geen idee) zie ik alleen eigenbelang en belang voor de eigen elite.

      Het hele politieke spectrum in de VS ligt rechts van dat van ons.

      Like

      1. Aha sorry niet goed gelezen. Mijn gedachten bleven bij de Nederlandse partijen. In dat geval: helemaal eens!
        De VS verbazen mij keer op keer. Onbegrijpelijk hoe daar door sommigen (en helaas best velen) gedacht wordt. Soms lijkt het of je naar een fout toneelstuk zit te kijken.
        Gelukkig leven er in de VS ook nog veel weldenkende mensen. Als Trump het voor het zeggen krijgt hou ik mijn hart vast.

        Liked by 1 persoon

      2. helemaal mee eens. Vanmorgen in de Volkskrant een foto van teleurgestelde aanhangers van Trump die niet gewonnen heeft in Iowa. Ik kijk naar de koppen van die aanhangers, en vraag me oprecht af waarom zij Trump gestemd hebben. Dat is de PVV en SP aanhang van hier, of de PvdA in betere tijden. Ze moeten vreselijk teleurgesteld zijn in het leven, de VS en de politiek om zich tot Trump te bekeren. En zijn zelf beter af als Clinton wint.

        Like

  3. Ik ben het hartgrondig met je eens.
    Daarnaast zou ik graag wat extra ruimte willen voor creatieve, nog-niet-gebruikelijke oplossingen. Bijvoorbeeld: dat je niet verplicht wordt om te isoleren als je blijkbaar op een andere manier je energieverbruik binnen de perken houdt. En dat isoleren niet wordt beloond als het niet resulteert in lager energiegebruik.
    Er zijn mensen die iedere tien jaar (of nog vaker!) verbouwen, waarbij ze de oude isolatie weghalen en nieuwe aanbrengen. Vervolgens verbruiken ze, voor, tijdens en na de verbouwing, flink meer energie dan sommige andere mensen. Ik ken van die enthousiaste isoleerders . Maar is dat nou wat we willen? Meer isolatiemateriaal verbruiken?

    Liked by 1 persoon

reageer

