leef groen en goedkoop

Zelf afwasmiddel maken van Marseillezeep


In de kelder kom ik een blok Marseillezeep tegen, net zo’n blok als van de foto. Dat blok heb ik jaren geleden eens gekocht, met daarbij goede voornemens en nieuwe hobbyplannen. Beetje googelen, en ik lees dat je het voor van alles kunt gebruiken, zoals:

  • wasmiddel;
  • douchegel;
  • shampoo;
  • schoonmaakmiddel;
  • afwasmiddel;
  • tandpasta.

Van die plannen is nooit wat gekomen, het blok ligt er al jaren oud te worden. Ik google wat in de rondte, en het blijkt uitstekende zeep met een mooie geschiedenis. Ik ben gek op zulke verhalen en het is snel een kwartier later. In de omgeving van Marseille wordt deze zeep al eeuwen gemaakt, altijd in grote vierkante blokken. Met daarin een stempel, dat is het oliegehalte van de zeep: mijn blok bestaat voor 72% uit olie, gezien de kleur zal dat wel helaas palmolie zijn, en misschien ook wel uit China en vol kleurstoffen. De volgende keer koop ik een groen biologisch blok, dan is het gemaakt van pure olijfolie!

Nou heb ik net de laatste drup afwasmiddel (Ecover) uit de fles gespoten. Dus ik ga afwasmiddel maken van Marseillezeep. Waar het opruimen van de kelder niet goed voor is. Op het blog van Hetkanwel kom ik een simpel recept tegen. Voor een flesje afwasmiddel heb je nodig:

  • 500 ml kokend water
  • 10 gram marseillezeep
  • 200 gram schoonmaaksoda

Nou dat heb ik wel in huis, mijn blok is 400 gram, genoeg voor 40 flesjes afwasmiddel. Ik ga lekker aan het werk volgens het blogrecept:

  • rasp de Marseillezeep en doe het raspsel in een kom.
  • giet er 500 ml kokend water over, roer tot de zeep is opgelost.
  • voeg 200 gram soda toe, roer tot dat ook is opgelost.
  • laat staan tot de volgende dag.
  • klop het los en giet met een trechter in een plastic fles.

Dat heb ik dus gedaan. Wat kost dit flesje afwasmiddel me?

  • 10 gram Marseillezeep is ongeveer 14 cent
  • 200 gram soda is ook 14 cent.
  • beetje water, beetje gas, beetje stroom: totaal 30 cent voor een flesje van een halve liter

En nu nog afwassen. Hebben jullie hier ervaring mee?

 

 

14 gedachten over “Zelf afwasmiddel maken van Marseillezeep

  1. Nee, als afwasmiddel vond ik het niets. Helaas. Op het blog van ‘weg naar zelfvoorziening’ staat ook nog een recept voor zelf gemaakt afwasmiddel.
    Voor de gewone was vind k het prima. Het is goed voor wol en alles wordt gewoon schoon en fris op dertig graden.

    Like

      1. Gewoon alleen marseillezeep, want andere stoffen tasten de fijne eigenschappen van wolletjes aan. Ik gebruik het alleen voor de niet vieze was, voor kleding. Was dat op 30 graden of gewoon koud. Handdoeken, vaatdoeken en ondergoed doe ik met waspoeder op 60 graden.

        Liked by 1 persoon

  2. Als je er wasmiddel of afwasmiddel van maakt, kan je er ook een geurtje aan geven met wat etherische olie. Zelf doe ik de was met marseillezeep.

    Groet,Greet

    Like

  3. Ik heb het ook geprobeerd met soda samen, maar het ontvet voor mijn manier van koken niet voldoende. En het afwaswater ziet er ook altijd zo onaantrekkelijk uit na paar dingen afwassen.

    Ik gebruik het wel om op sponsje te doen voor tussendoordingetjes en de afwasbak schoon te maken en om het gasfornuis te weken.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ben net als jij: veel gelezen en veel gegoogeld, veel voorgenomen… maar mijn blokken liggen nog steeds als een blok in de la. “Iets” weerhoudt me, en mogelijk zijn dat toch ook wel negatieve ervaringen met zelfgemaakt (af)wasmiddel… Dus ik ben er nog niet uit. Voor een lekker geurtje aan je zelfgemaakte wasmiddel zou je ook een drupje etherische olie kunnen gebruiken…

    Like

  5. Ik gebruik alepzeep (is eenvoudige olijfoliezeep met laurierolie, goed voor je huid, originele zeep nu misschien niet meer te koop maar ik had nog liggen) en daar was ik mijn haren mee, mijn hele lichaam en nog een paar dingen. Maar geen hele wassen of afwassen.
    Afwassen met echte zeep, plus soda, herinner ik me van vroeger. Het gaf vlekken op de afwas, die je moest wegpoetsen tijdens het afdrogen. Ik vond sysnthetisch afwasmiddel een verbetering.
    Soda gebruik ik nog wel, biijvoorbeeld voor het uitkoken van rvs, Daarmee gaat theeaanslag van theelepeltjes enz.En natuurlijk als er iets aangebrand is.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb er ervaring mee. Ik ben er na één keer zelf maken mee gestopt omdat het water toch erg gauw vies werd. Wél maak ik al ruim een jaar zelf mijn wasmiddel voor de bonte/zwarte was. Niet met Marseillezeep maar met biologische rozenzeep. Dit bevalt erg goed. Omdat de geur van de zeep na het wassen wel helemaal weg is en ik dat na een tijdje toch echt niet lekker vond, doe ik er sindsdien een een ienieminie drupje gekocht wasmiddel bij. Daardoor ruikt de was toch een beetje lekker. Dit scheelt financieel enorm veel.

    Liked by 1 persoon

reageer

