Sprokkelen in februari


Het voelt voorjaar. Ik heb de achterdeur open en geniet van vogelgeluiden. En ja hoor: ik krijg poetsneigingen!!!!  Niks vrije wil. Mijn hormonen zeggen dat de grote schoonmaak eraan komt. Vanmorgen de keuken gesopt. Ik heb zin om de kelder te doen, wat is er met me aan de hand?

Een sprokkelaar leeft met de seizoenen. Februari is mijn begin van het nieuwe jaar. Het is voor-jaar.  Het voorjaar is als het voorprogramma in de bioscoop.  Je zet je mobieltje uit, rondt je gesprek af, zet je glas weg en gaat er lekker voor zitten. Je maakt je klaar want het gaat zo beginnen. Bloggers schrijven dat ze de moestuin in zijn geweest, anderen zijn aan het opruimen.

Februari betekent rituele reiniging. Opruimen, weggooien, schoonmaken. Het oude jaar opruimen en het nieuwe verwelkomen. Zin krijgen in de grote schoonmaak. Vol energie poetsen, wassen, kloppen en zuigen. Schuren en schilderen. Spullen wegdoen en de nieuwe energie die stroomt door het frisse huis verwelkomen. Vasten of een sapkuur houden en naar de sauna gaan. Overheid, bedrijven en organisaties maken de jaarrekening op, ik doe iets dergelijks met mijn administratie en belasting.

Voorjaar is geen lente: wie weet komt er nog een Elfstedentocht. Maar het wordt lichter, de dagen lengen, geuren worden anders. De zon wordt sterker en ik krijg er weer zin in. Ik maak plannen voor verandering. Ik krijg de kriebels, wil me inschrijven voor cursussen, meer sporten en stoppen met slechte gewoontes. Mijn opgeruimde huis en ontslakte lijf bieden de perfecte voedingsbodem om goede voornemens te doen slagen. Dit is het moment!

Wat doe ik zoal?

  • Ik rond de winter af. Wintervoorraadvoedsel moet deze maand op: zodra ik speenkruid zie, heb ik echt geen zin meer in erwtensoep. De houtvoorraad moet met Pasen op zijn (wat ik over heb berg ik dan netjes weg), blad en dode takken uit de tuin. Droogbloemen gooi ik weg. Zo rond Pasen is de winter verdwenen uit mijn huis en tuin.
  • Februari is sprokkelmaand. Mijn oude hout is bijna op, en er ligt na al die stormen veel droog hout. Nog een paar weken, dan heb ik geen zin meer in houtvuurtjes.
  • Ik doe de grote schoonmaak. Dat wil zeggen: ik ruim op, maak schoon, gooi ballast weg. Kamer voor kamer en kast voor kast werk ik door. Ik neem afscheid van oude kleren, spullen en hobby’s.
  • Het wintervet moet er nu af. Ik maak plannen voor wandelingen, sport, uitjes naar de sauna, plan een sapkuur en sleutel aan mijn voedingsgewoonten.
  • Terwijl lijf, geest en omgeving lichter en luchtiger worden, krijg ik zin in nieuwe plannen: een cursus, een reis, een nieuwe hobby.

Meer tips in mijn boek Sprokkelen! Ik heb nog een klein stapeltje van dit boek thuis liggen, voor 15 euro inclusief verzendkosten stuur ik je een exemplaar toe.

 

 

 

5 gedachten over “Sprokkelen in februari

reageer

