denk mee

Waarom zou je een krant lezen?


De Volkskrant staat vandaag weer vol over vluchtelingen. Ik vind dat goede verhalen en goede berichtgeving. Maar het is dan ook Mijn Krant. Ik ga niet 350 euro betalen voor een krant waar ik me niet bij thuis voel. Maar: door het lezen van de Volkskrant word ik bevestigd en versterkt in de meningen die ik toch al had. Daar word ik niet echt wijzer van.

De Telegraaf lees ik niet, maar Buurvrouw wel. Dat wil zeggen: zij krijgt knipsels opgestuurd die vaak gaan over vluchtelingen. Dat zijn dan hele andere verhalen dan de verhalen die ik in de Volkskrant lees.

Sinds kort doe ik dagelijks mijn Volkskrant bij haar in de bus. Ze krijgt nu hetzelfde nieuws van twee kanten te lezen. Dat zouden meer mensen moeten doen. Want als iedereen alleen de  krant leest waarin hij zijn eigen mening bevestigd ziet, worden we niet echt wijzer.

Toch?

En nu fietsen – werken – fietsen – eten – fietsen – vioolspelen – fietsen en dan is het 23 uur. Tot vannacht!

11 gedachten over “Waarom zou je een krant lezen?

  1. Ik heb zeker de laatste dagen echt 0 nieuws gezien, gelezen en geluisterd. Moet maar weer eens de NOS app erbij pakken om nog een beetje bij te blijven. Al moet ik zeggen dat ik al die negativiteit niet bepaald mis. Ohja en wat ik wél heb meegekregen is de giga sneeuwstorm in New York, waar we binnenkort heengaan. Hopen maar dat het dan over is…

    Liked by 1 persoon

  2. Het voordeel van een krant (zelfs als dat de krant is waarmee je het meestal eens bent) is dat je nog eens berichten tegenkomt over onderwerpen waarnaar je niet op zoek bent; dat verbreedt je blik, Als je alleen via Internet info zoekt, schijnt het dat de zoekmachines tegenwoordig al voor je voorsorteren.op basis van wat je eerder zocht. Zo bepaalt Google wat je leest, en straks wat je denkt..
    Ik lees / bekijk bijna dagelijks ook een paar andere kranten op Internet, al dan niet via Blendle. En nog… wordt je blik sterk bepaald door je opleiding, je (economische) omstandigheden, … Goed dat we het ons bewust zijn!

    Je fietst trouwens veel meer dan je viool speelt. Bij mij is dat het omgekeerde…

    Liked by 1 persoon

      1. ha ik zie het! vingers weghalen, ja dat scheelt in zuiverheid. Maar het maakt wel het vibreren veel en veel moeilijker. Of eigenlijk onmogelijk.

        Like

  3. Eens! (Mede) daarom lees ik geen krant (meer), kijk geen tv, maar zoek op internet vele verschillende bronnen voor nieuws dat me interesseert. Helaas zijn er nog veel te veel mensen die inderdaad alleen maar lezen wat ze ook WILLEN lezen… waarin ze hun vooroordelen bevestigd zien.
    En leuk, dat je viool speelt! Al lang?

    Liked by 1 persoon

reageer

