lees mee

Boekverloting: de man en het hout


Hoi lezer, ik mag van de uitgever een exemplaar verloten van het boek van Lars Mytting  De man en het hout . Nou vind ik dat een bijzonder leuk boek over een apart onderwerp dus dat doe ik graag.

Wil je meedoen met deze verloting? Reageer hieronder en leg uit waarom jij dolgraag dit boek wilt hebben. Ik kies 1 februari het fijnste antwoord uit en die krijgt het boek.

Dus let op: de sluitingstijd is zondagnacht 31 januari 2016

 

 

15 gedachten over “Boekverloting: de man en het hout

  1. Mijn allerliefste is een kleine pyromaan,overal waar hij mag stookt hij een heerlijk vuurtje en vind het ozo jammer dat wij thuis geen open haard hebben,vorig jaar zaten wij in de meivakantie in een lelijk huis ergens in noord Frankrijk,ik heb hem nauwelijks gesproken,7 avonden turen in de vlammen en maar blokken sjouwen. Het zou het perfecte boek zijn voor hem.
    groet Tineke

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben zo’n iemand die als er werkzaamheden zijn aan de groenvoorziening in de buurt de mannen aanspreek of er voor mij ook nog een paar stammetjes overschieten.
    Kreeg laatst daarop het antwoord: zullen we het meteen maar bij je afleveren?
    Gevolg: oprit ligt vol met flinke stammen.
    Kan me dus helemaal uitleven met kettingzaag, kloofbijl en gewone bijl.
    En dan na gedane arbeid met m’n lief een lekker vuurtje stoken.
    En dat dan volgens de zgn. zwiterse methode!
    https://www.brandweer.nl/actueel/nieuws/?ActItmIdt=40612

    Liked by 1 persoon

    1. De Zwitserse methode, daarover schrijft ook Lars Mytting (maar hij noemt het niet zo). Hij noemt het de omgekeerde methode (althans, de vertaler noemt het zo): grote blokken onderin, aanmaakhoutjes erbovenop.

      Like

  3. Lijkt me een prachtig boek! We hebben een houtkachel die vrijwel dagelijks brandt en ik zou graag ook alle ins en outs leren om de kachel goed te vullen en kundig aan te houden. Ook al ben ik bijna 70 jaar oud, je bent nooit te oud om iets te leren. Ik doe dus graag mee aan de verloting.

    Like

  4. Mijn allerliefste is een kleine pyromaan,overal waar hij mag stookt hij een heerlijk vuurtje en vind het ozo jammer dat wij thuis geen openhaard hebben,vorig jaar zaten wij in de meivakantie in een lelijk huis ergens in noord frankrijk,ik heb hem nauwelijks gesproken,7 avonden turen in de vlammen en maar blokken sjouwen. Het zou het perfecte boek zijn voor hem.
    groet Tineke

    Liked by 1 persoon

  5. Nou, ik meld me ook maar. Want in bezit van houtkachel, grote stapel hout en echtgenoot. En die kachel die ons zo veel warmte en gezelligheid geeft is voor ons tegelijkertijd een van de weinige redenen om ruzie te maken.
    Omdat de man altijd complete boomstammen op een bijna uit vuurtje gooit zodat ik het weer met kleine houtjes en blazen moet gaan redden. Terwijl ik volgens de man gewoon te weinig geduld heb om te wachten tot zijn boomstam weer *spontaan* in de fik vliegt.
    Omdat de kinderen, als zijn vuurtje weer eens uitgaat al roepen: papa, je moet er net als mama kleine houtjes bij doen!
    Omdat we als ‘utlendinger’ die vuurtjes maken niet met de ‘morsmelka’ hebben binnengekregen, allebei een heleboel kunnen leren van dit boek! 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Mijn allerliefste is een kleine pyromaan,overal waar hij mag stookt hij een heerlijk vuurtje en vind het ozo jammer dat wij thuis geen openhaard hebben,vorig jaar zaten wij in de meivakantie in een lelijk huis ergens in noord frankrijk,ik heb hem nauwelijks gesproken,7 avonden turen in de vlammen en maar blokken sjouwen. Het zou het perfecte boek zijn voor hem.
    groet Tineke

    Liked by 1 persoon

  7. De houtstapel achter mijn schuurtje is bijna op. Enkele jaren geleden heeft de buurman de grote eik in zijn achtertuin om laten halen. Hij stond te dicht bij het huis. De stam en de grote takken werden tot dikke damschijven gezaagd die ik vervolgens in stukken mocht hakken. De helft voor de buurman, de helft voor ons. Met mijn kloofbijl heb ik er weken over gedaan. Ik wist niet dat je het zo snel mogelijk moet doen, als het hout nog vers is. Daarna wordt het hout taaier. Bovendien moest ik toch eerst ruimte creëren en de dunnere takken met blad verwijderen. Ook daarvan heb ik er trouwens vele in handzame stukken geknipt als aanmaakhout.
    Eigenlijk was het zonde van die eik. Hoeveel jaar heeft hij er niet over gedaan om uit te groeien tot zo’n mooie grote boom? In elk geval hebben wij nog jaren van hem kunnen genieten.
    Maar ik kan er niet tegen als een bos machinaal wordt gekapt. Binnen zestig seconden wordt een volwassen spar omgezaagd, van de top ontdaan, de takken gestript, en als stam op de stapel gelegd. Dertig jaar groei in één minuut teniet gedaan. Wees dan een vent: kom van die machine af en vel de bomen met zaag en bijl!

    Liked by 1 persoon

  8. Nou Mathilde, je weet het al hè… voor onze toekomstige broodnodige kennis over bomen, soorten hout en de beste manier om te hakken en te zagen… willen we het straks in ons Deense huisje ook in de winter lekker warm kunnen houden met het houtkacheltje! Het cadeau wat ik al in gedachten had voor mijn man-die-nooit-een-echte-man zal en wil worden…. 😉

    Liked by 1 persoon

reageer

