Boek: De revolutie van Russel Brand


Russel Brand is een Britse komiek, auteur, filmmaker, TV-bekendheid en activist. Hij is verslaafd geweest aan alcohol, drugs, sex en waar kun je nog meer verslaafd aan raken? Inmiddels is hij daar allemaal vanaf, gelooft in God, mediteert, doet aan yoga, en schrijft en praat over de noodzaak om onze samenleving totaal te veranderen.

Zijn nieuwste boek heet Revolutie. Hij schrijft daarin over actuele mondiale problemen: bankencrisis, milieuproblemen, welvaartverschillen, opraken van fossiele brandstoffen en nog meer. Volgens hem is een wereld waarin de 86 rijkste mensen samen evenveel geld bezitten als de rest een kruitvat. Zijn stelling is dat fundamentele veranderingen niet te verwachten zijn van zittende machthebbers, want die zitten zelf in het systeem. Hij stelt dat de grote meerderheid de handen ineen moet slaan en tegen de gevestigde orde in moet gaan. Samen sta je sterk.

Een voorbeeld: om het bankensysteem te redden zijn er biljoenen dollars gemeenschapsgeld in gepompt. De bankiers gaven zichzelf prompt weer duizelingwekkende bonussen. Tegelijkertijd raakten miljoenen Amerikanen hun huis kwijt omdat ze hun hypotheek niet meer konden betalen. Hun schulden werden niet kwijtgescholden. Russel stelt dat al die mensen die hun huis kwijt raakten, 50.000 dollar hadden kunnen krijgen. Dan was de crisis nu ook voorbij geweest, wie weet. Van de gevestigde beslissers zal zo’n actie nooit komen, die kalefateren hetzelfde systeem weer op met enkele stoplapjes.

Nog een voorbeeld: milieu en klimaat. Via de stapjes die nu worden gezet komen we nooit ergens. Veel te klein, veel te langzaam, veel te veel begrip voor de belangen van de gevestigde orde, de superbedrijven, de beleggers. Russel wil radicale verandering.

Het boek is ongeveer 400 bladzijden dik. Ik ben er helaas niet doorheen gekomen. Ik las elke avond trouw een of twee hoofdstukjes en vond het zeker boeiend, maar halverwege begon mijn interesse te tanen en vanmorgen heb ik het boek teruggebracht naar de bibliotheek. Wat mij betreft had tweederde van de tekst geschrapt kunnen worden.

Toch is het een prima boek. Ik vermoed dat Zoon2 er helemaal mee wegloopt, het tien keer leest en een volgeling wordt. Dat is denk ik de doelgroep: kritische jongeren die van lezen houden en die op zoek zijn naar antwoorden op zorgelijke ontwikkelingen waar ze geen grip op hebben.

 

8 gedachten over “Boek: De revolutie van Russel Brand

  1. Hm… jouw verhaal, en ook de cover van het boek waarin achterwaarts LOVE in de titel staat, maken mij ook wel nieuwsgierig… Want het idee, het ‘concept’ dat uiteindelijk liefde alles overwint, ja, daar sta ik wel achter en kan ik ook wel wat mee…

    Like

reageer

