Afval zelf wegbrengen


Vanaf 1 april wordt in Wageningen geen restafval meer opgehaald. Restafval is dat wat vroeger het normale huisvuil was; zo zie je hoe de norm verschuift. We gaan ons restafval dan wegbrengen, terwijl de kliko waarin we nu restafval dumpen dan bestemd wordt voor plastic, drankkartons en blik.

Vroeger, ja toen ik kind was, hadden we een metalen vuilnisvat die veel kleiner was dan de verzameling plastic kliko’s van nu. Maar we dumpten er niet alles in: de voetbalclub haalde papier op, de schillenboer nam aardappelenschillen mee en ook kleding verdween ergens heen. Verpakkingsplastic hadden we eigenlijk nog niet evenmin melkpakken.

Ergens in Japan verdelen de inwoners hun afval over 34 verschillende containers: papier, plastic, piepschuim, spuitbussen en dan nog 30 categorieën. Die stad wil in 2020 geen afval meer naar de stort hoeven brengen: alles moet dan gerecycled worden.

Ik heb weinig restafval. Het meeste bestaat uit klonters kattengrit, maandverband (van Huisgenoot1) en keukenafval wat niet in mijn compostvat kan. Ik denk dat ik een kliko per 2 maanden vul.

In theorie dan. In de praktijk dumpen Huisgenoten alles in een prullenbak en kieperen ze dat bij mij in de kliko. Daar zit nog een opvoedmomentje.

20 gedachten over “Afval zelf wegbrengen

    1. Ik denk dat wij ook verder komen dan vier: glas, papier, blik, plastic, batterijen, gft, hout, asbest, metaal, chemisch afval, kurk, nog bruikbare spullen, elektrische apparaten, bouwafval, grond,kleding. Dat zijn er al 16! Bij het afvalstation hier in Wageningen zijn dit allemaal aparte afdelingen. Ik moet er alleen niet aan denken 16 containers in mijn tuin te hebben…

      Like

  1. Mooi initiatief hoor, zeker als er inderdaad in de wijken overal genoeg containers komen. Er zal wat tijd voor nodig zijn voordat dit ‘normaal’ is, maar van mij mag er veel meer met dit soort initiatieven geëxperimenteerd worden in NL! (en in DK) 😀

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Izerina, ja daar snijd je een punt aan waar we lang over hebben gedebatteerd. Ik denk zelf dat iedereen die zelf boodschappen doet ook zelf zijn afval kan wegbrengen, want het afval zal altijd minder zijn dan de boodschappen, toch? Daarom zullen ook bij alle supermarkten de nodige containers voor plastic, blik, glas en restafval komen te staan. Ik denk verder dat bedrijven die boodschappen afleveren, het verpakkingsafval (glas, blik, plastic) mee terug kunnen nemen. Ik denk dat die service er vanzelf bij gaat komen als gemeenten het afval niet meer ophalen en klanten erom vragen.

      Like

      1. Met het combineren van boodschappen halen en afval brengen gaat het een en ander in een moeite door.
        Nu vul ik mijn boodschappentas met papier en glas. Even langs de bakken en meteen door naar de winkels.
        Makkelijke en eenvoudiger kan het niet.

        Vriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

      2. ja zo doe ik het ook. Alleen niet iedereen kan zelf boodschappen halen. Thuiszorg doet boodschappen voor mensen die dat niet zelf kunnen, hoewel die dienst zwaar wordt beperkt. Die mensen zullen dus nu wel moeten nadenken wat ze doen met hun afval: thuiszorg ook het afval laten brengen? Ik weet niet of die dienst bestaat.

        Like

      3. Ik val in de categorie geen ‘zelf boodschappen doen’. Ik kan gelukkig wat bij AH bestellen, maar die brengen de vuilnis niet weg. Dus in mijn gang staan kisten vol oud papier en zakken afval(van zes maanden)
        Los van het feit dat ik dus ook zes maanden niet buiten geweest ben.

        Like

    1. door heel Wageningen komen afvalcontainers, net zoals nu glasbakken. In elk geval bij alle supermarkten, winkelcentra. Dus je brengt het er lopend of fietsend heen als je toch boodschappen doet. Net zoals nu glas, plastic, blik, drankkartons. Ik denk niet dat mensen het met een auto gaan wegbrengen.

      Like

      1. Ah, als ze genoeg afvalbakken plaatsen is het geen probleem, dat hebben we hier in Rotterdam ook. Gewoon een grote container in de straat, dat is prima. Komen ze het gelukkig nog steeds wel ophalen. 😉 Ik dacht dat je het dan naar een centraal punt als een gemeentewerf moest brengen ofzo. Dat werd niet helemaal duidelijk in je verhaal, vandaar mijn reactie.

        Liked by 1 persoon

reageer

