Energievreters in huis: tips


Een interessant artikel op Grist.org gaat over wat mensen zelf beschouwen als de grootste energievretende apparaten in huis. Mensen schatten dat fout in. Volgens het artikel denken mensen eerst aan apparaten die ze vaak aanraken zoals lichtknopjes, computer en TV. Ze vergeten dingen die op de achtergrond meedraaien of waar de bediening geen knopje vergt. Zoals de boiler en CV. En mensen vergeten de auto want die staat niet in huis.

Ik denk dat dit waar is en dat is penny wise pound foolish. Trouw het licht uitdoen bij het verlaten van een kamer, en wel dagelijks warm douchen. Zorgvuldig  opladers uit het stopcontact halen na gebruik, maar niet overdag de CV uitdoen als je weggaat.

Met een stroommeter kun je meten wat diverse apparaten verbruiken aan stroom. Zo heb ik een keer berekend wat het zetten van een kop koffie en het maken van een tosti kost.

De apparaten die verwarmen of verkoelen vreten het meest stroom. Daar valt best op te besparen met een beetje nadenken:

  • koffiezetapparaat: laat niet een uurtje aanstaan omdat er nog een kopje koffie over is; schenk koffie direkt over in een thermosfles;
  • waterkoker: kook niet teveel water of bewaar heet water in een thermosfles;
  • wasdroger: hang de was op aan een lijn;
  • koelkast: zet in de winter uit en bewaar voedsel in de kelder of buiten;
  • strijkijzer: strijk niet of zo kort mogelijk;
  • boiler: douche niet, kort of koud;
  • oven: combineer het gebruik (dus bak niet elke dag een broodje, maar bak in een keer voor de hele week).

Welke energievreters hebben we nog meer in huis en hoe bespaar je daar op?

23 gedachten over “Energievreters in huis: tips

  1. Droger gebruik ik noodgedwongen wegens vochtig huis, douchen om de andere dag, oven staat vaak aan want ik kook en bak graag en dat kan niet altijd in grote hoeveelheden.
    Voordeel is wel dat de keuken en kamer worden verwarmd door de oven en daardoor de cv minder snel aanslaat.

    Liked by 1 persoon

    1. De grote computer van Zoon3 verbruikt 400 Watt als hij bezig is met een spel. Dus een spelletje van 2 1/2 uur is 1 kWh oftewel kost 20 cent. Bij ander computergebruik verbruikt hij minder. Een laptop verbruikt sowieso minder dan een pc.

      Een stoomstrijkijzer verbruikt al snel 2400 Watt, oftewel 25 minuten strijken is 1kWh kost 20 cent. Hoewel dat niet helemaal klopt, want als het strijkijzer eenmaal warm is, verbruikt hij minder. De moeite waard om eens door te meten!

      Like

  2. De magnetron, de waterkoker, de keukenboiler zijn echte energieverslinders.
    Onze keukenboiler verbruikte 10 kwh per week, die heb ik uitgezet.
    Ik gebruik een fluitketel en die vul ik met heet water uit de badkamer en na het koken kan ik er twee thermoskannen mee vullen.
    Het broodrooster gebruikt ook veel stroom, maar soms gaan mijn glutenvrije boterhammen er toch in. Vooral als ze wat oud worden.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben al zo lang bezig met dat opletten dat ik dacht dat ik alles wel kende. Bleek vorige week mijn koelkastlampje stuk. Ik moest dus een nieuwe kopen. Klein lampje 15 watt. Maar ik zag dat er ook LEDkoelkastlampjes zijn! Die zijn zuiniger. Dit lampje stond niet eens op mijn “lampenplan” waar ik van elke lamp opschrijf welke het is en wat deze verbruikt. Echt helemaal overheen gekeken dus. Verder heb ik een stiller en energiezuiniger ventilatiesysteem. Scheelt 60% energie. En is stiller dus.

    Groet,Greet

    Liked by 1 persoon

    1. ha, zo zie je maar weer, altijd vergeet je wat. Maar ik vraag me af of je er veel mee bespaart: het lampje gaat alleen aan als je de koelkast opendoet. Even rekenen: stel dat het LEDlampje 1 Watt verbruikt. Dan moet je de koelkast 1000 uur open hebben staan voor 1kWh, kosten 20 cent. En met je oude lampje heb je die kWh bereikt bij 66 uur. 66 uur per jaar is ongeveer 10 minuten per dag. Staat jouw koelkast 10 minuten per dag open, dan kost het oude lampje per jaar 20 cent aan stroom, en het nieuwe lampje iets meer dan 1 cent per jaar. Dat lijkt me niets in vergelijk met de koelkast zelf.

      Like

  4. Niet douchen vind ik niet zo haalbaar :), maar om de twee dagen kan ook.
    Hier net twee maanden electriciteit en gas terugbetaald gekregen, wegens bespaard op het gebruik. Lange werkdagen helpen :). Ook: alleen verwarmen waar je bent (dus 1 kamer). Idd lichten uit, schemerspaarlampjes, kinderen samen in bad, …

    Liked by 1 persoon

      1. Dit is een onderwerp waar ik me op het moment mee bezighoud. Niet specifiek met betrekking tot energieverbruik – dat had ik voor mezelf al uitgezocht – maar in het algemeen. Ik vraag me af hoe ik mijn materiaal zo kan presenteren dat de grote maar rustige stukken het kunnen opnemen tegen opvallende, aandacht trekkende bijzaken. Hoe kan ik de hoofdzaken de aandacht laten krijgen die ze verdienen?

        Liked by 1 persoon

      2. hoi Betje, je bedoelt op je blog over huishoudtips, wecken, oefeningen, en zo? Ik ga nu je blog eens zorgvuldig bekijken (ik lees gewoonlijk alleen het bericht dat binnenkomt op mijn ‘lezer’

        Liked by 1 persoon

      3. Hoi Mathilde,
        Ik heb hier nog niet direct over geschreven en ga het misschien ook niet doen. Ik ben dit aan het uitzoeken in verband met mijn haldol-project. Daarvoor is het nodig om zo te communiceren dat de ziekenhuismensen niet verleid worden om op allerlei bijzaken te reageren terwijl ze de olifant in de huiskamer niet bekijken. De olifant is: Haldoi is een gevaarlijk middel waar je mensen mee dood maakt terwijl dat niet hoefde.

        Liked by 1 persoon

      4. Ha, daar hebben wij politici ervaring mee. Niet met Haldol, maar met afleiden van hoofdzaken en ingaan op bijzaken. Stel geen dubbele vraag aan een politicus, want dan kiest hij zelf welke hij beantwoordt. Stel geen hoofdvraag met een bijzaak erin aan een politicus, want dan gaat hij in op de bijzaak, zo de aandacht afleidend van de hoofdvraag. ‘Wat vindt u van Keulen waar alle media over schrijven?” “Niet alle media schrijven erover, ik ben het in de Autoweek niet tegen gekomen.”

        Liked by 1 persoon

      5. Hahaha niet in de Autoweek. Maar zo gaat het inderdaad. Ziekenhuismensen reageren zo, en ook op andere manieren, die ik nu stuk voor stuk leer kennen. Van lieverlee leer ik steeds beter communiceren. Dat krijg je van dat hersenletsel 😉

        Liked by 1 persoon

    1. hoi Rob, je hebt gelijk dat dat ook nuttige tips zijn, maar in mijn blog had ik het over elektriciteitsbesparing. Dat mensen daarbij denken aan apparaten die ze actief gebruiken, en de dingen vergeten die op de achtergrond ongemerkt energie verslinden zoals de CV en de boiler. En dat in het algemeen apparaten die verwarmen en verkoelen de meeste stroom vreten.

      Like

reageer

