Zonder koelkast de winter door


Eigenlijk wil ik het nu over Keulen hebben. Of over andere gewichtige zaken. Maar nu eerst over mijn plantenkas die ik deze winter als koelkast gebruik.

De kast staat buiten bij mijn achterdeur. Er ligt zuivel, groente, een doos eieren en kattenvoer in. Model stond de oude vliegenkast van mijn moeder die aan de muur hing buiten bij de achterdeur.

Is het handig? Nou eigenlijk niet. De meeste moderne uitvindingen zijn handiger dan de oplossingen die onze voorouders hadden bedacht. Het grootste nadeel is dat ik naar buiten moet om iets uit de kast te halen. Ik vraag me dan ook af hoeveel energie ik bespaar: koelkast uit tegenover tien keer per dag de achterdeur open. En soms regent het. En wie weet wordt het hier ook glad of komt er sneeuw. Ik haal met mijn pantoffels viezigheid naar binnen. Dat moet ik dan weer schoonmaken met warm water en een sopje, daar gaat mijn milieuwinst.

De eventuele besparing verdwijnt sowieso in het niet bij de 5000 kWh die de twee supercomputers hier in huis jaarlijks verbruiken.

Als ik uitvinder was zou ik een kast uitvinden met dikke wanden. Die koel blijft met behulp van een stekker. Waarvoor je niet naar buiten hoeft. Dat lijkt me pas handig.

8 gedachten over “Zonder koelkast de winter door

  1. Ik denk niet dat je veel bespaart door een primitieve ‘koelkast’ buiten te zetten want elke keer je uit je buitenkast iets haalt, moet je de achterdeur open en dicht doen waardoor je telkens warmte verliest. Wat je aan stroom bespaart door een kast buiten als ‘koelkast’ te gebruiken, verlies je wellicht doordat je dan weer meer energie nodig hebt om de leefruimte, keuken terug op temperatuur te brengen.

    Liked by 1 persoon

  2. Een schuur, bijkeuken, kelder, zolder en voorraadkast zijn ook goede alternatieven.
    Maar dat maakt direct wel een groter huis.

    Tijdens een excursie liepen we langs een ijskelder. Een mooie oplossing. Maar daarvoor hebben we wel een echte winter en een vijver voor nodig …..

    Nu, met de 24/7 economie kun je dagelijks van alles kopen. Invriezen enzo verdwijnt hiermee ook al.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  3. Hehe… had ook eerst lichtelijk spijt van de koelkast, ik dacht ook de hal naar de achterdeur te kunnen gebruiken. Maar nu bevriest alles daar. Dus ik ben blij met die lekker warme afsluitbare koelkast 😉

    Liked by 1 persoon

    1. De hal als vriezer dan maar?
      Nu mijn spouwmuren gevuld zijn, is de hal net ietsje minder koud. Vorig jaar had ik een open kast in de hal staan, dat was mijn koelkast. Maar elk voordeel heb zijn nadeel: de hal is te warm geworden. Vervelend hoor, een warme hal.
      Als je de koelkast 90 graden draait kun je hem als bijverwarming gebruiken. Wordt niet de muur warm, maar de ruimte ernaast. Misschien net warm genoeg om wantjes te drogen.

      Like

reageer

