Mijn gas en stroomverbruik in 2015


1 januari heb ik de meterstanden van gas en stroom opgenomen en ik ben wel onder de indruk. Wij verbruiken met ons vijven 2000 m3 gas uit Groningen, een flat van 10 bij 10 meter en 6 verdiepingen hoog. Dat is een heel gewoon gemiddeld Nederlands verbruik. Geen wonder dat de grond daar in Groningen inzakt.

Wat was ons verbruik aan gas en stroom in 2015?

  • Schrikken: dit huishouden gebruikt 5774 kWh aan stroom. Dat is meer dan een gemiddeld huishouden met vijf mensen met 4763 kWh per jaar. Maar het is veel meer dan een zuinig huishouden: 2468kWh per jaar; en ik reken mezelf tot de zuinige types. Het is bovendien 20% meer dan in 2014. Er is een nieuwe Huisgenoot komen wonen met andere gewoontes en met een supercomputer. Daarvan hebben we er nu dus twee en die staan vrijwel altijd aan. Tja.
  • Minder schrikken: we gebruiken 1714 m3 aan gas. Een huishouden met vijf mensen in een rijtjeshuis verbruikt gemiddeld 2455 m3, en een zuinig huishouden verbruikt 1343 m3. Het is bovendien 8% lager dan vorig jaar. Dat heeft twee oorzaken: in november heb ik de spouwmuren laten vullen en het is nog niet koud geweest. Ons hoge verbruik komt vooral door het douchen. Ik lees ergens dat 20 minuten douchen een euro kost. Wij vijven douchen wel een uur per dag, dus 90 euro per maand, dat is 1080 euro per jaar.

Het maandbedrag kan ik gelijk houden: het meerdere aan verbruikte stroom streept weg tegen de besparing op gas. Schiet lekker op zo.

 

5 gedachten over “Mijn gas en stroomverbruik in 2015

    1. Het hangt ervan af waarmee je zuinig wilt zijn. Zuinig met gas? Dan kun je overschakelen op infrarood elektrisch of hout. Zuinig met fossiele brandstoffen? Dan kun je ook overschakelen op hout of elektriciteit, maar alleen als jouw electriciteit duurzaam wordt opgewekt. Zuinig met geld? Blijf dan maar gas stoken, of hak je eigen hout.

      Like

  1. Zware pc’s gebruiken idd veel stroom. Hier is ook veel computergebruik. Verder zijn we zuinig in het gebruik van elektra. We hebben voor vier volwassenen (waarvan er drie fulltime thuis zijn en een regelmatig achter de pc werkt) ongeveer 2500 kwh in het jaar verbruikt. We hebben sinds kort ledverlichting in de woonkamer en keuken en hopelijk gaat het verbruik dan nog verder naar beneden.
    We wonen in een goed geisoleerd, maar wel vrijstaande en grote woning en hebben afgelopen jaar ongeveer 1500 kub gas verbruikt. Overdag staat se verwarming op 18.5 en in de avond op 20 graden. ’s Nachts op 14 graden, maar meestal is het in de ochtend daar nog boven.
    Gordijnen schelen veel gasverbruik. We hebben een dik gevoerd gordijn bij de voordeur, het kantoor heets sinds een paar dagen gordijnen en ook dat scheelt in het gevoel al. En op zolder hebben we een luik dat in de avond en nacht dicht zit. Vorig jaar deden we dat nog niet en dan was het bibberen boven. Behalve op de douche gebruiken we de cv boven niet.
    Hopelijk krijg je je gasverbruik wat naar beneden. Elektra is soms moeilijker. In een flat kun je minder makkelijk de was drogen dan wanneer je een zolder hebt. En een vaatwasser heb ik nu niet nodig, als ik een baan had wel.

    Like

  2. Prima toch. Je kunt wel alles vergelijken en alles uitknijpen maar een keer houdt het op. Zolang je niet met alle ramen open stookt, onnodig de verwarming (s nachts) laat branden…..en een hoop verlichting aan. Ik vertik het om koud te zitten, de verwarming hebben we niet voor niets en ik kan het nog steeds betalen.

    Liked by 1 persoon

reageer

