Boek: Het nieuwe nietsdoen van Gerhard Hormann


Je verlangt naar een vakantie in Toscane, naar helemaal nietsdoen, zonder TV en mobieltje, naar een eenvoudige maaltijd aan een ruwe houten tafel met brood dat je doopt in olijfolie en een tomatensalade met een goed glas wijn erbij. Waarom eet je dan thuis diepvriespizza terwijl je TV kijkt en intussen je whatsapp checkt?

Hormann kennen we van de boeken Hypotheekvrij en Helemaal vrij. In beide gevallen liep ik jaren op hem vooruit, maar hij is zo slim daar een kassucces van te maken. Met een kassucces is een heerlijk simpel leven vol nietsdoen gemakkelijker dan als je je geld bij elkaar moet zien te sprokkelen zoals ik.

Het Nieuwe Nietsdoen bestaat al een paar jaar maar het ligt nu voor een tientje bij de AKO (op het station dus). Ik heb het gekocht en gelezen en ga nu eens nadenken wie ik het ga geven. Ik hoef het namelijk niet zelf te houden, en het is een leuk cadeau.

Het boek bevat niet veel nieuws maar is prima lectuur voor iemand die net zijn baan kwijt is en depressief onder een dekentje op de bank niets ligt te doen. Dat is niet het nietsdoen wat Hormann bedoelt. Nietsdoen is volgens Hormann: lezen, films kijken, wandelen, fietsen, sporten, uitgebreid koken, moestuinieren, slapen en ook mijmeren en lummelen. Geniet van het leven en doe dat nu. Wie weet haal je je pensioen niet, of ben je dan te krakkemikkig om het Grote Verlangen van je leven uit te voeren. Daar zit veel in.

 

2 gedachten over “Boek: Het nieuwe nietsdoen van Gerhard Hormann

  1. Het klinkt inderdaad niet alsof er heel veel nieuws in het boek staat, maar zo’n boekje is denk ik wel leuk om te krijgen en door te geven 🙂 Ik zou er zelf een Bookcrossingboek van maken, maar ik weet niet of je daaraan doet?

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Selene, net op de website van bookcrossing nederland gekeken. Van die te vondeling gelegde boeken had ik wel eens gehoord, maar ik wist niet dat het ook al weer georganiseerd is. Hmm, ik denk dat ik het boek aan iemand geef voor wie ik denk dat het een goede leestip kan zijn.

      Liked by 1 persoon

reageer

