doe mee

Zes keer je huis verwarmen zonder gas


Nederland heeft geluk met een immense gasbel en die stoken we met zijn allen lekker snel op. Maar je huis verwarmen kan ook zonder gas:

  • Vorige week schreef ik over het boek van Lars Mytting over hout. Je kunt met houtkachels heel goed je hele huis verwarmen, zeker met de moderne efficiënte kachels. Een variant is de pelletkachel, welke brandt op samengeperst houtafval.
  • Ik schreef ook als eens over een kachel met CV-aansluiting: het warme water voor de CV wordt met hout of pellets verwarmd.
  • En helemaal verrast was ik in dit stukje over een dataserver als kachel. De dataserver hangt als een radiator aan de muur in de zitkamer.
  • Zoon3 verwarmt zijn kamer met zijn computer. Als Zoon3 slaapt, staat de computer uit, prima dus. Als hij wakker is, is de computer dat ook en die maakt zijn kamer warm genoeg.
  • Denk je aan elektrische bijverwarming, ga beslist eerst googelen op infrarook paneel. Die zijn duurder in aanschaf maar veel goedkoper in gebruik dan een elektrische radiator.
  • kolenkachels en petroleumkachels bestaan ook in moderne versies. Maar of dat duurzamer is dan gas?

 

8 gedachten over “Zes keer je huis verwarmen zonder gas

  1. Er is een boek uit over stralingswarmte, heel interessant. Auteur is Kris de Decker. Wij zijn van plan om een infraroodpaneel op te hangen in ons nieuw aangebouwde kantoortje. Wij houden stroom over van onze zonnepanelen, dit lijkt mij een goede bestemming. Olga

    Liked by 1 persoon

  2. Ja, en er is nog meer. Op dit moment sturen we de energie van zonnepanelen het net op. Ik zou de gewonnen energie graag thuis willen opslaan tot het moment dat ik hem nodig heb. Om het hele jaar onafhankelijk te kunnen zijn van de energieleverancier. Dan zou ik zonnepanelen pas echt interessant gaan vinden.
    Energie van de zon opslaan is niet zo’n vreemd idee. Wintergroenten doen het.

    Like

    1. ha, ben ik de zonnepanelen nog vergeten! Maar daarmee wek je stroom op. Tuurlijk kan je daarmee je infraroodpaneel laten werken, maar zonnepanelen is toch meer iets voor je apparaten in huis. Het idee om in de zomer zonnewarmte op te slaan voor de winter is een goede. Dat doen ze met warmte-koudeopslag in de grond. Maar dat gaat te ver in het kader van mijn blog. Dat is meer voor als je nieuw gaat bouwen.

      Like

      1. Ik heb wel eens gedacht aan zonnepanelen, maar ik verbruik zo weinig stroom dat het wat dat betreft bijna geen zin heeft. En om nou te gaan produceren voor het energienet, mwa. Maar als ik mijn opgewekte stroom zou kunnen gebruiken om (een deel van) mijn huis en mijn water te verwarmen, dan zou ik het al veel interessanter vinden.

        Liked by 1 persoon

      2. Je water kun je verwarmen met een zonneboiler. Maar dat schijnt financieel niet interessant te zijn. Ik weet niet waarom niet, maar ik herinner me een artikel daarover met die conclusie.

        Like

reageer

