Kerstkaarten maken


Hehe, ze zijn af, de kerstkaarten van dit jaar.

Elk jaar gebeurt me hetzelfde:  december o ja kerstkaarten. Kopen of maken? Wow wat zijn ze duur, de mooie althans. En dan wil ik ook nog bewuste, van de wereldwinkel, Unicef, Natuurmonumenten of welk ander goed doel dan ook. Ik heb er tien gekocht bij de wereldwinkel en die zijn:

  • van 100% gerecycleerd papier
  • bedrukt met plantaardige inkt
  • handbeschilderd
  • verpakt door mensen met een beperking
  • en 10% van de winst gaat naar een goed doel.

Superbewuste kaarten dus. Maar ze maken me wel arm.

Nou  ja, ik maak een lijstje met mensen die ik graag een kaart stuur, en kom op 27 mensen uit. Ik moet er dus nog 17 maken.

Elk jaar overkomt me dan hetzelfde proces: ik zet dozen vol mooi papier, oude kerstkaarten, lijm, schaar en dergelijke noodzakelijkheden op tafel en heb geen idee wat te doen. Ik herplak de mooiste kaarten van vorig jaar. En terwijl ik daarmee bezig ben, gaat ineens het creatieve luikje in mijn hoofd open.

Ik knip uitgerekte driehoeken van oude kaarten. Per twee of drie plak ik ze op gekleurd karton en teken er met een stift stammetjes onder. Speelse kerstboompjes! De eerste zijn nog saai, maar elke volgende kaart wordt leuker. Op het laatst verknip ik ook de eerder opgeplakte ‘mooie’ kaarten, want nu lijken die maar saai. Aan het eind van de avond heb ik 20 leuke speelse kaarten met kleurige versierde kerstbomen waar je nog vaag kerststerren, stalletjes, berijpte landschapjes en dergelijke in kunt terugvinden.

Eigenlijk zou ik elke dag iets creatiefs moeten doen, creativiteit groeit door creatief bezig te zijn. Dan roest dat luikje niet meer dicht.

 

6 gedachten over “Kerstkaarten maken

reageer

