leef groen en goedkoop

Mijn huis schoon in een half uurtje per dag


Ik lees op Consuminderen twee stukjes over hoe de tijd door je handen glipt als je veel thuis bent. Over veel te veel tijd kwijt zijn aan boodschappen, schoonmaken en andere klusjes. Hele goede stukjes en ze zetten me aan het denken.

Ik ben ook veel thuis en heb ook wel wat beters te doen dan poetsen. Maar toch….. Het is fijn om niet bang te hoeven zijn voor onverwacht bezoek. Het is ook fijn om te leven in een net en schoon huis.

Ik merk het echt: als ik twee weken echt niets heb uitgespookt, gaat het huis me tegenstaan. ik word daar lamlendig van, en ontvlucht dan het liefst mijn huis. Een ochtend poetsen, en mijn huis geeft me weer nieuwe energie.

Ik google wat in het engels op schoonmaakschemas, en ik ben zo een uur verder. Wow, die Amerikaanse bloggende huismoeders kunnen er wat van.

Ik heb ook een schema, en de komende tijd ga ik me daar maar weer eens aan houden. Mijn schema houdt rekening met mijn weekritme zoals de dagen dat ik werk. Mijn schema is:

  • maandag: het hele huis zuigen en afstoffen (30 min)
  • dinsdag: badkamer en wc poetsen (15 min)
  • woensdag: met een sopje door het hele huis (30 min)
  • donderdag: beneden zuigen, keuken poetsen (30 min)
  • vrijdag: mijn slaapkamer poetsen en opruimen (15 min)
  • zaterdag: beneden zuigen en opruimen (30 min)
  • zondag: extra klusje doen (keukenkasten bijwerken, koelkast poetsen, kelder opruimen of wat dan ook) (30 min)

Ik zuig vaker dan die Amerikaanse bloggende huismoeders, maar als ik twee dagen niet zuig liggen de vlokken in de hoeken. Komt dat van de poezen of is een oud huis altijd een stofnest? Doet er niet toe, het is zoals het is. Een schema dat werkt voor een Amerikaanse huismoeder werkt niet een op een voor mij.

Ik denk overigens niet dat er een week is waarin ik me precies aan mijn eigen schema houd. Maar als gemiddelde klopt het wel.

Heb jij een schema?

11 gedachten over “Mijn huis schoon in een half uurtje per dag

  1. Hoi,
    Min of meer standaard maak ik aan het eind van mijn werkweek (donderdagmiddag) in een keer mijn hele huis schoon. Aangezien ik zittend werk verricht, is de afwisseling met beweging juist prettig. Tot slot ga ik zelf lekker in bad en daarna kan ik extra genieten van het weekend in een schoon huis.
    Verder wacht ik gewoon een zeldzaam energieke bui af voor ‘grote schoonmaakklussen’ waar ik eigenlijk tegenop zie. Ramen binnen zemen doe ik soms eens in de tien jaar en dan weer elk kwartaal. Maar als ik overal stofvlokken zie, pak ik graag de stofzuiger. Vuil om je heen werkt zeker op je gemoed.

    Liked by 1 persoon

    1. wow, ik ziek het, vrijwel dezelfe titel. Ik zal mijn bericht aanpassen om je de eer te gunnen. Ik had je bericht gelezen, en ik denk dat ik er daarna over ging nadenken hoe ik dat doe en vergat wat de aanleiding was van mijn nadenken.

      Like

      1. Juist wanneer je veel thuis bent is het lastig je aan een schema te houden. Ik bewonder mensen die zo gedisciplineerd werken. als de zon schijnt, wil ik naar buiten. als het regent, werk ik mijn administratie bij.

        Like

  2. Vroeger wel, maar dat heb ik allang de deur uitgegooid haha. Ik houd van een opgeruimd en schoon huis, maar doe dit wanneer ik tijd en zin heb. Dan maar een dagje langer troep op de vloer. Inmiddels is het huis wel bijna altijd netjes, ik ruim dingen meteen op, maar schoonmaken daar zit niet echt een routine in 😉

    Like

reageer

