leef groen en goedkoop

7 tips for buying fish


Ik ga voortaan een keer per week vette vis vol Omega3 eten, en dus verdiep ik me in vis. Voor mij een onbekend luikje naar een nieuwe wereld. En mijn ideale vis moet niet alleen vet zijn en vol Omega3 zitten, maar ook duurzaam gevangen of duurzaam gekweekt,  simpel klaar te maken, lekker (niet te vissig dus) en gezond (geen enge toevoegingen dus). Hier een artikel met 7 tips:

Something is fishy about buying and eating our aquatic friends. Wilbert (YFM) dived into this subject and wrote 7 tips.

Bron: 7 tips for buying fish

6 gedachten over “7 tips for buying fish

  1. Beetje raar dat ik hier argumenten zit te geven tegen vis, terwijl ik het zelf sinds jaar en dag gebruik, maar goed.
    Nog iets anders over statistiek en vette vis: vette vis is in streken ver van de Evenaar een goede bron van vitamine D. Een van de weinige, eigenlijk. Als je geen D bijslikt, is het zeker een goed idee om vette vis te eten. Vette viseters zouden dus ook (een deel van) hun betere gezondheid kunnen danken aan de vitamine D.

    Mijn tips voor beginnende viseters:
    Neem wel makreel en andere vette vissoorten in tomatensaus, of in water, of in oliijfolie, maar niet in zonnebloemolie. Ik meen dat koolzaadolie ook goed is, maar dat hangt er dan weer van af, dacht ik, welke koolzaad. Zonnebloemolie doet het gunstige effect van de vis (deels) teniet.
    Koolzaad en lijnzaad zijn trouwens alternatieven voor vis voor degenen die echt geen vis willen of lusten.
    Makreel blijft het makkelijkst, vanwege het hoge vetgehalte en de goede verkrijgbaarheid. Het is niet duur ook.

    Like

  2. Ik kom uit een vissige familie en dat krijg je er niet zomaar uit. Toch betwijfel ik, of het echt nodig is om vis te eten. Maar als je het dan toch doet, zeg ik: makreel uit de Noordzee. Helaas is die in ingeblikte toestand niet makkelijk te krijgen. En gerookte makreel vind ik niet lekker.

    Ik haal mijn makreel van de markt (ik wooon dicht bij de zee) en doe hem in kleine weckpotjes, met een beetje water, ui, zout en een klein beetje suiker. Zeewier erbij zou ook kunnen; heb ik tot nu toe niet gedaan. Op die manier is die makreel zo verantwoord als hij kan zijn, denk ik. Maar het is wel weer een stukje werk.

    Vis eet ik niet strikt een keer per week. Alleen als ik er speciaal trek in heb. Mijn voedingsinstinct wijst me de weg.

    Like

    1. Tja ,als ik wacht tot ik er speciaal trek in heb, dan eet ik dus nooit vis. Ik ben een echte Tukker, een Twentse dus, en vis zit niet in mijn genen. Ik wil het elke week gaan eten om eraan te wennen. Dat het gewoon wordt, net als curry, gevulde pannekoek etc.

      Like

      1. Dat is natuurlijk zo.
        Ik heb me afgevraagd of die aanbeveling om allemaal vis te gaan eten, helemaal klopt.
        Dit is gebaseerd op statistiek, neem ik aan. Mensen die meer vis eten, krijgen minder hart- en vaatziekten.
        Maar statistiek zit vol haken en ogen. Je kunt er heel makkelijk onjuiste conclusies mee trekken. Héél makkelijk.
        Wat nu, bijvoorbeeld, als mensen die vaker vis eten, hun gezondheid niet danken aan aanwezigheid van vis op die dagen, maar aan de afwezigheid van (rood) vlees? Dan kun je dus net zo goed vegetariër worden. Misschien is dat nog wel beter dan viseter.
        Dat vraag ik me dus af.

        Liked by 1 persoon

      2. hoi viseter, net zoals de relatie tussen melk en sterke botten wordt aangevallen dat juist in landen waar veel zuivel wordt genuttigd, mensen vaak osteoporose hebben. Waarop de critici daarop dan weer zeggen dat dat toevallig landen zijn in N Europa waar ook weinig zon is en veel mensen dus misschien gebrek aan vitamine D hebben.
        Maar afgezien daarvan: ik vind dat de bijlagen bij het rapport van de Gezondheidsraad juist wel probeert dit soort invloeden uit elkaar te halen en clean alleen naar vis te kijken (naar Omega3-rijke vis).

        Liked by 1 persoon

reageer

