leef groen en goedkoop

Vette vis dus


Vertwijfeld sta ik voor het schap met blikjes vis. Dit is voor mij echt een brug te ver. Ik houd niet van vis, ik ken geen vis, ik heb geen idee wat er voor me ligt. Ik heb ook geen idee welke vis vet is en welke niet.

Waarom heb ik me niet beter voorbereid? Ik had toch thuis kunnen googelen?

Even later kom ik thuis met een blikje tonijn. Ik meng de inhoud met peper, zout, yoghurt, mosterd en een beetje citroen. Wow, lekker bij de lunch, ik ben om, dit wil ik wel elke week. Het smaakt helemaal niet vissig, het smaakt naar wat ik erdoorheen heb geroerd.

Googelen even later leert me dat tonijn bijna geen Omega-3 vetzuren levert, en daar ging het me om: een keer per week vette vis is de nieuwe richtlijn en mijn voornemen. Maar ik wil geen vis bij de warme maaltijd want we eten hier samen (vrijwel) vegan. Dus een simpele snelklaar vissalade bij de lunch voor mij alleen, met een klein blikje duurzame vette vis met keurmerk en met Omega-3.

Hmm, dat moet dus een recept zijn met zalm, makreel, sardientjes, haring of ansjovis. Weet iemand een lekker recept voor de echte vis-beginner?

7 gedachten over “Vette vis dus

  1. tagliatelle met zalm en roerbakgroente
    ca. 6 personen
    Tagliatelle / pasta pak
    Gerookte zalm 200 gram
    Ui / teentje knoflook Grote ui
    courgette
    slagroom 1 pakje
    paprika rood/groen/geel 3 helften
    sugar snaps 200 gram
    wortel stuk
    Kruidenzout/olie
    geraspte oude kaas
    rucola (eigen tuin) handvol

    Bereiding:
    Snij de courgette in stukjes
    Snipper de ui
    Snij de paprika in blokjes
    Snij de wortel in blokjes of julienne.
    Snij de zalm in dunne reepjes.

    Kook de tagliatelle/pasta volgens de verpakking.

    Terwijl de pasta kookt begin je met:
    Olie verhitten in een grote pan (wok)
    Fruit de ui, voeg daarna de paprika toe en bak op een hoog vuur.
    Voeg knoflook, wortel, courgette en de sugarsnaps toe en roerbak dit tot de gewenste gaarheid.

    Ondertussen de pasta afgieten als deze gaar is.

    Giet de slagroom op kamertemperatuur over de roerbakgroente (goed roeren anders schift het) voeg kruidenzout naar smaak toe.

    Voeg de gare pasta toe en roer als laatste de zalmsnippers door de schotel. Nog ca. 1-2 minuten doorwarmen en dan de pasta serveren met geraspte kaas , tomaat-komkommer of een groene salade.

    Liked by 1 persoon

      1. Dat betwijfel ik.
        Ook bij kleinschalig gevangen Zalm is al genetische verandering te vinden door de grootschalige industriele kweek. De meegenomen verontreiniging van wilde vis is ook gevaarlijker aan het worden.

        Dierloos leven is lijkt mij de oplossing ….

        Natuurvriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

  2. Makreel – wat trouwens ook een soort tonijn is, maar dat terzijde – is her en der bij supermarkten te koop in kleine blikjes, in tomatensaus. Makreel is een van de vetste vissoorten. Aan zo’n klein blikje heb je genoeg. Dat is waarschijnlijk het makkelijkst: 1x per week een klein blikje makreel in tomatensaus. Kan zo op je brood.
    Een andere flink vette vis is haring. Die smaak is erg uitgesproken, daar moet je wel van houden.
    Paling kan ook, is nog vetter. Die is zelfs mij te vet.
    Ik kom toevallig uit een visfamilie. Als het vroeger feest was bij ons, dan ging dat gepaard met veel vis, de luxe soorten.
    Waar ik mee oppas, ik kweekvis. Daar kan allerlei rommel in zitten. En tegenwoordig is veel vis kweekvis. Maar ik wil wilde vis. Als ik al vis eet.

    Like

reageer

