Nieuwe voedingsrichtlijn kijkt alleen naar relatie met chronische ziektes


4 November, allemaal keken we ernaar uit :): de Gezondheidsraad zou na tien jaar met nieuwe voedingsrichtlijnen komen. De laatste jaren hebben zovelen kritiek geuit dat de adviezen van het Voedingscentrum (die zich baseert op het advies van de Gezondheidsraad) achterhaald waren, dat ik benieuwd was in hoeverre de Gezondheidsraad de richtlijnen had veranderd.

En? Hier de verkorte versie (gekopieerd van hun site):

In dit advies zet de Gezondheidsraad op een rij welke voedingsmiddelen en -patronen leiden tot gezondheidswinst. Daartoe heeft de raad de wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en chronische ziekten systematisch beoordeeld. Op basis hiervan zijn de nieuwe Richtlijnen goede voeding geformuleerd:
• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
• Eet wekelijks peulvruchten
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
• Drink dagelijks drie koppen thee
• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Wat ik vreemd vind, is dat de adviezen niet gaan om wat de beste voeding is voor je lijf, maar om wat chronische ziektes voorkomt. En dan met name hart en vaatziektes. Het zal me niet verbazen als mensen die pleiten voor minder melk of minder tarwe zeer kritisch reageren op deze nieuwe richtlijnen. Melk en tarwe zijn blijkbaar niet slecht voor het hart en de vaten. Maar of het goed voedsel is?

Maar goed, ik ben geen deskundige. Jullie?

Advertenties

13 gedachten over “Nieuwe voedingsrichtlijn kijkt alleen naar relatie met chronische ziektes

  1. Een beter advies dan vroeger maar dat zuiveladvies begrijp ik nog steeds niet. Het wordt toch steeds duidelijker dat zuivel niet zo goed voor ons is en voor botontkalking zorgt. Toch nog een vinger in de pap van de zuivellobby? Het zou mij niet verbazen….
    Ik eet ook af en toe yoghurt maat dat is voor het lekker niet omdat ik nou denk dat het zoveel voor mijn gezondheid doet.

    Aan de ander kant als mensen die nu een ongezond dieet hebben dit advies eens gingen proberen en de zooi lieten staan was er al veel gezondheidswinst te halen.

    Het is natuurlijk een algemeen eetadvies en zegt niks over mensen die zuivel, vlees of ander zaken niet willen eten. Maar deze mensen zijn toch al vaak op een goede manier met eten bezig, de fanatiekelingen die in het extreme gaan daar gelaten….

    Liked by 1 persoon

    1. Je hebt gelijk dat deze richtlijn voor veel mensen een hele verbetering is ten opzichte van wat veel mensen nu eten. Maar inderdaad, de huidige negatieve geluiden over melk en andere niet-gefermenteerde zuivelproducten worden niet genoemd. En het feit dat Nederland, zuivelland bij uitstek, een van de landen is met de meeste osteoporose, is voor mij toch behoorlijk overtuigend.

      Like

    1. Ook ik heb brood en muesli ingewisseld voor havermout. volgens mij eten we veel meer tarwe dan vroeger: muesli, brood, pasta, deeg, pannekoek, bloem, brinta, bindmiddel in saus en soep, bulgur, couscous en ga zo maar door: het is allemaal van tarwe gemaakt.

      Liked by 1 persoon

  2. Het viel mij juist op dat in het rapport van de Gezondheidsraad er verband werd gelegd met milieubelasting (niet in geld) en duurzaamheid. Minder dierlijk, meer plantaardig. Dus minder vaak vis. Zo stond het er vrij letterlijk in. Het is even stug doorlezen, het rapport. Maar de inhoud viel mij erg mee.

    Like

    1. Ik vind het een onleesbaar rapport met al die onderzoeken die beoordeeld worden. Maar inderdaad is het een goede zaak dat deze richtlijn milieuvriendelijker is: minder vlees, minder vis. Ook minder zuivel?

      Like

  3. Ik ben blij met het advies. Gisteren zei iemand me, dat het Moerman dieet toch achterhaald was. Ik zei hem dat het heel bijzonder was dat deze man meer dan veertig jaar geleden al zoveel over voeding had uitgedokterd. Nu komt de rest van de maatschappij stapsgewijs tot een veranderd keuze.

    In mijn dieet is karnemelk en biogarde toegestaan. Melk niet.
    Brood wel, zeker als het biologisch of glutenvrij biologisch is.

    Like

  4. De Gezondheidsraad baseert zich op kwalitatief goed onderzoek en heeft deze richtlijn specifiek opgesteld in het kader van chronische ziekten. Naar voeding is zoveel onderzoek gedaan en er zijn zoveel situaties waarbij andere voeding voor die persoon beter zou zijn, dat het heel lastig is om voor iedereen en voor alle gezondheidsdoeleinden één richtlijn op te stellen. Een advies over voeding dat goed is voor je lijf is ook letterlijk voor iedereen anders. Dat advies zou dan alleen maar kunnen gelden voor mensen die 100% gezond zijn bijvoorbeeld, want mensen met darmaandoeningen bijvoorbeeld (en dat zijn er nogal wat) vallen daar dan weer buiten. Daarnaast zijn er zeer veel verschillende opvattingen én (al dan niet kwalitatief goede) onderzoeken naar wat nu precies gezonde voeding is voor welke mensen, dat daar niet één richtlijn uit te halen is. Over lang niet al het voedsel is duidelijkheid over of het gezond is of niet. Naar melk bijvoorbeeld zijn diverse studies gedaan en je hoort er tegenwoordig steeds meer over dat het niet goed zou zijn, maar zolang onderzoek daar geen uitsluitsel over geeft kan je er niet zoveel mee. Het komt er dus grofweg op neer dat als je bijvoorbeeld hart- en vaatziekten wilt voorkomen, je je volgens de raad aan een bepaalde richtlijn kunt houden, maar wil je bijvoorbeeld kanker voorkomen dan gelden daar weer andere adviezen voor. Heel lastig inderdaad 😉

    Like

    1. bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Het wordt me steeds helderder. Dit dieet is goed voor je hart en voor je bloedvaten, en dat is bij veel mensen die niet gezond eten een zwak punt. In die zin is dit een goede richtlijn. Maar melk heeft voor mij ook afgedaan, en ook ik denk dat we tegenwoordig veel te veel tarwe eten. Veel meer dan pakweg 100 jaar geleden, toen het ontbijt bestond uit havermout en brood uit roggemeel en pannekoekbeslag uit boekweitmeel (alles eventueel gemengd met tarwe) en bij de warme maaltijd nauwelijks tarwe (couscous, bulgur, pasta, pizza) werd gegeten.

      Liked by 1 persoon

reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s