Stap voor stap mijn huis isoleren (2): gordijnen voeren


Enthousiast geworden door het succes van het dikke veloursgordijn in de slaapkamer van Zoon3 besluit ik de dunne gordijnen in de keuken, eetkamer en zitkamer te voeren.

Eerst de zitkamer. Die ligt aan de voorkant van het huis, en daar wil ik een voering die van buiten er mooi uit ziet. Op de markt koop ik 6 meter stof voor 1 euro per meter. Het is een vrij dikke soepele synthetische stof met lusjes die volgens mij de warmte aardig vast moet houden. De kleur is ook nog heel redelijk: oudroze en dat past perfect bij mijn huis. Het is nog een heel gepruts om een slimme werkwijze uit te vogelen om het bestaande gordijn te voeren zonder dat ik de plooien hoef los te halen, maar zodra ik die werkwijze eenmaal heb bedacht is het zo klaar.

Kosten: 6 euro stof en 2,35 euro voor een klosje naaigaren in bijpassende kleur.

Mocht je enthousiast geworden zijn en ook je dunne gordijnen willen voeren: klik door voor mijn werkwijze.

werkwijze:

  • Haal het gordijn van het raam af. Verwijder de haken. Bekijk goed hoe de plooien vastzitten. Waarschijnlijk is het mogelijk om de voering tussen de plooien in aan het gordijn te stikken zonder de plooien los te hoeven halen
  • Maak de voeringlap even breed maar iets korter als het bestaande gordijn. Maak een zoom in de voering.
  • De voering komt los te hangen achter het gordijn en stik je alleen bovenaan vast tussen de plooien. Leg het gordijn op tafel met de goede kant naar boven en klap de rand met de plooien om zodat je daar kunt prutsen. Leg de voering erbovenop met de goede kant naar onderen.
  • Verdeel de ruimte in de voering  tussen de plooien in het gordijn. De plooien in de voering komen dus tussen de plooien in het gordijn. Speld de plooien van de voering vast aan de naad van het gordijn.
  • Stik vast, van plooi naar plooi, stik niet over de plooien in het gordijn heen.
  • Klap de voering naar beneden en zie daar een mooi gevoerd gordijn!
  • Bevestig de haken weer en hang het gordijn op. Klaar!
Een gedachte over “Stap voor stap mijn huis isoleren (2): gordijnen voeren

reageer

