leef groen en goedkoop

Hoe verduurzaam je je garderobe?


Ik wil mijn garderobe verduurzamen, maar om de kleren in mijn kast nou een garderobe te noemen….

Ik google wat in de rondte en kom uit op vijf tips:

  1. bepaal wat je echt staat: lichaamsvorm, kleur
  2. bepaal je smaak en stijl
  3. koop minder maar wel van goede kwaliteit
  4. koop duurzaam
  5. zorg goed voor je kleding

Dat zijn goede tips. Maar om nou alles weg te gooien en opnieuw te kopen, lijkt me niet echt duurzaam. Dus ik wil de tips combineren met de ladder van duurzaam inkopen:

  1. gebruik wat je hebt
  2. leen
  3. ruil
  4. koop tweedehands
  5. maak zelf
  6. koop nieuw

Waar kom ik op uit als ik dat combineer?

  1. Alles wat ik heb stal ik uit op mijn bed. Wat me past, staat en mijn stijl is, en bovendien schoon, heel en draagbaar is, doe ik terug in de kast.
  2. Wat me wel past, staat en mijn stijl is, maar waar wat aan verzorgd moet worden, gaat op stapel een: de was/strijk/verstelstapel.
  3. Wat me niet past, niet staat of niet mijn stijl is maar wel van goede kwaliteit, gaat op stapel twee, de wegbrengstapel voor de tweedehandswinkel.
  4. Onverkoopbare kleding gaat op stapel drie en wordt uitgezocht op vermaakkansen. Een bloes van een hele mooie stof kan misschien een rok worden, een te lange heel mooie rok kan korter gemaakt en zo voort. Misschien kan ik de stof of de fournituren hergebruiken. Maar ik heb al drie knopendozen en oude lappen heb ik ook genoeg. En eigenlijk heb ik geen zin in het vermaken van oude kleding, tenzij het echt iets bijzonders is. De wat minder mooie maar wel draagbare kleren gaan in de textielcontainer. Zo dat ruimt lekker op.
  5. Dat wat na het wassen, strijken en verstellen weer in de kast zit, zoek ik nog een keer uit. Ik maak zoveel mogelijk combinaties. Kom ik hiermee de winter door, heb ik genoeg voor allerlei gelegenheden en weertypes? Het is verrassend hoeveel ik heb, ik heb echt niets nodig! Ik geniet van wat ik voor me zie.
  6. Maar er ontbreken een paar schakels die van mijn kledingverzameling een garderobe maken. Enkele basisstukken die de verschillende kleren verbinden: een donkerrood lang vest, een grijze niet te warme lange trui, een lange (geruite?) bloes voor onder te korte vesten en truitjes. Die:
    1. koop ik tweedehands, maar alleen als het van goede kwaliteit is en precies wat ik wil (nog niet gevonden, maar die bloes moet te vinden zijn)
    2. maak ik zelf (ik ben bijna klaar met een grijsblauwe visserstrui)
    3. schaf ik duurzaam aan, van een eerlijk merk en van goede kwaliteit: het donkerrode vest.

Laat de winter maar komen, ik ben er bijna klaar voor.

3 gedachten over “Hoe verduurzaam je je garderobe?

reageer

