Is de winter de tijd van gezelligheid of eenzaamheid?


Vanmorgen lag ik voor het eerst dit jaar op mijn bank onder een dekentje, met poes, stapel post, kranten en een kop koffie. Zoon heeft een loge, en we raken aan de praat over het Leven.

Zij houdt van de winter en is gefascineerd dat in de winter de natuur het wint van de mens. Sneeuw, ijzel, vorst heeft tot gevolg dat onze georganiseerde samenleving in het honderd loopt. Het verkeer stokt, vergaderingen beginnen te laat, keurige marmeren vloeren in kantoorgebouwen worden modderig. Een verrassend inzicht. Ik haat de winter vanwege het gebrek aan licht. De winterdip, ik heb er elk jaar weer last van.

In de winter zijn vooral oudere mensen eenzamer. Ze gaan er minder uit en anderen komen minder bij hen. Veel mensen zijn juist in de winter depressief, ook jongeren.

Hoe moet het zijn als je leeft in harmonie?  In de zomer ben je dan druk druk druk, wat ook kan met die lange dagen. In de herfst bereid je huis en haard voor op de winter. In de winter ga je naar binnen. De winter is de tijd voor menselijk contact. Gesprekken en verhalen bij het haardvuur, kommen soep, warmte, lange avonden bij kaarslicht. De tijd van warmte en gezelligheid.

Helaas is het nu niet zo. Mensen met een baan zijn in de winter net zo druk als in de zomer. Ze staan op in het donker en komen thuis in het donker. Dat is waarom ik de winter haat: maar een paar uurtjes licht en dan zit ik binnen. Bah.

Ik denk dat het goed is om niet zomers en winters krampachtig vast te houden aan hetzelfde ritme en dezelfde bezigheden. Om inderdaad toe te geven dat ik in de winter minder zin heb in druk druk druk en meer behoefte heb aan gezelligheid, mensen om me heen, breiwerk en erwtensoep, haardvuur en poes op schoot.

Terwijl het culturele, maatschappelijke en politieke jaar juist op de winter draait. In de zomer ligt veel stil. Zou het goed zijn om de lange vakantie niet in juli maar in december te houden? Ik ben wel benieuwd naar reacties. Jullie denken vaak lekker met me mee, fijn vind ik dat.

9 gedachten over “Is de winter de tijd van gezelligheid of eenzaamheid?

  1. In theorie vind ik de winter heerlijk. Korte dagen, lange nachten, lekker thuis cocoonen, de katten zacht en pluizig, lekker eten, misschien wat sneeuw, ijs… In de praktijk vind ik vooral januari en februari zwaar, inderdaad omdat je je huis dagenlang niet bij daglicht ziet. Die twee maanden lijken eindeloos te duren. Als ik de deur niet uit zou hoeven, dan zou de winter mijn lievelingsseizoen zijn! Dit jaar neem ik de week voor Kerst vrij, gewoon om alvast even op te laden.

    Liked by 1 persoon

  2. op zich geen hekel aan de winter, maar aangezien ik bijna 2 uur per dag moet fietsen om op mijn werk te komen, vind ik winterweer wel een groot nadeel, natuurlijk is het zomers ook wel eens slecht weer, maar in de winter heb je buiten regen ook meer kans op sneeuw en hagel en dat maakt het fietsen er niet makkelijker op

    Liked by 1 persoon

    1. ik voelmet je mee. Ik moet ook 22 km fietsen en ga in de winter vaak met de bus. Maar dat is vaak een frustrerende reis: bussen niet rijden of niet op tijd, wachten met verkleumde voeten in de kou en het donker.

      Like

  3. Wat mij dan weer fascineert, is jouw afkeer van de winter :-)! Die afkeer (je gebruikt het woord ‘haat’ dus ik neem aan dat je er niet gewoon een klein beetje minder blij van wordt) vind ik verrassend voor iemand die zo met de seizoenen leeft als jij! Ik ben absoluut dol op de zomer, op zon en op warmte, op de overvloed van de natuur in dat seizoen, etc. Maar voor mij heeft ieder seizoen een heel eigen charme. Ik gedij minder in de kou, maar voel voor mezelf ook zeker wel de functie van de winter. Ik zie de winter nog niet eens zozeer als een tijd voor gezelligheid en contact – al is alle extra warmte, óók in de vorm van gezellig samenzijn, natuurlijk welkom. Voor mij is de winter meer de tijd van mezelf in mezelf terugtrekken. Werken gaat gewoon door, maar ik voel me in de winter echt als een zaadje dat onder de koude, barre grond stilletjes en in alle rust groeikracht verzamelt, om straks als de zon warm genoeg is, te gaan groeien en bloeien. Ik trek me terug in mezelf en in mijn huisje, en ga vaak om 21.00 uur al naar bed, soms zelfs nog ietsje eerder. Ik merkte het gisteravond ook al aan mezelf, rond 20.30 uur vielen mijn ogen al dicht. Daar heb ik, als het langer licht en warmer is, geen last van. Ik geef er gewoon aan toe en ga naar bed. Zo kom ik aan de extra slaap die ik bij kou en donker kennelijk nodig heb…

    Liked by 1 persoon

    1. hoi Levendlicht,

      in theorie ben ik het helemaal met je eens. Hier loopt echt theorie en praktijk uit elkaar. Ik zou de winter willen vinden zoals jij hem zo prachtig beschrijft. In het echt sta ik ook in de winter om half zes op, was me met een ijskoud washandje (geen tijd om te douchen), loop om 06.15 de deur uit om de bus te halen en sta dan te kleumen op het busstation. Na mijn eerste kop koffie op mijn werk begint het licht te worden, aan het eind van de werkdag zie ik vanuit mijn kantoorraam de zon ondergaan. Ik ga dan weer in het donker met de bus naar huis, ben om half zeven s avonds thuis, koken, eten, en dan vergaderen tot een uur of 10 of 11 en dan duikel ik mijn bed weer in. Ik haat dus, merk ik nu, niet de winter, maar ik haat het dat ik mijn ritme niet aan de winter kan aanpassen.

      Like

  4. Het lijkt mij fijner om het schooljaar twee maanden te verschuiven, dus twee maanden eerder zomervakantie etc. De lange vakantie dus niet in juli/augustus, maar mei/juni! Het is namelijk steeds in mei/juni lekker weer en in juli/augustus gaat het regenen en dan heb je vrij… Nu ik fulltime werk, heb ik geen vakanties meer (behalve als ik ze inplan), maar in de zomer als de zon schijnt wil ik juist naar buiten en als het koud is (in de winter), wil ik juist in bed blijven liggen want daar is het warm! Opstaan als het donker is, is inderdaad vervelend… Ik vind het wel minder erg om de hele dag binnen te zitten als het de hele tijd regent of koud is etc, maar je hebt dan wel last van files (want als het regent kunnen mensen niet meer rijden, maar als het sneeuwt ook niet, maar datzelfde heb je ook met blaadjes op de weg of te felle zon oid :P).
    In de lange vakantie wil je toch wel naar buiten denk ik, dus dan wil je dat juist op de dagen dat je wel naar buiten kan/wil. Niet in de winter dus, maar liever net VOOR alle hittegolven van juli/augustus.

    Liked by 1 persoon

    1. Mij valt het ook op dat het de laatste jaren juist in april prachtig weer is, en in de zomer regent.

      Je schetst een goed dilemma: zomers is het heerlijk om vrije tijd te hebben zodat je kunt genieten van het mooie weer. Aan de andere kant, ’s winters is werken echt zwaar. Twee keer vrij dan maar?

      Wat ik echt heel moeilijk vind, is om na oudennieuw weer op gang te komen.

      Like

  5. Net als jij houd ik het meest van de zomer. Depressief word ik niet van de winter – maar tegen de donkere dagen doe ik wel wat St.Janskruid in mijn thee. Dit jaar ben ik er veel vroeger mee begonnen dan normaal, eind augustus al. Ik denk dat het komt door de haldol die ze me in het ziekenhuis hebben opgedrongen. Haldol is een vreselijk middel, want het remt de mogelijkheid van je hersenen om je eigen dopamine te gebruiken. Dopamine heb je o.a. nodig om je gelukkig te kunnen voelen. St. Janskruid doet precies het omgekeerde: het maakt het voor je lichaam beter mogelijk om je dopamine te gebruiken. Met genoeg dopamine is het makkelijker om gelukkig te zijn.

    Like

reageer

