doe mee

Plastic bekertje of koffiemok (2)


wat-is-beter-plastic-beker-of-mok-1196Wat is beter voor het milieu, op kantoor je koffie drinken in een plastic bekertje of in een mok?

Het antwoord van Quest is dat het plastic bekertje beter is. Mij en, gezien de reacties op mijn stukje, velen met mij, bevredigt dat helemaal niet. De mok moet beter zijn.

Ik op zoek naar beter onderbouwde antwoorden. Hier een artikel van Milieucentraal. Even lezen, want het is best een goed artikel, en lees dan meteen even allerlei andere artikelen bijvoorbeeld over luiers, kattegrit en dergelijke: een heerlijke website.

De fabricage: geen verschil

Volgens Milieucentraal is de productieschade om het even. Het maken van de mok is veel schadelijker dan het maken van het bekertje, maar de mok gaat langer mee. Op het moment van koffie tappen, staan de twee gelijk qua milieuschade.

Gebruik: wel verschil

Het verschil zit hem in het gebruik daarna. Je kunt de milieuschade beperken door:

  • Bekertje: zo vaak mogelijk hergebruiken want dat verlaagt de milieuschade per kopje koffie, eventueel spoelen met koud water. Na gebruik moet je het zo weggooien dat het gerecycled wordt.
  • Mok: eventueel omspoelen met koud water, zeker niet met warm water maar meewassen als je toch afwast (dat moeten dan niet alleen mokken zijn).

As je het zo doet, scoren ze gelijk.! Iemand die zijn eigen mok gebruikt en die elke keer even omspoelt is volgens Milieucentraal net zo slecht bezig als iemand die elke keer een nieuw bekertje pakt en dat bij het restafval dumpt.

O ja, papieren wegwerpbekertjes zijn niets beter dan die plastic bekertjes. Wel iets beter zijn die hele dunne plastic bekertjes, die je in een houdertje moet zetten. Die zijn volgens Milieucentraal echt het allerbest voor het milieu, maar de verschillen zijn minimaal.

Conclusie

Volgens Milieucentraal kunnen we onze energie beter richten op andere zaken, zoals energiebesparing.

9 gedachten over “Plastic bekertje of koffiemok (2)

  1. Bij Medusa drinken we altijd thee in de pauze. Heel lang hadden we van die dunne plastic bekertjes, maar die vervormen als je er heet water in doet. Je kan er dan natuurlijk twee pakken, maar dat is ook zonde! Omdat ik dus steeds mijn handen brandde, ben ik mijn eigen beker (die bamboebeker van de Xenos :P) mee gaan nemen. Sinds ergens vorig jaar of twee jaar geleden (weet ik niet meer precies) hebben we de plastic wegwerpbekers vervangen door gewone plastic bekers (kun je ook nog een keer laten vallen zonder dat ze breken :P) en wassen we ze af na de repetitie, of (zoals deze week, eerste repetitie sinds ik voorzitter ben) nam ik ze mee naar huis om ze mee te nemen in mijn grote afwas. Want dat scheelt ook weer tijd na de repetitie en ik wilde naar huis, en het waren toch maar zes bekers 🙂 Ook geen gewicht in mijn tas, want plastic is licht… Als ik het niet vergeet neem ik mijn bamboebeker gewoon mee, maar daar denk ik niet altijd aan en dan ben ik toch blij dat we die smeltbekers niet meer hebben bij Medusa (^-^).

    Liked by 1 persoon

  2. Plastic bekertjes vind ik helemaal niets, ik verbrand er altijd m’n handen aan als ik er koffie in krijg. En het idee dat het plastic bijna smelt door het hete water vind ik niets. Ik drink het liefst ook uit stenen bekers, volgens mij ook veel milieuvriendelijker.

    Like

    1. Hoi, dank je wel voor het meedenken. Veel milieuvriendelijker is het dus blijkbaar niet, want de fabricage van de mok en het afwassen met heet water levert de grootste milieuschade. Voor de rest ben ik het met je eens. Koffie in een mok, dat is een momentje genieten, en koffie in een plastic bekertje is armoedig.

      Like

  3. Van dat plastic krijg je ongetwijfeld wat naar binnen.
    Ik heb gisteren wat zitten rekenen, heb nu geen tijd om het uitgebreid uit te werken.
    Het komt ongeveer hier op neer: Een plastic bekertje weegt 2,8 gram (dat van de site die ik bestudeerde; er bestaan ook vast lichtere, maar dan gaan mensen drinken uit dubbele bekertjes en zo). Als je 5 bekertjes per dag gebruikt, 5 dagen per week, 40 weken per jaar, kom je op 1000 bekertjes = 2,8 kilo plastic per jaar. Reken ik goed? Zo ja, dan is dat in 10 jaar 28 kilo. Die 28 kilo plastic moet niet alleen geproduceerd worden maar ook vervoerd, bewaard, afgevoerd en vernietigd. Bewaren neemt ruimte in een ruimte vraagt ook energie; zelfde voor vervoeren en verpakken. Dit geldt zowel bij aan- als afvoer.
    Nu de eigen beker. Natuurlijk kun je er speciaal een nieuwe beker voor kopen – daar gaat de redenering van uit. Maar je kunt er ook een voor nemen die al afgeschreven is: een beker die je in de kast hebt staan en die je nooit gebruikt omdat je al te veel bekers hebt, een beker waar broodbeleg in gezeten heeft, een ding dat van je oma, tante of wie dan ook is geweest en die daar niet gebruikt wordt, of eentje van de kringloopwinkel of de rommelmarkt, of een beker die je een keer cadeau hebt gekregen en die sindsdien ongebruikt gebleven is.
    Als je zo’n beker gebruikt, en je laat hem iedere dag een keer meelopen met de afwas, dan wint hij het met vlag en wimpel van die 28 kilo plastic.
    En je koffie of thee smaakt er veel lekkerder in.
    Kortom, ik ben niet overtuigd.

    Liked by 1 persoon

reageer

