lees mee

Fermenteren met koffiemelk


Je hoort er helemaal bij als je zelf voedsel gaat fermenteren. Ik heb zelf het prachtige boek Verrot lekker van Maarten Wey. Maar ik had ook al wat geleerd van Betjepraktisch

Mijn eerste experiment is yoghurt: yoghurt maken is niet moeilijk, maar waarom zou je het zelf maken als je het overal kunt kopen? Geinspireerd door Wey probeer ik iets anders en koop een fles koffiemelk en een flesje Yakult. Ik verwarm de koffiemelk, gooi er een half flesje Yakult bij en zet het in de hooikist. De volgende dag: niets. Blijkbaar bevat dit probiotische mierzoete gezondheidsdrankje geen bacterieen waarmee je een yoghurtcultuur start.

Ik gooi een lepel kefir in de koffiemelk en zet hem terug in de hooikist. Die avond: niets. De koffiemelk ruikt wat zurig inmiddels. Dat kefir niet zou werken, had ik zelf intussen ook bedacht: kefir is een yoghurtplantje, een soort korrels die zich vermeerderen en intussen melk omzetten in kefir.

Ik giet een scheutje yoghurt in de pot en zet hem voor de derde keer in de warme hooikist. De volgende ochtend: wow! De pot zit vol dikke lobbige lichtbruine yoghurt die enigszins zoetig smaakt vanwege de mierzoete Yakult.

 

 

.

 

2 gedachten over “Fermenteren met koffiemelk

reageer

