Slim water koken met kleine waterkoker


Mijn tweedehands waterkoker ging stuk: het deksel vloog open vlak voordat het water kookte, dus kwam hij niet onder druk, dus kookte hij droog. Na vier keer ellende heb ik het snoer eraf geknipt en hem weggebracht naar de afvalinzamelbus.

Nu heb ik een nieuwe van een modern model: van binnen is hij glad, hij staat op een soort knop. Ik kan nu ook 1 kopje water koken. Het maximum is 3 kopjes. Prima voor ons.  En het is een krachtpatser, het water kookt binnen een minuut.

Hier een tip van WNF over slim water koken om zo je voetafdruk te verkleinen:

http://www.wnf.nl/50manieren/#id/275/manier/76

Tweedehands een waterkoker kopen kan, maar dat is dan nog altijd het oude model: met onderin een metalen krul die door water bedekt moet zijn. De minimale hoeveelheid water is daarbij drie kopjes! Hoevaak bezoek bij ons niet 1,7 liter water heeft gekookt waarmee dan 1 kopje koffie werd gezet…..

Ik ben helemaal tevreden met deze mini-waterkoker.

 

8 gedachten over “Slim water koken met kleine waterkoker

  1. Ik heb gewoon een waterkoker met element. Mijn vorige had een plaat als bodem, die was na een half jaar lek. Steeds kortsluiting en waar het aan lag? Nou dat drupje water dat op het houdertje drupte en verdampte door de kortsluiting.
    Ik doe hem vol en giet het hete water in de thermoskan. Even een doekje natmaken voor het aanrecht of de tafel. Thermoskan erbij. En uitspoelen met koud water. Kopje thee drie uur later. Thermoskan open, kopje indoen.. Nu loopt er geen 30 liter water weg voor ik mijn scheut heet water krijg. Dat is ook goed voor het milieu. En aangezien mijn stroom van de zo’n komt, en drinkwater zeldzamer is dan zonne-energie.
    Ik kook ook water voor de rijst, pasta, groente, mie, soep voor in de waterkoker.
    Op werkdagen kook ik 0,5 liter. Allebei een mok en op.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja daar heb ik ook over nagedacht. Weer een elektrisch apparaat minder in mijn huis, terug naar de fluitketel. Vroeger wist ik niet beter. En het is goedkoper, zie hier: https://www.olino.org/articles/2014/06/02/de-energiemeester-vertelt-wat-is-duurder-aardgas-of-elektriciteit

      Maar ik vermoed dat als dit huishouden voor de fluitketel had gekozen, dat we heel wat droogkokende ketels hadden gehad. Wij blijven er niet naast staan, zeker mijn huisgenoten niet.
      In mijn waterkoker blijft het water bovendien lang warm. Warm genoeg voor een tweede kopje koffie, mocht ik toch teveel hebben opgezet.

      Liked by 1 persoon

      1. We houden het water warm door het in de thermosfles te doen. Die hebben we toch dus dan is dat ook een handige oplossing.

        Liked by 1 persoon

  2. Vertel meer! Ik ken alleen het ‘oude’ model, vind dat altijd een beetje onhygiënisch en geef daarom de voorkeur aan een fluitketel op het gascomfoor. Hoe werkt het nieuwe model?

    Like

    1. Het ziet er nog het meest uit als een thermoskan op een onderstel. Loop eens langs de Blokker, er zijn heel wat modellen (de meeste in RVS en zwart). Deze heb ik, de maataanduiding is het aantal kopjes, niet de liters! 0,8 liter, 2400 Watt, een mini-krachtpatser.

      Like

reageer

