De verdeling van de rijkdom op aarde


De rijkdom op aarde is scheef verdeeld. Hoe scheef dat laat dit filmpje zien. Het is een filmpje uit 2013, maar het is er sindsdien vast niet beter op geworden.

5 gedachten over “De verdeling van de rijkdom op aarde

  1. hoi Betje, beetje late reactie, op de een of andere manier was jouw reactie me ontglipt.

    Preken voor eigen parochie: klopt helemaal. Dat is een zwak punt bij bewustwordingsfilmpjes: wie het er allang mee eens is vind het een zinnig filmpje, en de rest ziet het niet. Dat vind ik wel een van de lastigste dingen, ook in de politiek. Hoe bereik je de mensen die zich niet laten bereiken? Bij de gemeenteraad zijn het altijd dezelfde mensen die inspreken, e-mail schrijven, op informatieavonden komen en bezwaarschriften indienen. Fijne mensen, maar hoe bereik je de rest, en hoe bereikt de gemeente de rest?

    De wereld veranderen: ik ben niet een persoon die zich richt op een ding. Ik ben van het dit en dat. Wel past alles wat ik doe en waar ik over schrijf en waar ik politiek achter sta bij elkaar. Het past wel in een eenvoudig leven, duurzaam, sociaal, met het oog op een leefbare toekomst, denkend aan mijn kinderen. Ik verander de wereld dus niet.

    Ik bewonder mensen die zich vol overgave storten op een ding en die bereiken meer. In elk geval bereiden die een weg, en ik veeg de weg wat gladder en laat hem zien aan anderen.

    Dank je wel voor je reactie, ik denk verder en ben er nog niet uit.

    Groet uit een nat Wageningen.

    Like

      1. Ik heb nagedacht over wat je hier schrijft. Ik betwijfel of het zo werkt. Als mensen eenmaal een bepaalde overtuiging hebben, negeren ze informatie die daarmee in strijd is. Door dit filmpje te verspreiden, preek je vooral voor eigen parochie, vrees ik.
        Kan het probleem worden opgelost? Ja, dat denk ik wel. Ik geloof niet in onoplosbare problemen. Ik denk dat er dan iemand heel gericht mee aan de slag moet. Iemand die bereid is, er zijn levenstaak van te maken.
        Een individu kan de wereld veranderen. Het is al zo vaak gebeurd.
        Wat niet goed werkt, volgens mij, is je aandacht versnipperen over een heleboel goede doelen en waardevolle projecten. Op die manier krijg je m.i. niet veel van de grond.
        Toch zijn die mensen die hun aandacht verdelen over een heleboel doelen en projecten, ook belangrijk. Voor het draagvlak van een project.
        Kortom, ik ben er nog niet uit 😉

        Like

reageer

