Hoe kom je duurzaam aan je spullen?


the story of stuffDe ladder van duurzaam aanschaffen telt zes treden. Van onder naar boven (dus van weinig naar heel duurzaam) (ontleend aan The Story of Stuff maar wel aangepast)

  • 6: gebruik wat je hebt
  • 5: lenen
  • 4: ruilen
  • 3: tweedehands kopen
  • 2: zelf maken
  • 1: kopen

Op de bovenste trede, de hemel van duurzaam aanschaffen, gebruik je wat je hebt. Door je salontafel gezakt? Gebruik dat kampeertafeltje of die oude kist die op zolder zich staan te vervelen tot jij ze naar beneden haalt. Theedoeken nodig? Scheur een van je tien overbodige flanellen lakens aan stukken.

Vlak daaronder op trede 5, ook best goed, staat ‘lenen’. Ladder of kruiwagen nodig? Leen hem van de buren.

Trede 4, een mager zesje, is ‘ruilen’. Wie spullen ruilt, doet iets weg maar krijgt ook iets terug. Je voorraad spullen wordt er niet minder van. Boeken kun je goed ruilen. In veel blogs staat dat je juist kleding goed kunt ruilen, maar niemand in mijn kennissenkring heeft mijn maat. Ik snap niet goed waarom ruilen minder duurzaam is dan lenen.

Tweedehands kopen is trede 3, een onvoldoende dus. Dat is wel een eye-opener. Maar het klopt wel: wie veel tweedehands koopt houdt zichzelf vaak voor de gek en koopt teveel. Je koopt een verouderd model koelkast die zijn eigen aanschafprijs aan energie slurpt, jaarlijks. Je hangt je kledingkast vol met jurkjes die je nooit aandoet. Je blijft kopen, sterker nog, alles is zo goedkoop dat je meer koopt. Tweedehands kopen kan voor zooi zorgen in je huis. Maar zorgvuldig tweedehands kopen lijkt me wel een voldoende waard.

Zelf maken is trede 2, een absolute dikke onvoldoende dus. Dat bevreemdt me, maar het zal slaan op zelf maken met nieuwe materialen. Dan maak je zelf een tafel, maar koopt het hout, spijkers, lijm en schroeven. Of je maakt zelf je kleren en koopt daarvoor stof en fournituren. Dat is niet zo heel veel duurzamer dan het kopen van de spullen in zijn geheel. Zelf maken met spullen die je al hebt, lijkt me super duurzaam, hoort bij trede 6.

Je spullen bewust kopen is de eerste trede, onbewust kopen is dan de begane grond. Je kunt wel bewust inkopen doen, maar niet kopen is nog altijd duurzamer. Mooi, die duurzame spijkerbroek, maar je hebt er al zes. Leuk, dat duurzame opschrijfboekje, maar je kunt ook de achterkanten van post gebruiken.

Toch weer wat geleerd.

 

9 gedachten over “Hoe kom je duurzaam aan je spullen?

  1. Het is lastig uit te leggen dat het beter is om te gebruiken wat je hebt. Ik krijg bijvoorbeeld vaak de suggestie dat ik energie zou besparen als ik mijn kachels zou vervangen door centrale verwarming – zo’n moderne HR ketel natuurlijk. Maar ik heb allang uitgerekend dat die ketel meer elektriciteit verbruikt dan de hele rest van mijn huishoudentje bij elkaar. De kans dat een HR++ketel minder energie gaat verbruiken dan mijn kachels, is heel erg klein. En mijn kachels doen het nog goed, waarom zou ik ze dan vervangen?
    Het lukt bijna niet om dit aan andere mensen uit te leggen. Het zit er zo in geramd dat je moet isoleren en een HR-ketel kopen, dat krijg je er niet uit.
    Maar je moet natuurlijk wel blijven rekenen. Mijn koelkast en vriezer zijn wel recente modellen. Die koop ik gewoon nieuw, als ze aan vervanging toe zijn.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja sommige dingen zijn ons zo effectief ingehamerd, die krijg je er niet gemakkelijk uit. Je moet s nachts de verwarming niet laag zetten, want dan zou het veel meer stroom kosten om je huis ’s morgens weer op te warmen. Nou hier niet hoor.

      Men keek ons in 2006 raar aan dat we niet voor de hoogste hypotheek gingen maar met ons spaargeld de helft van ons huis zelf financierden. Dief van onze portemonnee zouden we zijn. Nou daar ben ik nu maar wat blij mee.

      Het vervangen van tientallen jaren ingeprente paradigma’s speelt ook bij de discussie over het belang en schadelijkheid van koolhydraten en verzadigde vetten. Waar wordt je dik van?

      Groet

      Liked by 1 persoon

      1. Na alle ophef ben ik gestopt.
        Ik ben daarbij ook nogal halsstarrig ……
        In Amsterdam werkt een Noppes systeem.
        Jammer genoeg heb ik te weinig in te brengen voor dit eigen ruilsysteem.
        Maar dat spreekt mij meer aan dan m.b.v. Facebook te werken.

        Vriendelijke groet,

        Like

  2. Ik ruil wel maar voor spullen die op gaan. Bv een DVD ruilen voor een doos rijst. Het bedrag wat ik anders had uitgegeven aan de rijst, zet ik dan weer op de hypotheekspaarrekening. Hierop zet ik alle extraatjes en zodra ik 500 euro bij elkaar heb, lossen we dit extra af op de hypotheek.

    Liked by 1 persoon

      1. In mijn woonplaats is een facebookgroep voor ruilen en weggeven.
        Je plaatst een foto van hetgeen je wilt ruilen (of weggeven) en zet er bij waarvoor je het wilt ruilen. In mijn voorbeeld dus bied ik een DVD aan van bv een kinderfilm. Dus “DVD van Donald Duck, ruilen voor een pak zilvervliesrijst”. Iemand die belangstelling heeft zet onder mijn bericht “interesse”. Ook anderen kunnen dan nog reageren met “reserve”. Ik neem dan contact op met de eerste belangstellende en we maken een afspraak. Soms, met kleding bv, haakt de eerste af en ga je verder met de tweede geinteresseerde. Zo langzamerhand heb ik vazen, kleding, bloempotten, kerstballen, DVD’s, CD’s, spelletjes, legpuzzels en weet ik veel wat weg gedaan. Vorig jaar had ik in de moestuin een enorm overschot aan worteltjes. Die heb ik per pond geruild voor een doos pasta of rijst 🙂

        Liked by 2 people

reageer

