Kokosolie smelten


In de toko sta ik verbaasd met een fles kokosolie in mijn hand. Die is hard. Waar slaat dit op, hoe krijg je die eruit en waarom is dat zo? De eigenaresse vertelt dat je de fles elke keer voor gebruik moet opwarmen in heet water. Ze verkoopt ook kokosolie in potten. Oke, dat lijkt me handiger.

Thuisgekomen hak ik met een lepel en mes mijn kokosolie uit de pot. Echt waardeloos. En raar, kokosolie is in mijn herinnering net zo vloeibaar als zonnebloemolie. Ik heb het veel gebruikt in Afrika, lekkere olie. 

Google! Kokosolie blijkt te stollen bij 24 graden. Het was blijkbaar altijd warmer in Zambia en Angola.

Nu staat de pot op een radiator in de keuken. Die staat nog steeds soms aan en dan smelt de olie. Hopelijk is de pot leeg voordat de verwarming definitief uitgaat.

13 gedachten over “Kokosolie smelten

  1. Ik smelt het eenmalig, en koel het dan al kloppend met een mixer terug naar kamertemperatuur, momenteel is dat 15,5 graden. Het wordt wel weer stevig, maar mijn lepel breekt er niet meer op…ik schep het dan in een pot die vN boven lekker breed is.
    Olijfolie stolt swinters in mijn kelderkast, ongeveer 5 graden zorgt voor vlokjes die weer verdwijnen bij verhitting.

    Liked by 1 persoon

  2. Grappig, Mathilde, ik ken kokosolie juist niet anders dan hard en vind het dus heel normaal dat ik het uit een pot moet scheppen :-)! Als je het in een fles zou kopen en dat niet handig vindt, kun je het ook één keer smelten en dan overdoen in (kleinere) potjes o.i.d. Lijkt mij persoonlijk minder handig om een grotere verpakking iedere keer in zijn geheel te moeten verwarmen, zeker als straks, zoals jij al zegt, ook de verwarming lekker weer uit kan.

    Liked by 1 persoon

reageer

