Boek: On green living as a virtue


Dit is echt een goed blog en een hele goede post over het boek The Earth will Teach you van Kevin Durrant. Ja t is in het Engels. Het gaat over je motivatie om groen en duurzaam te leven, met een kleine ecologische voetafdruk.

Schrijver onderscheidt twee gronden van motivatie: vanuit de gevolgen en vanuit je deugd (virtue).

Veel goed gedrag doe je vanwege de vervelende gevolgen van slecht gedrag: je rookt niet omdat het zo ongezond is en je wilt geen longkanker. Mocht je niet zoveel deugd in jezelf hebben, dan moord je niet vanwege de zekerheid dat je de rest van je leven vastzit.

Maar hoe zit dat met je ecologische voetafdruk? Ik kan dan wel trouw mijn ledlampjes uitdoen en mijn verwarming laag zetten, op wereldschaal heeft dit geen effect. Als we het allemaal doen, is het effect ook klein, want bijzonder veel milieuschade wordt door grote bedrijven veroorzaakt. Dus vanuit gevolgen kan je jezelf niet motiveren om groen te leven.

Mijn motivatie om te leven met een kleine voetafdruk is dat ik wil leven volgens mijn eigen principes. Ik wil uitstralen wie ik ben, mezelf goed voelen in wat ik doe en laat, en achter de keuzes staan die ik maak. Ik ben overtuigd dat we met zijn allen hier in het westen een gigastap terug moeten doen in voetafdruk.

Dat is volgens deze engelstalige blogger de motivatie vanuit deugd.
Je innerlijke motivatie om goed te doen, ook al weet je dat de gevolgen minimaal zijn.

Lezen dat blog!

Make Wealth History

Last week I was reading The Earth will teach you by Kevin Durrant, a little book on ecology and theology. One little section that I found useful was a discussion of ‘consequentialist’ and ‘virtue’ ethics.

A consequentialist approach to ethical living “involves performing good actions because we can see or imagine the beneficial consequences those actions will have.” Most of our ethical decisions are made this way. Sometimes we might see the benefits directly. At other times, such as buying Fairtrade products, we have to imagine the difference we’re making. And of course there are usually benefits for ourselves, in terms of reputation, or just a case of the warm fuzzies.

When it comes to the environment, the consequentialist approach is a poor motivator. We don’t see the benefit of reducing our carbon footprint. When we read about coal power stations or look at the neighbour’s SUV, we might not…

View original post 379 woorden meer

reageer

