Fout wereldbeeld rechtgezet door voetbal


Ik zit voor de TV te eten (vegan lasagne) te wachten op De Wereld Draait Door. Sportjournaal staat aan, de voetbalwedstrijd van vanavond tussen Donetsk en München wordt aangekondigd.

Donetsk ligt in Het oosten van de Oekraine, en hoewel er nu een staakt-het-vuren is, is het niet veilig genoeg om daar de thuiswedstrijd te spelen. Bovendien is het stadion een beetje kapot geschoten. Dus speelt Donetsk zijn thuiswedstrijden al tijden elders in de Oekraine, 1400 km naar het oosten, in Vif, vlakbij de Poolse grens.

Ik luister nauwelijks, het interesseert me niet echt. Of helemaal niet. Maar heb ik dit goed gehoord? Oekraïne grenst aan Polen? Ik situeerde het ergens ver in het zuidoosten van Europa, ontzettend ver hiervandaan. Maar inderdaad, een heuse papieren atlas bevestigt dat Oekraïne en Polen aan elkaar grenzen. Nooit geweten. Ik zie dat het ook aan Hongarije grenst.

Bovendien ligt Vif dichter bij München dan bij Donetsk, 1200 km.

Ik ben verbaasd over mijn gebrek aan topografische kennis.

Een gedachte over “Fout wereldbeeld rechtgezet door voetbal

reageer

